32 555 besökare online
857 322 medlemmar • 45 833 798 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Kemi och pyroteknik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
pyro860
Medlem
pyro860s avatar
Hej

Öppnade en av mina fyrverkerilådor och tog fram ett trepack Thunder Flash från Extreme Fireworks som jag köpte förra året. Minns att jag funderade på frågan redan då men tänkte skriva nu för att få svar på tal.

På dessa står det 1.3 G, är detta ett feltryck? För dessa får ju allmänheten köpa. Antar att det är det.

Algebra
Medlem
Algebras avatar
Det är troligtvis inget feltryck. Det finns mycket 1.3 G fyrverkerier som konsumenter får köpa.

Enligt MSB handbok för förvaring av explosova varor Nov 2010

Riskgrupper
1.1 Explosivt, Fara för massexplosion
1.2 Ekplosivt allvarlig fara för splitter och kaststycken (användes i princip enbart av militären)
1.3 Explosivt, Fara för brand, tryckvåg eller splitter och kaststycken
1.4 Explosivt, fara för brand, splitter och kaststycken.

Finns mer utförliga svar och det finns även för 1.5 och 1.6. G står för samhanteringsgrupp och alla fyrverkerier är G.

Konsumentfyrverkerier finns i 1.3 och 1.4. För professionella så finns det även saluter som är 1.1G

pyro860
Medlem
pyro860s avatar
Ahaa.. Jag trodde alla konsumentfyrverkerier var 1.4

Då är det kanske tryckvågen på dom små rackarna det varnas för

Algebra
Medlem
Algebras avatar
Då man läser de mer utförliga beskrivningarna för riskgrupperna så kan man se det som: desto lägra nummer = större risk för massdetonation om ett lager smäller.

Svara på ämne
Topp Dela »