Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 23:31
  #169
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel554
Tycker du också att Napoleon var en svag kejsare? Eller kanske Alexander den store? Båda var legendariska befälhavare men båda förlorade också landområden.


Nu är jag ingen klassisk expert. Men mig veterligen tog Alexander över ett litet rike i norra Grekland och utvidgade det så att det vid hans död sträckte sig från Grekland till Indien. Det kan knappast räknas som förlust av land. Men har jag fel så upplys mig gärna om på vilket sätt.
Citera
2017-11-07, 23:54
  #170
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Det finns folk som förlorat krig som är skickligare än de som vunnit allt beror på förutsättningarna.

De 300 spartanerna t.ex. var bättre än persernas trupper men för få.


Nu förlorade inte Spartanerna något krig. Utan slaget vid Thermopyle. Det är dessutom ett slag där det är svårt att veta vad som faktiskt hände och inte hände. Men om vi köper dom berättelser som talar om 300 spartaner får vi lägga till att dom ska ha haft 1000 thespianer och att Spartanerna ska ha varit mycket fler men Leonidas skickat iväg alla utom 300. Det finns många som skulle kalla Leonidas en tapper militär men knappast någon som skulle kallat honom en skicklig taktiker. Jag tror att få skulle kalla dom svenska karoliner usla och dåligt tränade soldater. Men det går inte att komma ifrån att Sveriges militära och politiska taktik var en mindre katastrof under stora delar av kriget och det måste Karl XII till stor del hållas ansvarig för.

Man måste se helheten inte bara plocka ut små delar och ignorera allt annat. En människas liv levs varje dag inte bara dom dagar man gör något bra.
__________________
Senast redigerad av A.Ahlsen 2017-11-07 kl. 23:57.
Citera
2017-11-08, 13:03
  #171
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Men det går inte att komma ifrån att Sveriges militära och politiska taktik var en mindre katastrof under stora delar av kriget och det måste Karl XII till stor del hållas ansvarig för.

Fast vilken strategi hade fungerat bättre? Ända sen stormaktstidens början hade Sverige strävat efter att skaffa sig buffertar. När man tvingades försvara sig på hemmaplan, som i Kalmarkriget och skånska kriget, slutade det med pajaseri och katastrof.

Trots att Sverige ställdes inför en enorm övermakt under det stora nordiska kriget höll man ut i 21 år och fick en hyfsad fred. Det är svårt att tolka det som något annat än att det framskjutna försvaret faktiskt fungerade. Visst sved det att förlora tiotusentals soldater, men den genomsnittlige svenske bonden eller borgaren berördes relativt lite av kriget. Smällen togs istället av utskrivet småfolk, frivilliga adelsmän (som gärna anförde "blodsskatten" i rikets tjänst som skäl till sina privilegier) samt de balter, finnar, polacker och andra som fick utstå krigets fasor istället.

Hänsynslöst? Utan tvekan, men så såg det internationella spelet ut på den tiden. Med en sämre militär insats kunde det mycket väl ha varit Skåne, Göteborg och Stockholm som hade brunnit istället för Lemberg, Viborg och halva Litauen. Vad det hade betytt för Sveriges framtida utveckling är svårt att säga.

Citat:
Det gick inte alls ut på att utplåna Sverige, det handlade om att minska Sveriges makt över Östersjön och För Ryssland handlade det vidare om att få landområden vid östersjökusten och bygga upp en flotta och handelsförbindelser med resten av Europa. Polen ville ta tillbaka Livland och Danmark vill ha tillbaka Skåne och öresundstullen.

Visst, men de andra krigförande länderna var precis som Sverige opportunister och det finns inget som säger att de inte kunnat tänka sig att annektera hela eller delar av Sverige om chansen hade uppkommit. Karl X ville ju utplåna Danmark 1659, till exempel. Det var bara militära motgångar som satte stopp.

Citat:
Hade Ryssarna velat erövra hela Sverige hade dom kunnat göra det utan problem. Ryssland uppföljde alla sina krigsmål. Danmark misslyckades med Skåne men fick tillbaka den ekonomiska kontrollen av Öresund och Polen misslyckades totalt.

Sverige räddades in viss mån av bristande samarbete i den antisvenska alliansen. Ryssarna avstod till exempel från att stötta ännu en invasion av Skåne, delvis på grund av att man väntade sig ett aktivt försvar under Karl XII och delvis på grund av att man inte helt litade på eller ville gynna Danmark. Ryssland var knappast heller en anhängare av ett starkt Polen, vilket skulle visa sig senare.

Citat:
Visserligen blev Sverige mycket svagare. Men Polen tappade ännu mer makt och är definitivt den största förloraren under kriget. Kan du komma med ett enda historiskt belägg för att man vill utplåna Sverige som stat?

Polen var utan tvekan förloraren på både kort och lång sikt. Angående utplåning se ovan. Ryssland kunde definitivt tänka sig att annektera Polen, Baltikum och Finland så Sverige gick knappast säkert. Och Danmark hade ju bevisligen ambitionen att få tillbaka södra och västra Sverige, motsvarandes en stor del av landets befolkning och ekonomi.

