Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-02, 14:39
  #1
Moderator
Neksnors avatar
Det finns ju trådar om vilka flygbolag & flygplatser som man av olika skäl gillar eller inte, så jag tänkte att det kunde vara lite intressant att se vad folk tycker om olika flygplan, även om samma modell blir olika beroende på flygbolag. Vore även kul att se vad ni som jobbar med, både ombord och på marken, tycker.

Själv kan jag inte kalla mig överdrivet berest, men vad gäller widebody så tycker jag att 747 är trevligare än A330/340. Två säten mer i bredd gör att kabinen ser större/luftigare ut, att det blir mer klättrande över grannar är dock en nackdel. De 747or jag åkt med har också ett utrymme vid bakersta nödutgången där man kan stå och snacka skit/göra lite knäböjningar mm samt titta på utsikten genom fönstret i dörren. Motsvarande utrymme i A330/340 är ungefär i köksdörren, så jag känner mig mer i vägen, och fönstret i deras bakdörr är i storlek som en snusdosa. Jag uppfattar det också som att 747 och 737 ligger lite baktunga i luften (uppförsbacke när man går fram i planet), vilket borde göra att stolen lutar lite extra, och det är positivt. Sedan ser ju 747an ganska fet ut.
Citera
2011-12-02, 14:54
  #2
Medlem
vivalalegions avatar
Saab Safir.

Slutdiskuterat.
Citera
2011-12-02, 15:15
  #3
Avstängd
Mest andrum och öppna vyer lär du få med en fotölj i lastutrymmet på An-225.
Dock tror jag inte det är så stor chans, eftersom planet inte är satt i serieproduktion.
Större chans då med en fotölj i den något mindre An-124, som är satt i serie.
Som jag upfatta var det just utrymme och andrum du värdera högst.
Eller beluga, är nog det planet som har mest volym.

Har flygit en hel del men aldrig upfattat någon större skillnad på flygplansmodeller, däremot är det väldigt trångt åt fötterna med vissa bolag.
Synd att ståplats ännu inte finns, kan ju vara bra om det är under 1 timmes flygtid.
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-12-02 kl. 15:21.
Citera
2011-12-02, 16:38
  #4
Medlem
LP-skivas avatar
Jag gillar Lufthansas A340-600. De har konfiguration 2-4-2 i Y och dasset nere i källaren vilket innebär att man slipper ha folk hängandes i gången när det blir kö.
Citera
2011-12-02, 19:51
  #5
Medlem
Cliffaks avatar
Små plan är roligare att åka i, särskilt i lite byig vind osv, och det minsta jag åkt är Saab 340 så det får min röst. Annars är MD-80 också kul när det får visa sin riktiga prestanda (det finns en anledning till smeknamnet "Mad Dog"..)

Lite mer nördigt svar, hehe

Lite mer i linje med topic så gillar jag faktiskt SAS MD-80. Dels gillar jag att man kan välja mellan tystnad eller 2xJT8D, att det på ena sidan är två säten i rad, samt att det känns som att det är lite större säten med mer plats runt varje säte. Så det är på sätt och vis synd att de är på väg bort..
Citera
2011-12-02, 19:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns ju trådar om vilka flygbolag & flygplatser som man av olika skäl gillar eller inte, så jag tänkte att det kunde vara lite intressant att se vad folk tycker om olika flygplan, även om samma modell blir olika beroende på flygbolag. Vore även kul att se vad ni som jobbar med, både ombord och på marken, tycker.

Själv kan jag inte kalla mig överdrivet berest, men vad gäller widebody så tycker jag att 747 är trevligare än A330/340. Två säten mer i bredd gör att kabinen ser större/luftigare ut, att det blir mer klättrande över grannar är dock en nackdel. De 747or jag åkt med har också ett utrymme vid bakersta nödutgången där man kan stå och snacka skit/göra lite knäböjningar mm samt titta på utsikten genom fönstret i dörren. Motsvarande utrymme i A330/340 är ungefär i köksdörren, så jag känner mig mer i vägen, och fönstret i deras bakdörr är i storlek som en snusdosa. Jag uppfattar det också som att 747 och 737 ligger lite baktunga i luften (uppförsbacke när man går fram i planet), vilket borde göra att stolen lutar lite extra, och det är positivt. Sedan ser ju 747an ganska fet ut.
737 och 747 baktunga? Nej, det är dom inte,Tristar, DC10 och MD11 är baktunga, även Il-62.
Trippelsjuan är mäktig, Tu154 är så härligt rå.
Citera
2011-12-11, 18:32
  #7
Medlem
sirVandalots avatar
Bäst tycker jag är svårt att säga då jag inte förstår hur fan någon kan trivas i ett flygplan. Riktigt glad av ett flygplan brukar jag bara bli när jag går ombord på någon av SAS 737r, som regel är det något av dessa plan som tar mig hem den sista biten till Sverige när jag har varit iväg på jobb någonstans långt borta i Ryssland, i just det läget är det det bästa planet i hela världen för mig.

Sämsta? Det är nog jämnt skägg mellan Saab 340 och turistkabinen i Tu134, trångt, bullrigt och jävligt. Att det lever om i Saabplanen har säkert sin logiska förklaring i att dom har propellrar, det gamla sovjetskrotet har ju jet men de motorerna låter som om en bålgeting som blir våldtagen av en svarv. Till sovjetskrotets försvar kan nämnas att en av mina angenämaste resor företogs i businesskabinen i en Tu134, med tillräckligt mycket gratisvodka kan man nämligen med lätthet supa en Tupolev snygg
Citera
2011-12-11, 22:31
  #8
Medlem
Doctors avatar
Ojämförligt sämst trivs jag på en mittplats i B737 eller A320. Måste vara nån sadistisk ekonom som kommit fram till att det utrymmet är värdigt att transportera människor i.
Citera
2011-12-12, 06:56
  #9
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Ojämförligt sämst trivs jag på en mittplats i B737 eller A320. Måste vara nån sadistisk ekonom som kommit fram till att det utrymmet är värdigt att transportera människor i.

Nuförtiden är det ju betydligt lättare att undvika iaf i och med onlineincheckning..
Citera
2011-12-12, 12:20
  #10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag hatar iofs att flyga reguljärt över huvud taget. Men om jag måste så är mindre plan bättre, eftersom man har färre stolsgrannar. Till en viss gräns, typ minsta 737rna någonstans. Småkärror som Saab 340 är inte kul alls, trångt, bullrigt och skakigt. Som tur är går de ju bara på riktigt korta rutter. 747 är också ett undantag, de är oftast lite luftigare inredda, och dessutom jävligt snygga från utsidan .

Min vanliga metod är annars att välja en fönsterplats långt bak (om online-incheckningen funkar, d v s varannan gång ungefär) där gångplatsen redan är tagen, men inte mitten. Om inte planet blir fullt så är det garanterat ingen som vill ha den där mittplatsen, så får man lite mer utrymme . Men det är hursomhelst några timmars helvetisk plåga att flyga, så det är bara att höja Ipoden och härda ut.
Citera
2011-12-12, 12:22
  #11
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalalegion
Saab Safir.

Slutdiskuterat.

Alla plan där jag får sitta fram med spaken i näven är ju autmatiskt bättre .
Citera
2011-12-12, 13:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Alla plan där jag får sitta fram med spaken i näven är ju autmatiskt bättre .
SAAB Safari är väl ännu bättre...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1730367

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback