Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-07, 15:25
  #1
Medlem
Traveller2007s avatar
Sitter har matt och belaten efter middag och raknade efter hur mycket kalorier jag stoppat i mig idag. Runt 4000 kalorier blev det, ovanligt mycket for mig.

Tanken slog mig, eftersom jag ar matt som fan nu efter bara 4000 skulle det vara mojligt att fa i sig 10000 kalorier pa en dag? Det ar ju en JAVLA massa mat!

Hur mycket har ni som mest fatt i er pa en dag, i runda slangar? Vad at ni? Tryckte ni i er sa mycket att ni madde illa?
Citera
2011-12-07, 15:38
  #2
Medlem
Framtidsatlets avatar
Michael Phelps ska ju enligt uppgift käka 12 000 kcal, varje dag... Så nog går det. Jag har nog ätit 5 000 som mest, i lumpen, när man var i skogen óch krigade hela dagen. Då äter man allt man kommer över och lite till.


Eller nja. Nu när jag tänker efter så tryckte jag enorma mängder mat på julafton när jag var i 16-17-års åldern, och då mådde jag ofta väldigt dåligt efteråt. Kan säkert ha varit uppemot 6000 kcal eller mer.

Annars ligger jag oftast kring 3500-3700 en vanlig dag.
Citera
2011-12-07, 15:41
  #3
Medlem
sireminis avatar
Jobbar som skogsplanterare under vårsommaren och då blir det minst 7000 kalorier per dag för att vara i närheten av energibehovet. Någon dag har det nog blivit mer än så.
Citera
2011-12-07, 15:44
  #4
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Jobbar som skogsplanterare under vårsommaren och då blir det minst 7000 kalorier per dag för att vara i närheten av energibehovet. Någon dag har det nog blivit mer än så.

Vad trycker du i dig pa en san dag?
Citera
2011-12-07, 15:57
  #5
Medlem
Aberaths avatar
Någon nyårsafton med öl/sprit/mat från 08.00 och 22-24 timmar framåt måste ge en del kalorier, har dock ingen aning om hur mycket.
Citera
2011-12-07, 15:59
  #6
Medlem
stordrulens avatar
Jag orkar inte räkna kalorierna men...

När jag arbetade i skogen med avverkning (för hand inga maskiner).
Då började jag med en kopp kaffe och 2 ostmackor (frallor) kl6.
09:00 åt jag en middagsstor portion av pasta och kyckling eller köttfärssås, med tillbehör.
13:00 åt jag i stort sätt samma sak
17:00 åt jag en stor middag ofta med efterätt
21:00 åt jag fil och flingor + mackor

Däremellan var det inte ovanligt att det slank ner några bananer eller äpplen/apelsiner och dunkvis med vatten.

borde inte vara omöjligt att jag låg kring 5-6.000 tycker jag?
Citera
2011-12-07, 16:02
  #7
Medlem
Bigorexias avatar
Jag skulle nog kunna klämma i mig 10.000+ kcal en dag, dock skulle jag må riktigt jäkla dåligt dagen efter och skulle troligen inte lyckas äta något den dagen.

Får man tid att vänja sig kan man nog äta bra mycket mer än 10.000 kcal.
Citera
2011-12-07, 16:05
  #8
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Vad trycker du i dig pa en san dag?
Försöker komma så långt som möjligt utan godis men det blir det om det blir för lite käk.
Börjar med en frukost med 3 mackor med en massa pålägg, skål med fil och mycket musli, ett stort glas juice och 3 ägg. typ 100g jordnötter Vad blir det? Över 1500kcal iaf.
Mellanmål 2 mackor, 3dl nyponsoppa och 100g jordnötter. Typ 1000kcal.
Lunch är typ husmanskost. Kanske 5dl makaroner, 3dl mjölk och en massa falukorv. Över 1000kcal
Mellanmål 2: 2 mackor, 50g jordnötter, en stor gainer. Typ 1500kcal
Middag: Husmanskost typ 1000kcal
Efter träning: En stor gainer 500kcal
Kvällsmål: Typ samma som frukost fast.

