Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-03, 23:50
  #1
Medlem
Vi köpte en bluray-spelare i dag. Vår gamla tjock-tv har bara scartingångar, men digitalboxen från Telia har ett HDMI-uttag. I butiken (Siba) sa de att då skulle det funka med HDMI ändå, det skulle gå att ta via boxen.

Hur då, undrar jag?

HDMI från bluray till box. Scart från box till tv. Alltså ingenting mellan bluray och tv. Så sa de och så gjorde vi. Hur är det meningen att vi ska få fram bluray-bilden på tvn? Det har vi nämligen inte lyckats med.

Vi har ändå fått igång det hela, men vi gav upp på HDMIn och kopplade blurayen direkt till tvn med gul/vit/röd-vad-de-nu-heter.

Hade de fel på Siba eller är det vi som inte fattar hur vi ska få fram bilden på tv-skärmen när vi kopplar HDMIn från blurayen till boxen och sedan scart från boxen till tvn?
Citera
2011-12-04, 02:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av southernchick
Vi köpte en bluray-spelare i dag. Vår gamla tjock-tv har bara scartingångar, men digitalboxen från Telia har ett HDMI-uttag. I butiken (Siba) sa de att då skulle det funka med HDMI ändå, det skulle gå att ta via boxen.

Hur då, undrar jag?

Undrar jag med, nu har jag dock inte sett den där teliaboxen men har den en HDMI utgång så är det nästan garanterat just en UTgång och därmed så kan man inte koppla in en bluray spelare.

Gå tillbaka och kräv en förklaring och kräv ersättning för bilresor osv pga deras idiotiska råd.

Kanske kräva 50% off på en ny platttv? känns lite overkill med bluray på tjocktv
Citera
2011-12-04, 03:37
  #3
Medlem
Beykers avatar
Jag förstår inte heller. Jag förstår inte hur någon av er har tänkt. Även om det skulle fungera hade ni inte haft någon nytta av blu-ray spelaren. Nej, spring och köp en HDTV först, som har HDMI-ingång, gärna några stycken.
Citera
2011-12-04, 15:10
  #4
Medlem
Det finns ju HDMI-SCART converter, men dessa kostar väl runt 600-700 kronor, så frågan är om det är värt pengarna? Man kan ju ändå inte få någut utbyte i bildkvalité. Du skulle ha köpt en vanlig DVD-spelare, alternativt köpa en ny TV som klarar FULL HD.
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2011-12-04 kl. 15:12.
Citera
2011-12-04, 15:22
  #5
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Det finns ju HDMI-SCART converter, men dessa kostar väl runt 600-700 kronor, så frågan är om det är värt pengarna? Man kan ju ändå inte få någut utbyte i bildkvalité. Du skulle ha köpt en vanlig DVD-spelare, alternativt köpa en ny TV som klarar FULL HD.
Eller så använder han helt enkelt kompisit-kablarna som han redan har fått det att fungera med. Att köpa en HDMI-scart adapter är helt meningslöst i hans läge!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback