Hej Flashback!
Jag är osäker över ifall denna tråd passar bäst här, eller i delen om marknadsföring.
Eftersom att min tråd dock handlar mest om pengar, snarare än själva marknadsföringen antar jag att den passar bäst här, men om så inte är fallet får Moderator gärna flytta tråden.
Jag har en vän vars största intresse är fotografering.
De senaste två åren har hon jobbat stenhårt med att försöka ’nå ut med sina bilder till en så stor publik som möjligt’ – bland annat genom att driva en blogg, och agera fotograf på alla event, teatrar och musikaler som vår skola anordnar.
Hursomhelst verkar det nu som om min vän har börjat få lön för mödan.
Ett par månader sedan kontaktades hon utav en av Sveriges större mobiloperatörer, som helt enkelt ville använda sig utav en av hennes bilder i en av sina reklamkampanjer.
Bilden ifråga föreställer min vän och kan snarare liknas vid en profilbild för facebook än någon poserande modellbild.
För att bidra med sin bild i kampanjen fick min vän en ersättning på 2.000kr kontant.
Det som jag funderar över är huruvida detta är en rimlig betalning för att posera i en reklamkampanj. ( Ifall det spelar någon roll har vi fått bekräftat från vänner att de sett denna annons i Stockholm, Västerås och Eskilstuna. )
Min vän har ju trots allt inte behövt göra något annat än att skicka in den bild företaget frågade efter och således är förmodligen de där 2.000 kronorna ganska så lättförtjänta. Men eftersom företaget kommer tjäna väldigt mycket mer än 2.000 kronor på denna reklamkampanj kan jag inte riktigt sluta fundera över ifall min vän kanske skulle ha förtjänat en lite större ersättning.
Har jag rätt, eller borde min vän tacka för uppmärksamheten och bara vara glad över att hon fick några pengar överhuvudtaget?
Med vänliga hälsningar.
Edit: Dum formulering i rubriken