Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-04, 03:24
  #1
Medlem
Det är så att jag har en vän som vill sätta dit sin fiende. Killen som ska sättas dit har jobbar svart i väldigt många år. Han jobbar som DJ och hans namn finns på en massa affischer, flyers, reklam för olika events osv.. Grejen är att han alltid tar betalt svart.

Jag tänkte höra mig för om någon här vet hur man bör gå till väga? Vem skall man anmäla det till? Hur bevisar man det? Räcker det med att han har jobbat en jävla massa utan att redovisa pengar.. skatteverket kan väl inte tro att han gjorde det gratis?

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2011-12-04, 03:38
  #2
Medlem
Sashasandis avatar
Lättast att sätta dit ngn som jobbar svart är om det finns en personalliggare på plats, som den som jobbar fyller i vid ankomst. Om din polare kan bevisa att snubben tagit emot pengar, så kan han sättas dit. T.ex. om klubben skrivit någonstans att de söker DJ, siså betalt, osv.
Citera
2011-12-04, 03:42
  #3
Medlem
Det blir nog svårt att bevisa det men jag undrar om Skatteverket kan verkligen tro att han har spelat gratis i flera år? Han är väldigt aktiv inom sitt yrke...
Citera
2011-12-04, 03:48
  #4
Medlem
Sashasandis avatar
Förstår hur du menar.. Men skatteverket kan tro mycket, det är bevisning som gäller i det långa loppet.. Man kan lämna ett anonymt tips till dem, för det kan vara så att det finns svartjobbare bakom baren på klubben, osv, o det gör att dom kontrollerar hela skiten också. Men tror det är ganska sällan dom gör ngt så stort av ett tips, det är svårt att sätta dit svartjobbare helt enkelt. Kom på något annat sätt att hämnas på.
Citera
2011-12-04, 04:27
  #5
Medlem
Judeschweins avatar
Idiotjävel.

En DJ kommer överens med nån nattklubbsägare om att få betalt för att få spela lite skivor en kväll för några slantar, och sen vill en tredje part lägga sig och stjäla en del av dennes egendom. Men vad i helvete har människan gjort för ont?! Och nu vill du och din kompis alltså skvallra för denna tredje part?
Är ju snarare du och din vidriga j-la sosse-kompis som tycker er ha rätt till andra människors egendom som man borde spärra in. Helst på livstid. Du är en tjuv.
Citera
2011-12-04, 04:57
  #6
Medlem
LemPicas avatar
"Din kompis..."
Varför vara så ogin att man vill anstränga sej för att sätta dit någon för något sådant?

Skall man nu vara ett skithuvud och göra det tror jag på att tipsa skatteverket.
Skicka in ett gäng av planscherna och flyerserna som "bevis".
Citera
2011-12-04, 04:59
  #7
Medlem
Han säger väl bara att han vill sprida sitt namn och få ett bra rykte, och därför jobbat gratis så han kan ta betalt när han blir stor. Ord mot ord oh utan bevis kan dom såklart intesätta dit honom...
Citera
2011-12-04, 09:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hataren
Det är så att jag har en vän som vill sätta dit sin fiende. Killen som ska sättas dit har jobbar svart i väldigt många år. Han jobbar som DJ och hans namn finns på en massa affischer, flyers, reklam för olika events osv.. Grejen är att han alltid tar betalt svart.

Jag tänkte höra mig för om någon här vet hur man bör gå till väga? Vem skall man anmäla det till? Hur bevisar man det? Räcker det med att han har jobbat en jävla massa utan att redovisa pengar.. skatteverket kan väl inte tro att han gjorde det gratis?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Skatteverket har en speciell "tipslåda" där alla sådana anmälningar som kommer in lägg och betas av allt eftersom..

Skriv ned vad du vet om personen ifråga, var hur och när han arbetat svart. Namn adress, men även personnummer om du har det och skicka in det till skattekontoret där ni bor. Har personen ifråga inte andra inkomster så blir det snabbat en koll.

Sådana där typer brukar dessutom också ha en tendens att vara sjukskrivna eller gå på andra bidrag samtidigt. Då ska dom ha spöstraff på torget..

.
Citera
2011-12-04, 09:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Han säger väl bara att han vill sprida sitt namn och få ett bra rykte, och därför jobbat gratis så han kan ta betalt när han blir stor. Ord mot ord oh utan bevis kan dom såklart intesätta dit honom...


Nädu!

Skatteverkets ord är det som gäller! Om dom anser att du har gjort fel så sätter dom dit dig så det sjunger om det....

.
Citera
2011-12-04, 09:17
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hataren
Det är så att jag har en vän som vill sätta dit sin fiende. Killen som ska sättas dit har jobbar svart i väldigt många år. Han jobbar som DJ och hans namn finns på en massa affischer, flyers, reklam för olika events osv.. Grejen är att han alltid tar betalt svart.

Jag tänkte höra mig för om någon här vet hur man bör gå till väga? Vem skall man anmäla det till? Hur bevisar man det? Räcker det med att han har jobbat en jävla massa utan att redovisa pengar.. skatteverket kan väl inte tro att han gjorde det gratis?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Är skatteverket som har hand om det tror jag.
Det är antagligen bara att ringa dom, så kollar de säkert upp honom.
Citera
2011-12-04, 13:34
  #11
Medlem
orkarNs avatar
Är rätt säker på att diskussioner om Grekland inte innefattas i topic. Just say'n.

/mod
Citera
2011-12-04, 13:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Han säger väl bara att han vill sprida sitt namn och få ett bra rykte, och därför jobbat gratis så han kan ta betalt när han blir stor. Ord mot ord oh utan bevis kan dom såklart intesätta dit honom...


När det gäller Skatteverket så är det tyvärr omvänd bevisbörda, nolltaxerar killen och de har bevis på att han har gjort x antal spelningar, eller rent av inga bevis alls så är det upp till honom att bevisa vad han levt av självklart går de in o kollar kontona noggrant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback