Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-06, 09:32
  #1
Medlem
goderian2s avatar
http://svtplay.se/v/2611236/moppkorkort_i_gislaved
Har det inte gått lite för långt med utbildnings, certifikat, licens-hysterin när man ska lära sig att moppa ett golv?
Det måste ju kännas förnedrande att ha jobbat som städare i flertal år, för att sedan gå en städkurs
där någon kärring bedömer en.
Citera
2011-12-06, 09:39
  #2
Medlem
Min första tanke var att det var skitlöjligt, men om det kan förebygga arbetsskador ser jag faktiskt inget fel med det.
Citera
2011-12-06, 09:50
  #3
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Min första tanke var att det var skitlöjligt, men om det kan förebygga arbetsskador ser jag faktiskt inget fel med det.
jo det är ju bra att förebygga arbetsskador men ska det verkligen behövas ett externt utbildningsföretag som kommer till arbetsplatsen under flera veckor?
och ha ett cetifikat för att på så sätt göra utbildning mer legitim..

är det inte också lite förnedrande och underminerande att föra en mopp framför sig som om man vore för dum för att förstå hur en mopp fungerar?
Citera
2011-12-06, 09:51
  #4
Avstängd
redig009s avatar
Självklart behövs det instruktioner för moppning, bra att myndigheten fått upp ögonen för problemet, det har moppats felaktigt i allt för många år utan åtgärder från ansvarig myndighet.
Det borde inte endast stanna vid instruktioner, det borde även införas någon form av moppbehörighet
kanske liknande truckförarbevis som givetvis skall omprövas minst varje år.
PS. ingen mupp bakom en mopp
Citera
2011-12-06, 09:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
jo det är ju bra att förebygga arbetsskador men ska det verkligen behövas ett externt utbildningsföretag som kommer till arbetsplatsen under flera veckor?
och ha ett cetifikat för att på så sätt göra utbildning mer legitim..

är det inte också lite förnedrande och underminerande att föra en mopp framför sig som om man vore för dum för att förstå hur en mopp fungerar?
Om företaget saknar kunskapen själva så behövs det ja. Och jag kan säga att som chef hade jag ju hellre anställt folk med detta certifikat. Då löper jag mindre risk att få sjukskriven personal.

Förnedrande och förnedrande. Det är väl upp till dig om du vill lägga någon prestige i det. Själv skulle jag inte ha några problem med det om det handlar om att förebygga skador. Hade inte du hellre gått utbildningen istället för att få förslitningsskador i handlederna?
Citera
2011-12-06, 10:02
  #6
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
http://svtplay.se/v/2611236/moppkorkort_i_gislaved
Har det inte gått lite för långt med utbildnings, certifikat, licens-hysterin när man ska lära sig att moppa ett golv?
Det måste ju kännas förnedrande att ha jobbat som städare i flertal år, för att sedan gå en städkurs
där någon kärring bedömer en.


Varför skall man inte ha en utbildning i hur man städar? Om det är en kurs som arbetsgivaren står för där du får gå igenom ergonomi och dessutom lära dig vad alla medel innehåller och hur dessa medel skall användas osv. ser jag inga som helst problem med utbildningen och att det skulle vara förnedrande eller onödigt är nog dagens dummaste kommentar.

Att man dessutom kan förhindra arbetsskador som någon nämnde är bara positivt. Betänk hur många som arbetar som städare som har slitit ut sina kroppar pga fel teknik och som blir sjukpensionärer. Gissa vem som står för deras kostnader i samhället? Rätt, blanda annat så gör JAG det och när du väl har gått ut gymnasiet så kan du också få bidra med att betala skatt och försörja folk som blivit utslitna på sina arbetsplatser pga bristande kunskap.

Pröva även att söka på "moppkörkort" på valfri sökmotor så får du kanske lite mer information om varför man skall genomföra utbildningen....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback