Citat:
Ursprungligen postat av
raggejonson
Något som jag undrar över är varför media int6e skriver om korruption i Sverige eller är det så präktigt att vi inte har någon korruption i det svenska samhället?
Själv såg jag en del korruption vid ett mindre renommerat universitet rätt nyligen. När jag kontaktade media fick jag inga svar, då staden var beroende av turistnäringen och det anses inte vara bra att rapportera negativt om universitetet. I princip var det enda hederliga med de anställda där deras yrkestitel som inte skiljde sig ifrån andra städers, med det tog slut där. Anställda täckte upp för varandras småbrott och tystades ned; inte mycket information fanns utanför universitetet. Ringde tillsyn ljögs det flitigt.
Det orsakade en enorm ineffektivitet inom organisationen. Dock var det tjänstemän som begick tjänstefel, gav mutor, utpressade, fick studenter att begå brott (så att det fanns utpressningsmaterial). Det kunde hittas på utpressningsmaterial om inget sant fanns.
I princip inget gjordes inom organisationen, syndabockar letades, och jag fick intrycket av att de låg några år efter med byråkratin (enkla ärenden som skulle tagit någon timme att utföra tog 2-3 veckor). Det kändes lite som vad man läst om östeuropeiska länder.
Min teori är att det är just ställen där "alla känner alla" och dålig kvalité, där finns förmodligen korruption. Det går inte att "tjalla" på någon, utan att det är någons släkting och då råkar man illa ut, samt att man skadar arbetsgivaren. Så man måste jobba med dem.
Har som tur är bytt till ett mer renommerat universitet nu. Det blev en riktigt fajt att inte dras med. Men det finns gott om korruption i samhället, döljer sig bakom PK-kulisserna. Invandrarhem, universiteten. Dem kan finta myndigheter som ser mellan fingrarna så länge dem delar statens intresse. "Lite" korruption är ok så länge du pysslar med något politiskt korrekt.
Att det inte rapporteras i media: ligger inte i någons intresse. Får intrycket av att korruption ofta sköts på ett annat sätt i Sverige. Rätt folk avskedas, eller så sker en tyst avveckling av verksamheten (kanske ökar risken för korruption vid försämring av verksamheten?). Har dock inte sett den utvecklingen, men den känns naturlig. Vad som i det privata kallas för brott, kallas inom staten för fel, tjänstefel.
Som enskild medborgare är man förövrigt, helt försvarslös mot korruption. Man kan finna sig i att bli lindad om fingret, eller dra. Det finns inget mellanting. Vem anmäler man korruption till? Dem som är korrupta. Och sen så får man problem.
+ ute på landet
+ ineffektiv verksamhet
+ politisk korrekt inriktning
= korruption