• 1
  • 2
2011-12-03, 00:54
Medlem
Hej jag undrar om ngon vet ngot om lagar och regler om A-traktor med husvagn.
Citera
2011-12-03, 01:03
Medlem
waffleboys avatar
Enligt trdar p epatraktor.org s ska du f ha en husvagn pkopplad till a-traktor men det r ju ingen sker klla. Ring och hr med vgverket!
Citera
2011-12-03, 02:09
Medlem
Globazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waffleboy
Enligt trdar p epatraktor.org s ska du f ha en husvagn pkopplad till a-traktor men det r ju ingen sker klla. Ring och hr med vgverket!

A-traktor r vll gjord fr att dra slp s det borde vara lugnt eller?
Citera
2011-12-03, 02:23
Medlem
Du fr dra hur stort/tungt slp/husvagn som helst bara din A-Traktor orkar..
Citera
2011-12-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Nordman
Du fr dra hur stort/tungt slp/husvagn som helst bara din A-Traktor orkar..

Rimligen borde det vara s d epa-traktorn frn brjan var tnkt som ett billigt alternativ till en traktor..!

Mjligheten skapades efter andra vrldskriget d det var brist p traktorer i jordbruket och tanken var att man skulle billigt skulle kunna bygga om "vanliga" fordon till jordbruksredskap..

Sjlv hade jag en gammal kapad Ford lastbil med dieselmotor och stel bakaxel som man tuffade runt i. Det var en riktig epa-traktor det, i motsats till dagens ombyggda volvos..

.
Citera
2011-12-03, 14:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Och en A-traktor r ingen epa s reglerna r inte desamma.
Citera
2011-12-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och en A-traktor r ingen epa s reglerna r inte desamma.

Bara ett nytt pfund. Jag vet inte vad det r fr skillnad, men en sdan dr kallar jag fr epa-traktor fr s kallades dom nr jag var ung...

.
Citera
2011-12-03, 15:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det r rtt stora skillnader p epa och a-traktor, bl.a fr motor, vxellda, fjdring, kaross, axelavstnd medmera.

vergripande krav
42 A-traktor skall ha kopplingsanordning och i vrigt vara lmplig som dragfordon. Kopplingsanordning skall uppfylla kraven i 43 45 .
A-traktor r lmplig som dragfordon om
1. tjnstevikten r 2 000 kg eller hgre eller
2. ursprungsfordonet r konstruerat fr en slp-vagnsvikt av minst 1 000 kg.
Krav fr kopplingsanordning
43 Draganordning skall ha tillfredsstllande hllfasthet, vara lmplig fr fordonet och vara tillfredsstllande fastsatt i fordonets chassi.
Kopplingens griporgan skall vid tillkoppling lsas auto-matiskt eller med srskilt handgrepp s att den skras och inte kan ppnas av sig sjlvt vid skakning, krngning eller dylikt.
44 A-traktor som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, som har kopplingsanordning av typ dragkrok (lyftkrok), dragbygel av gaffeltyp eller traktordragstng (jordbruksdrag) skall uppfylla kraven i Annex IV, punkterna 1, 2 och 3, i di-rektiv 89/173/EEG (se 2 kap. 9 ).
45 Dragkula p A-traktor med totalvikt av hgst 5 000 kg skall ha diametern 50 mm, 60 mm eller strre.
Dragkula p A-traktor med totalvikt ver 5 000 kg skall ha diametern 60 mm eller strre.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf

Redigerat:
Vet inte om det krvs men det r nog djvligt intelligent att hnga p en lgf-skylt p husvagnen.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-12-03 kl. 15:59.
Citera
2011-12-03, 16:05
Medlem
INTPs avatar
Om jag minns rtt fr man inte dra en husvagn registrerad fr bil med traktor, dremot fr en traktor dra den om den uppfyller reglerna fr efterfordon (eller vad det nu var det skulle kallas). LGF-skylt, stummad sttdmpning, avregistrerad, och skattad som efterfordon... eller ngot liknande. Man fr iaf inte bara hnga p den bakom traktorn och ka.
Citera
2011-12-04, 20:20
Medlem
90cmmeterevs avatar
Minns inte riktigt men har fr mig att du fr dra en husvagn om den r registrerad skattad osv r den helt laglig att dra med bil fr du dra med a-traktor. Sen fr du dra slp som r oskattade obesiktade osv om den r stel dvs ingen fjdring och lgf-skylt bak men r inte riktigt hundra utan detta r bara som jag minns
Citera
2011-12-04, 22:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90cmmeterev
Sen fr du dra slp som r oskattade obesiktade osv om den r stel dvs ingen fjdring och lgf-skylt bak men r inte riktigt hundra utan detta r bara som jag minns
30-slp mste iallafall va tilltet med tanke p att de finns regler om kopplingsanordning p a-traktorer.
Citera
2011-12-06, 09:16
Medlem
Tack alla. Jag tror mer att det r d att atraktorn fr dra s mycket den orkar. Dem blir ju reggad som traktor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in