• 1
  • 2
2002-11-04, 10:54
Medlem
Något som jag undrar över är varför media int6e skriver om korruption i Sverige eller är det så präktigt att vi inte har någon korruption i det svenska samhället?
Citera
2002-11-04, 11:01
Medlem
Mycket liten korruption

Det brukar dyka upp lite underökningar då och då i detta ämne. Sverige ligger då i botten tillsammans med Norge och Finland. Så om man får tro dessa undersökningar så är korruption väldigt ovanligt i Sverige.
Citera
2002-11-04, 11:01
Medlem
Pieter Rishnaks avatar
Re: Korruption i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av raggejonson
Något som jag undrar över är varför media int6e skriver om korruption i Sverige eller är det så präktigt att vi inte har någon korruption i det svenska samhället?

Jovisst finns det korruption i Sverige. Jag är inte säker, men kolla hos närmaste ICA-handlare.
Citera
2002-11-04, 12:04
Medlem
crippas avatar
ALLT går att köpa för pengar. Men i Sverige handlar det kanske mest om vänskapskorruption. Man vänder sig till och hjälper i första hand polare...
Citera
2002-11-04, 15:07
Medlem
Vänskapskorruption

Ja antagligen har du helt rätt - vänskapskorruption är det som gäller i Sverige och samtidigt blir det ju då helt omöjligt att komma åt det. Alla toppgubbarna sitter och klappar varandra på ryggen och ser till att skydda varandra och ge varandra höga pensioner.
Ibland har jag funderat på om det är möjligt att exempelvis hitta någon öppen korruption bland poliser, där folk har mtat någon för att komma undan?
Citera
2002-11-04, 15:09
Medlem
crippas avatar
Tänk bara hur du gör själv. Visst hjälper man kompisar om det går.....
Citera
2002-11-08, 20:46
Bannlyst
+++

Korruption existerar i allra högsta grad i Sverige, saken är den att det sker på ett väldigt sofistikerat sätt. Det handlar om tjänster och gentjänster istället för sedelbuntar. Bjudresor till värmen för hela familjen är väl det vanligaste. Folk ser till att ha ryggen fri vilket är ren självbevarelsedrift. Det som hände i Motala med Sölve Conradsson i spetsen sker i hela Sverige men inte i den omfattningen. Det som skrivs i landsortspressen måste godkännas av chefredaktören vilken oftast sitter i knäet på kommunalrådet.
Citera
2002-11-08, 21:20
Medlem
jokers avatar
Säger bara en sak: BOSTADSMARKNADEN!
Citera
2002-11-08, 21:32
Medlem
Jazkers avatar
Senaste exemplet på korruption är ju SL:s Kjelle Hultman som tagit mutor för att köpa Falcks tjänster.
Citera
2002-11-16, 05:45
Medlem
Re: Vänskapskorruption

Citat:
Ja antagligen har du helt rätt - vänskapskorruption är det som gäller i Sverige och samtidigt blir det ju då helt omöjligt att komma åt det. Alla toppgubbarna sitter och klappar varandra på ryggen och ser till att skydda varandra och ge varandra höga pensioner.
Ibland har jag funderat på om det är möjligt att exempelvis hitta någon öppen korruption bland poliser, där folk har mtat någon för att komma undan?

Kanske inte så bra att ha som utgångspunkt att "hitta" korruption, ibland ser man bara det man vill se...

"Konstapeln vad har du fått den där lönechecken från? Luktar muta!"
Citera
2019-05-07, 07:06
Medlem
Citat:
På låg nivå tror jag polisen är helt ok. Dock tror jag fuffens kan hända i gråzoner på högre plan där mycket står på spel.

Har hört att poliser undviker att lagföra personer i rättsväsandet som dommare osv.
Citera
2019-06-01, 02:17
Bannlyst
Citat:

Själv såg jag en del korruption vid ett mindre renommerat universitet rätt nyligen. När jag kontaktade media fick jag inga svar, då staden var beroende av turistnäringen och det anses inte vara bra att rapportera negativt om universitetet. I princip var det enda hederliga med de anställda där deras yrkestitel som inte skiljde sig ifrån andra städers, med det tog slut där. Anställda täckte upp för varandras småbrott och tystades ned; inte mycket information fanns utanför universitetet. Ringde tillsyn ljögs det flitigt.

Det orsakade en enorm ineffektivitet inom organisationen. Dock var det tjänstemän som begick tjänstefel, gav mutor, utpressade, fick studenter att begå brott (så att det fanns utpressningsmaterial). Det kunde hittas på utpressningsmaterial om inget sant fanns.

I princip inget gjordes inom organisationen, syndabockar letades, och jag fick intrycket av att de låg några år efter med byråkratin (enkla ärenden som skulle tagit någon timme att utföra tog 2-3 veckor). Det kändes lite som vad man läst om östeuropeiska länder.

Min teori är att det är just ställen där "alla känner alla" och dålig kvalité, där finns förmodligen korruption. Det går inte att "tjalla" på någon, utan att det är någons släkting och då råkar man illa ut, samt att man skadar arbetsgivaren. Så man måste jobba med dem.

Har som tur är bytt till ett mer renommerat universitet nu. Det blev en riktigt fajt att inte dras med. Men det finns gott om korruption i samhället, döljer sig bakom PK-kulisserna. Invandrarhem, universiteten. Dem kan finta myndigheter som ser mellan fingrarna så länge dem delar statens intresse. "Lite" korruption är ok så länge du pysslar med något politiskt korrekt.

Att det inte rapporteras i media: ligger inte i någons intresse. Får intrycket av att korruption ofta sköts på ett annat sätt i Sverige. Rätt folk avskedas, eller så sker en tyst avveckling av verksamheten (kanske ökar risken för korruption vid försämring av verksamheten?). Har dock inte sett den utvecklingen, men den känns naturlig. Vad som i det privata kallas för brott, kallas inom staten för fel, tjänstefel.

Som enskild medborgare är man förövrigt, helt försvarslös mot korruption. Man kan finna sig i att bli lindad om fingret, eller dra. Det finns inget mellanting. Vem anmäler man korruption till? Dem som är korrupta. Och sen så får man problem.

+ ute på landet
+ ineffektiv verksamhet
+ politisk korrekt inriktning
= korruption
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem