Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-07, 14:14
  #1
Medlem
Janne-Taikons avatar
http://www.imdb.com/title/tt2085059/episodes#year-2011

I bristen på bra tv-program så beslutade jag mig igår att testa nån ny serie, ladda således hem 1:a delen av en ny engelsk miniserie med ovanstående titel.

Avnittena måste vara fristående, för det avsnittet jag såg igår kan det omöjligtvis finnas sen fortsättning på, sen vet jag inte riktigt vad jag har sett...asså den är riktigt skum och jag antar att regissören vill få ut nåt budskap om farorna på Internet eller nåt sånt.

Ploten i 1:a delen:

The Prime Minister is faced with a dilemma when a member of the Royal Family is kidnapped.

http://eztv.it/ep/31645/black-mirror...tv-xvid-river/


Redan ca 2 min in i avsnittet så får man reda på kidnapparens krav och det är kring detta krav som hela filmen sedan utspelar sig kring.

Citera
2011-12-10, 20:56
  #2
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
http://www.imdb.com/title/tt2085059/episodes#year-2011

I bristen på bra tv-program så beslutade jag mig igår att testa nån ny serie, ladda således hem 1:a delen av en ny engelsk miniserie med ovanstående titel.

Avnittena måste vara fristående, för det avsnittet jag såg igår kan det omöjligtvis finnas sen fortsättning på, sen vet jag inte riktigt vad jag har sett...asså den är riktigt skum och jag antar att regissören vill få ut nåt budskap om farorna på Internet eller nåt sånt.

Ploten i 1:a delen:

The Prime Minister is faced with a dilemma when a member of the Royal Family is kidnapped.

http://eztv.it/ep/31645/black-mirror...tv-xvid-river/


Redan ca 2 min in i avsnittet så får man reda på kidnapparens krav och det är kring detta krav som hela filmen sedan utspelar sig kring.


Tror det hjälper om man känner till Charlie Brooker som skrev serien, han är en journalist/humorist från UK. Skriver bl.a. en regelbunden kolumn i The Guardian som är läsvärd (http://www.guardian.co.uk/profile/charliebrooker) och har gjort serier såsom screenwipe, newswipe och medverkade i 10 o'clock live.

En av mina favoriter både i tv och tidningen här i UK just nu.

Stämmer för övrigt bra att avsnitten är fristående, andra ska handla om X-factor tror jag.
Citera
2011-12-12, 19:02
  #3
Medlem
Sett två avsnitt nu och andra var riktigt skumt, underhållande men skumt.

Kan säja att jag kommer forsätta se denna serien för bägge avsnitten varit väldigt bra.
Citera
2011-12-13, 08:10
  #4
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Sett två avsnitt nu och andra var riktigt skumt, underhållande men skumt.

Kan säja att jag kommer forsätta se denna serien för bägge avsnitten varit väldigt bra.

Håller med! Dessvärre kommer bara 1 avsnitt till, då det är en miniserie. Inte hört något om möjligheten för fler avsnitt men det är väl inte omöjligt om tillräckligt många har tittat..
Citera
2012-04-22, 23:26
  #5
Medlem
AceKadabras avatar
Kickar igång tråden iom. att den börjat på SVT1.


Som TS skrev: helt jä-la befriat skruvad

Kan bara se framför mig handlingen förlagd till Sverige
Citera
2012-04-29, 19:24
  #6
Medlem
hacke169s avatar
del 2 är ikväll 22:50. tyckte första delen med gristemat kändes ganska intressant.

Citera
2012-04-30, 20:39
  #7
Medlem
Jag blev glatt överraskad av serien. Första avsnittet kändes dock starkare och mer intressant än andra. Ser fram emot avslutningen. Kul att det inte bara är handlingen som skiljer mellan avsnitten utan även den visuella stilen.
Citera
2012-05-01, 00:03
  #8
Medlem
grovsmides avatar
Helt jävla genialt, är det författare och regissör i team som står för resultatet eller vem har man att tacka? Inga brasklappar utan verkligen 10 poäng av 10 möjliga, top notch. Förhoppningarna för trean är nu skyhöga men rent generellt hoppas jag få se fler produktioner så välgjorda som dessa, speciellt tvåan gillar jag, såg den först och hajade inte att det var del i en serie, men det var ju ingen följetång utan helt fristående så det gjorde ju inget.

Det är sällan det är så bra att fokus hålls intensivt genom hela, man vet inte vad man kollar på till en början men intresset är väckt och allt eftersom faller bitarna på plats. Verkligen en upplevelse att se och det är det inte många som uppnår, slötittande och multi-taskande är utbrett men här och nu fanns bara Black Mirror.
Citera
2012-05-07, 00:04
  #9
Medlem
eversflumms avatar
Såg precis tredje avsnittet, riktigt bra, hoppas det kommer fler. Tror jag hajat relativt mycket i budskapet- teknologin gör oss mindre mänskliga och att den antagligen kommer förstöra vårt liv och bara ge ångest. Såg precis avsnittet så det här var min personliga åsikt. Skön serie men lite väl mycket ångest fick man. Men fortfarande väldigt intressant!
Citera
2012-05-30, 04:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Det är sällan det är så bra att fokus hålls intensivt genom hela, man vet inte vad man kollar på till en början men intresset är väckt och allt eftersom faller bitarna på plats. Verkligen en upplevelse att se och det är det inte många som uppnår, slötittande och multi-taskande är utbrett men här och nu fanns bara Black Mirror.

Håller med till 100%, jag hade bara tänkt kolla på 10min av första avsnittet men det slutade med att jag såg alla tre avsnitt i rad. Otroligt välskrivna och välproducerade! Svårt att placera den jämfört med andra serier men filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind skulle kunna gå rakt in som avsnitt fyra i den här serien. Den filmen ligger på topp 10 för mig så den här serien passar verkligen mig.

Avsnitt ett skiljer ju sig genom att det skulle kunna vara nutid men ju mera jag tänker på det ju mera genialiskt är det att inleda med det avsnittet.

Charlie Brooker explained the series' title to The Guardian, noting: "If technology is a drug – and it does feel like a drug – then what, precisely, are the side-effects? This area – between delight and discomfort – is where Black Mirror, my new drama series, is set.

Men nu är det dags för mig att stänga av min svarta spegel och försöka få iaf lite sömn den här natten.
Citera
2013-02-12, 10:58
  #11
Medlem
Såg precis första avsnittet på säsong 2 och det rekommenderas, precis lika bra som förra säsongen!
Citera
2013-02-20, 00:16
  #12
Medlem
Falcãos avatar
Gillade senaste avsnittet skarpt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback