Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-04, 18:03
  #1
Medlem
ZaphodBs avatar
Hej!

Jag har fått ett jobberbjudande som jag finner lite tveksamt p.g.a att företaget som är enskild firma bland annat saknar F-skatt sen slutet av Augusti, vill inte outa företaget då jag inte vet om detta är ett problem eller ej men undrar följande:

Kan en enskild firma utan F-skattesedel ha anställda utan att de anställda riskerar att få problem med Skatteverket?

Finns det något man ska se upp med, mer än att se till att få papper på provanställning/anställning?

Något man bör kolla upp innan?

Mvh, ZaphodB
Citera
2011-12-04, 18:29
  #2
Medlem
KallePaHedens avatar
Om han inte har registrerad f-skatt så hade jag nog kollat upp det där med att börja jobba för honom.. Men du ska inte bli anställd och få lön ur nåt annat bolag samma person har då?

Har han inte registrerat sig för f-skatt så kan du heller inte få en vit lön.
Citera
2011-12-04, 19:00
  #3
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Om han inte har registrerad f-skatt så hade jag nog kollat upp det där med att börja jobba för honom.. Men du ska inte bli anställd och få lön ur nåt annat bolag samma person har då?

Har han inte registrerat sig för f-skatt så kan du heller inte få en vit lön.

Det var det jag misstänkte, och ja meningen var att han skulle erbjuda mig en anställning, tyckte väl att han verkade lite väl ivrig att jag skulle börja på en gång men då jag vill träffa honom först och skriva papper, gå igenom arbetsuppgifter och så vidare så började han verka mindre intresserad plötsligt. Så ja, jag misstänker också att det rör sig om nån som försöker få nån jobba svart eller i värsta fall har fogden efter sig så det aldrig blir nån lön överhuvudtaget.

Men som sagt eftersom jag inte har något konkret bevis så väljer jag att inte berätta vilket företag det rör sig om, bara att det är reggat som enskild firma utan F-skatt, och detta i kombination att han var så "på" att jag skulle börja direkt och skriva papper sen gjorde mig misstänksam och ja jag hittade mer. men ska verifiera sanningshalten innan jag säger något mer.

Mvh, ZaphodB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback