2011-12-05, 00:17
Medlem
Hej Flashback!

Jag är osäker över ifall denna tråd passar bäst här, eller i delen om marknadsföring.
Eftersom att min tråd dock handlar mest om pengar, snarare än själva marknadsföringen antar jag att den passar bäst här, men om så inte är fallet får Moderator gärna flytta tråden.

Jag har en vän vars största intresse är fotografering.
De senaste två åren har hon jobbat stenhårt med att försöka ’nå ut med sina bilder till en så stor publik som möjligt’ – bland annat genom att driva en blogg, och agera fotograf på alla event, teatrar och musikaler som vår skola anordnar.

Hursomhelst verkar det nu som om min vän har börjat få lön för mödan.
Ett par månader sedan kontaktades hon utav en av Sveriges större mobiloperatörer, som helt enkelt ville använda sig utav en av hennes bilder i en av sina reklamkampanjer.
Bilden ifråga föreställer min vän och kan snarare liknas vid en profilbild för facebook än någon poserande modellbild.

För att bidra med sin bild i kampanjen fick min vän en ersättning på 2.000kr kontant.
Det som jag funderar över är huruvida detta är en rimlig betalning för att posera i en reklamkampanj. ( Ifall det spelar någon roll har vi fått bekräftat från vänner att de sett denna annons i Stockholm, Västerås och Eskilstuna. )

Min vän har ju trots allt inte behövt göra något annat än att skicka in den bild företaget frågade efter och således är förmodligen de där 2.000 kronorna ganska så lättförtjänta. Men eftersom företaget kommer tjäna väldigt mycket mer än 2.000 kronor på denna reklamkampanj kan jag inte riktigt sluta fundera över ifall min vän kanske skulle ha förtjänat en lite större ersättning.

Har jag rätt, eller borde min vän tacka för uppmärksamheten och bara vara glad över att hon fick några pengar överhuvudtaget?

Med vänliga hälsningar.

Edit: Dum formulering i rubriken
Senast redigerad av protokoll 2011-12-05 kl. 00:22.
Citera
2011-12-05, 00:34
Medlem
SpaCCs avatar
Ja, jag anser att det var för lite för en ändå så omfattande grej. Är det ett av Sveriges större mobilopperatörföretag som köpt bilden så borde de kunna ge aningen bättre ersättning då den ska nå ut till så många människor.

Har en vän som sålt rättigheten till att använda bilder i UNT som är Uppsalas största tidning. Har för mig att han fått runt 5000 per bild
Citera
2011-12-05, 01:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Ja, jag anser att det var för lite för en ändå så omfattande grej. Är det ett av Sveriges större mobilopperatörföretag som köpt bilden så borde de kunna ge aningen bättre ersättning då den ska nå ut till så många människor.

Har en vän som sålt rättigheten till att använda bilder i UNT som är Uppsalas största tidning. Har för mig att han fått runt 5000 per bild

Är väl lätt att vara efterklok men även exponeringen är förstås värd något också.
Citera
2011-12-07, 14:25
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protokoll
Hej Flashback!

...

Har jag rätt, eller borde min vän tacka för uppmärksamheten och bara vara glad över att hon fick några pengar överhuvudtaget?

...

Frågan kan inte besvaras, om vi inte får se annonsen...
Citera
2011-12-07, 15:32
Medlem
jarlens avatar
Det finns en "officiell" prislista för detta som BLF (Bildleverantörernas förening) ger ut.

Den tar upp alla dessa typfall och kan ses som riktlinje för alla i branschen. Dock gäller den inte som något vidare underlag sålänge man inte är medlem och tar med denna prislista när priset ska avtalas.

Sen tror jag det är svårt för din vän att kräva något mer i efterhand, ett avtal är slutet.
Citera
2011-12-07, 18:30
Medlem
Eftersom någon annan idiot skulle gjort det hela för typ 500kr så är din vän jävligt lyckligt lottad att ha fått ihop till en Big Mac & Co med plusmeny för sitt slit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in