Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-06, 13:47
  #1
Medlem
slutbits avatar
I korthet: Jag pluggade, arbetade, blev arbetslös och tog därefter examen. Vilket jävla nedköp! Det här får gå ut som lite av en varning till alla ni som snart ska ta examen och håller på att söka jobb. Kan berätta om mitt fall:

Jag pluggar jättelänge, blir NÄSTAN färdig men saknar någon mening på exjobbet och orkar inte avsluta skiten när jag får en anställning. Jobbar därefter till dess att anställningen går ut och börjar sen trycka ner mig i examensarbetet igen(som jag nästan glömt bort vad det handlade om). Efter mycket uppmaningar att göra färdig examen för att lättare få jobb(delvis från min kontaktperson på ams) så får jag till slut äntligen examensbeviset. Men vad jag inte visste då var att jag har trampat i klaveret. Har just nu inga pengar, knappt råd att betala hyran, får arbetsintervjuer på företag som vägrar betala min intervjuresa. Som tur är(trodde jag) så är jag ju inskriven på arbetsförmedlingen och har arbetat i kommunen tillräckligt länge för att få stöd från ams. Då kommer denna käftsmällen:
Citat:
Ursprungligen postat av heltjävlameningslösförmedlingen
Stöd för intervjuresa kan inte lämnas om anställningen är den första efter avslutad utbildning av annat slag än arbetsmarknadsutbildning eller kommunal vuxenutbildning

Det betyder att jag inte får någon jävla resa, jag har inte råd att bekosta den själv = jag har inte råd att skaffa jobb. Hur i helvete är det tänkt? Är det här vettigt? Är det tänkt att det ska vara rättvist? Varför får man inte det här berättat för sig på ams? Man sitter med 10^15 kr i studieskuld och äger inte ett skit. Jag hinner inte få tag i pengar nu så jag kommer tacka nej till intervjun. Det hade dock löst sig om jag hade arbetat en dag efter det att jag erhållit min examen.

Det kanske finns liknande regler som jag inte har upptäckt än, ex.: "Stöd för flytthjälp vid anställning är riktat till dig med svensk eller utländsk härkomst. Flytthjälp kan dock inte sökas om någon i din släkt härstammar från Finland eller om du själv har samiskt ursprung."

Och NEJ, pappa betalar inte. Ni som har det så väl förspänt att "pappa betalar allt" behöver inte göra sig besvär att göra mig mer uppretad än jag redan är.

Det finns lite frågor här ovan att diskutera om ni vill diskutera, men jag vill i huvudsak säga att om ni har arbetat i kommunen i 6 månader, vänta med att hämta ut er examen till efter att ni fått arbete! Gör även detta klart med den som intervjuar/anställer dig att du jobbar på att lura tillbaka arbetsförmedlingen och det är enda anledningen att du inte har examen. Ansök om examen dagen efter att du har blivit anställd så löser sig detta problemet.
Citera
2011-12-06, 15:15
  #2
Medlem
Illusioners avatar
Hur långt ska du resa egentligen?
Har du ingen polare att låna pengar utav?
Citera
2011-12-06, 15:26
  #3
Medlem
diacetyls avatar
"Tja är för lat för att fixa busspengar till anställningsintervju så jag ska vara arbetslös tills pengar ramlar ner från himlen."

Vad har vi lärt oss av ditt misstag? Utbilda er inte om ni inte har råd att åka till anställningsintervjuer!
Citera
2011-12-06, 18:58
  #4
Avstängd
Orm-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
[gnäll]

Du kunde sparat. Antingen är ditt liv ditt ansvar, eller så är det en massa okända främlingars ansvar. Vad låter mest troligt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback