Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
... Om det här att särskriva fredagmorgon -> fredag morgon, är det nån konceptuell skillnad mellan dem eller är det ens OK att säga "
jag åker på fredag(s)morgon", hopskrivet alltså? Svenska är inte mitt första språk så jag har inte de här grejerna i ryggmärgen så att säga
http://sv.wiktionary.org/wiki/fredagsmorgon
Formen fredagsmorgon/fredagmorgon passar kanske bäst med artikel, obestämd eller bestämd:
– Han fick beskedet en fredagsmorgon strax före midsommar.
– Den fredagsmorgonen var strålande vacker. (redigerat tillägg enligt nedan)
Där skulle jag inte särskriva, men det är mer känsla än kunskap. Vi skapar var och en vår »ryggmärg« i form av idiolekt.
Särskrivet »fredag morgon« om framtid kan tolkas som en förkortning av »på fredag på morgonen«. Om detta sägs en torsdag så kan sammanhanget peka på att det gäller fredag om åtta dar. Lyssnaren har anledning att tänka att »i morgon på morgonen« skulle användas om det gäller just i morgon. Det här är mera semantik och konventioner än grammatik.
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
... Hur är det med:
Fredag morgon var vacker?
Fredag(s)morgon var vacker?
De är nära likvärdiga. Möjligen har »fredag morgon« lite starkare karaktär av abstrakt tidsspann, exempelvis i motsats till torsdag eftermiddag. Fredagsmorgon (min stavningsrådgivare vill ha foge-s) har mera karaktär av konkret substantiv. Det kan man förstärka med bestämd form:
Den fredagsmorgonen var strålande vacker.
PS: Nu ser jag att jag kom tvåa på den.