Trots detta gick jag ner 4 kg i vikt i somras . En hel del muskler tyvärr. Vikterna på gymmet rasade.
__________________
Senast redigerad av siremini 2011-12-07 kl. 16:11.
Citera
2011-12-07, 16:20
  #9
Medlem
Reaper123s avatar
Finns ju rätt många saker som avgör hur mycket man kan få i sig, men jag har inga som helst problem att få i mig 10k kcal+, det krävs ju dock lite planering gällande markos/livsmedel!

För att tex äta denna summa i protein vet jag inte vem som skulle palla.

När jag spårar kostmässigt skulle en dag kunna se ut såhär:
- frukost: 5-10st rostade bröd m. majonäs/tubost/skagenröra eller annat fett
- mellis: 2-3 bullar, nån kaka
- lunch: 1st kebabpizza m. massor kebabsås
- mellis/fika: 5hg godis
- middag: något flottigt, kanske burgare med extra allt på Max eller Carbonara med massor bacon hemifrån
- efterrätt: 1/2 sats kladdkaka m. grädde
- övrigt under kvällen/dagen: 1 påse chips med dipp, 1 chokladkaka, glass m.m.
- Allt sköljs ner med 2-3L coca cola

Räknande lite snabbt på detta och rör sig om allt mellan 8-12k kcal beorende på mängd. Så här har vissa söndagar sett ut dagen efter en rejäl fylla, får sånna sjuka cravings så finns INGET stopp!

Värt att notera är att jag vägt >140kg och har då mest troligt en ganska stor magsäck!
Citera
2011-12-07, 16:29
  #10
Medlem
SiSeniors avatar
Efter att ha cyklat sisådär 20 mil på cykel brukar det bli 8500-9500 kcal för att täcka kcalbehovet. Räknar inte kcal längre men när jag gjorde de hade jag ganska bra koll på vad jag åt. Brukade bli några hundra gram choklad. Lösgodis, gels och massa saft under loppen. Proteinrik fet mat. Chips och ibland glass. Sen äter jag givetvis även pasta, ris och liknande.
Citera
2011-12-07, 16:30
  #11
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Finns ju rätt många saker som avgör hur mycket man kan få i sig, men jag har inga som helst problem att få i mig 10k kcal+, det krävs ju dock lite planering gällande markos/livsmedel!

För att tex äta denna summa i protein vet jag inte vem som skulle palla.

När jag spårar kostmässigt skulle en dag kunna se ut såhär:
- frukost: 5-10st rostade bröd m. majonäs/tubost/skagenröra eller annat fett
- mellis: 2-3 bullar, nån kaka
- lunch: 1st kebabpizza m. massor kebabsås
- mellis/fika: 5hg godis
- middag: något flottigt, kanske burgare med extra allt på Max eller Carbonara med massor bacon hemifrån
- efterrätt: 1/2 sats kladdkaka m. grädde
- övrigt under kvällen/dagen: 1 påse chips med dipp, 1 chokladkaka, glass m.m.
- Allt sköljs ner med 2-3L coca cola

Räknande lite snabbt på detta och rör sig om allt mellan 8-12k kcal beorende på mängd. Så här har vissa söndagar sett ut dagen efter en rejäl fylla, får sånna sjuka cravings så finns INGET stopp!

Värt att notera är att jag vägt >140kg och har då mest troligt en ganska stor magsäck!

HELVETE! Jag skulle fan aldrig kunna trycka i mig sa mycket mat, bakis eller ej. Dock har jag ju alltid varit en smal javel innan och aldrig vagt 140 kg....

Ska nog ta en tag pa jullovet och se hur mycket jag kan trycka i mig! 10 tusen klarar jag nog inte.
Citera
2011-12-07, 17:43
  #12
Medlem
Julbord och diverse "svullar"dagar är 10k inga problem, finns så mycket gott med hög näringstäthet så springer väldigt snabbt upp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback