Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-06, 13:47
  #1
Medlem
slutbits avatar
I korthet: Jag pluggade, arbetade, blev arbetslös och tog därefter examen. Vilket jävla nedköp! Det här får gå ut som lite av en varning till alla ni som snart ska ta examen och håller på att söka jobb. Kan berätta om mitt fall:

Jag pluggar jättelänge, blir NÄSTAN färdig men saknar någon mening på exjobbet och orkar inte avsluta skiten när jag får en anställning. Jobbar därefter till dess att anställningen går ut och börjar sen trycka ner mig i examensarbetet igen(som jag nästan glömt bort vad det handlade om). Efter mycket uppmaningar att göra färdig examen för att lättare få jobb(delvis från min kontaktperson på ams) så får jag till slut äntligen examensbeviset. Men vad jag inte visste då var att jag har trampat i klaveret. Har just nu inga pengar, knappt råd att betala hyran, får arbetsintervjuer på företag som vägrar betala min intervjuresa. Som tur är(trodde jag) så är jag ju inskriven på arbetsförmedlingen och har arbetat i kommunen tillräckligt länge för att få stöd från ams. Då kommer denna käftsmällen:
Citat:
Ursprungligen postat av heltjävlameningslösförmedlingen
Stöd för intervjuresa kan inte lämnas om anställningen är den första efter avslutad utbildning av annat slag än arbetsmarknadsutbildning eller kommunal vuxenutbildning

Det betyder att jag inte får någon jävla resa, jag har inte råd att bekosta den själv = jag har inte råd att skaffa jobb. Hur i helvete är det tänkt? Är det här vettigt? Är det tänkt att det ska vara rättvist? Varför får man inte det här berättat för sig på ams? Man sitter med 10^15 kr i studieskuld och äger inte ett skit. Jag hinner inte få tag i pengar nu så jag kommer tacka nej till intervjun. Det hade dock löst sig om jag hade arbetat en dag efter det att jag erhållit min examen.