2011-12-17, 00:29
Citat:
Jag tror inte ett smack på din teori om att man spelar "bättre" om man lirar leftie. Kolla in Guthrie, Shawn Lane, Scott Henderson, Mike Stern etc.
Ursprungligen postat av black-mamba
Jag kan säga såhär: När jag spelade gitarr högerhänt, vilket jag gjorde i två år, så spelade jag in en version av Hendrix Little Wing. När jag lyssnar på den nu går det inte att undvika hur dåliga inställningar jag hade på förstärkaren, det låter som en bas gitarr, går knappt att höra nåt.
Sen bestämde jag mig för att lära mig spela vänster hänt också. Gitarrister hatar när jag tar upp det här, men i värsta fall, tänkte jag, blir jag en mer komplett musiker.
Några dagar senare bestämde jag mig för att spela in där jag spelar Speake/Breath in the air. Övervägandet av ljud kvaliteten verkade ske automatiskt, jag minns inte ens att jag tänke: "Det här måste höras" utan jag helt enkelt lyssnade på båda låtar och insåg hur mycket mer "logiskt" man tänker när jag spelade leftie.
Jag menar att det är otroligt stor skillnad på att spela orthodox/south paw. Kolla världens bästa gitarrist, Jimi Hendrix, hur kan man ens påstå att ens egna sätt är bättre om man inte ens är i närheten av Hendrix-klass musiker?
Jag har fortsatt spela leftie nu i sedan dess, några månader tillbaka, och jag tror att skillnaded ligger i höger hjärnhalva/vänster hand faktorn. Men ni får göra hur ni vill, jag bryr mig ej.
På tal om ljudkvalitet alltså. Skillnad gör skillnad. P
Peace.
Sen bestämde jag mig för att lära mig spela vänster hänt också. Gitarrister hatar när jag tar upp det här, men i värsta fall, tänkte jag, blir jag en mer komplett musiker.
Några dagar senare bestämde jag mig för att spela in där jag spelar Speake/Breath in the air. Övervägandet av ljud kvaliteten verkade ske automatiskt, jag minns inte ens att jag tänke: "Det här måste höras" utan jag helt enkelt lyssnade på båda låtar och insåg hur mycket mer "logiskt" man tänker när jag spelade leftie.
Jag menar att det är otroligt stor skillnad på att spela orthodox/south paw. Kolla världens bästa gitarrist, Jimi Hendrix, hur kan man ens påstå att ens egna sätt är bättre om man inte ens är i närheten av Hendrix-klass musiker?
Jag har fortsatt spela leftie nu i sedan dess, några månader tillbaka, och jag tror att skillnaded ligger i höger hjärnhalva/vänster hand faktorn. Men ni får göra hur ni vill, jag bryr mig ej.
På tal om ljudkvalitet alltså. Skillnad gör skillnad. P
Peace.
Men ja, det är ju bra om det låter bra om ens grejer. Men för det behöver man inte köra med flera rack fyllda av effekter. Fungerar precis lika bra att bara köra rakt in i en förstärkare med en kanal, så länge man vet vad man ska leta efter och hur man uppnår det. Men med det inte sagt att man inte får ha rack fyllda med effekter. Om det är ens sound så varför inte? Sedan är ju bra ljud subjektivt också. Alla kanske inte rådiggar Janne Schaffers ljud till exempel, men jag tycker det är skitsnyggt. (Larrivée-gura från 80-talet genom någon Peavey. Någon som vet vad det är för Peavey han använder?)