Citat:
Det finns många som skulle kalla Leonidas en tapper militär men knappast någon som skulle kallat honom en skicklig taktiker.

OT, men grekernas strategi att försvara det smala passet var alldeles utmärkt och kunde mycket väl ha lyckats. Nu led perserna ändå stora förluster.
Citera
2017-11-27, 19:30
  #172
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Om drygt 1 år är det dags för 300-års jubileet skall bli intressant att se det officiella Sveriges roll i firandet om det blir av på den nivån. Frågan är om SD vågar röra det hela alls p.g.a. den känsliga kopplingen till mera extrema partiers hyllande.

Kanske att svenska armén kunde stå för en del av organisationen av firandet.

Förslagsvis firar den svenska armén med en kulknapps-salut.
Arrangemanget kan avslutas med en skål för Gustav III och ett avskedsord till Olof Palme.
Citera
2017-11-29, 12:47
  #173
Medlem
freeriderXIIs avatar
I morgon är det dags.

Vivat Carolus Rex.
Citera
2017-11-30, 00:00
  #174
Medlem
Karldenungehjaltes avatar
Snart är det dags!
Snart är det dags att hylla den största hjälten i Sveriges historia. Karl XII är en förebild, ett ledljus att följa och levde på ett sätt som alla människor borde försöka leva efter.
Själv ska jag försöka hinna gå och lägga rosor vid hjältens staty och han ska även hyllas på sociala medier för min del.

Vila i frid karl😓❤️
Citera
2017-11-30, 13:44
  #175
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hoppas att få rapporter från statyn på Flashback i denna tråd. Har själv varit där tidigare år.
Citera
2017-11-30, 15:16
  #176
Medlem
Jag läser som vanligt Samuel Johnsons kända rader:

Citat:
On what foundation stands the warrior's pride,
How just his hopes let Swedish Charles decide;
A frame of adamant, a soul of fire,
No dangers fright him, and no labours tire;
O'er love, o'er fear, extends his wide domain,
Unconquered lord of pleasure and of pain;
No joys to him pacific sceptres yield;
War sounds the trump, he rushes to the field;
Behold surrounding kings their power to combine,
And one capitulate, and one resign;
Peace courts his hand, but spreads her charms in vain;
'Think nothing gained,' he cries, 'till nought remain,
On Moscow's walls till Gothic standards fly,
And all be mine beneath the polar sky.'
The march begins in military state,
And nations on his eye suspended wait;
Stern Famine guards the solitary coast,
And Winter barricades the realms of Frost;
He comes, not want and cold his course delay; -
Hide, blushing Glory, hide Pultowa's day:
The vanquished hero leaves his broken bands,
And shows his miseries in distant lands;
Condemned a needy supplicant to wait,
While ladies interpose, and slaves debate.
But did not Chance at length her error mend?
Did no subverted empire mark his end?
Did rival monarchs give the fatal wound?
Or hostile millions press him to the ground?
His fall was destined to a barren strand,
A petty fortress, and a dubious hand;
He left the name, at which the world grew pale,
To point a moral or adorn a tale.
Citera
2017-11-30, 17:38
  #177
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karldenungehjalte
Snart är det dags!
Snart är det dags att hylla den största hjälten i Sveriges historia. Karl XII är en förebild, ett ledljus att följa och levde på ett sätt som alla människor borde försöka leva efter.
Själv ska jag försöka hinna gå och lägga rosor vid hjältens staty och han ska även hyllas på sociala medier för min del.

Vila i frid karl😓❤️

Väl talat!
Citera
2017-11-30, 18:09
  #178
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag läser som vanligt Samuel Johnsons kända rader:

Fantastiskt bra! :-)

Snoilsky har skrivit en del bra och vackert också. Det här t.ex., sista raderna på "Brandklipparen" (hela dikten är bra för övrigt men för lång för att klistra in här). Brandklipparen var Kungens häst, men det vet du förstås!


Kung Karl stod tankfull en lång minut:
»Vad, Blacken oss överger,
Då våra mödor rättan få slut
Med ära i norskt kvarter!»

Nu dånade trummorna över hed
Mot himmel blygrå och kall
Försvunno i fjärran de mörka led --
De drogo till Fredrikshall.

För att inte tala om "I Ryssland" av samme skald. Här är hela dikten. Jag RYSER av de sista raderna!

I RYSSLAND

Den ryske bonden lämnat sin plog
och lurar med hand på hane.
Ett skott ur löven i skymmande skog
blir svenske kungens bane.

Se'n soluppgången de dragit förbi,
de långa mörka kanoner,
med blanka kyrasser gult rytteri,
till fots de blå bataljoner.

På blöta vägar vid hästars tramp
de tunga vagnarne rassla,
där skramlar betsel, där klirrar pamp,
och kvistar knäckas och prassla.

Vid eftertruppen, där faran är,
och bakhåll på snåren glänta,
där följer Karl sin tågande här,
där är han säkrast att vänta.

Giv akt, där spränger en smärt och lång
gestalt, som fienden känner.
Liksom en kattlo hukad till språng
sin hane bonden spänner.

Vid ögat redan han bössan höll,
för hjälten rågat var måttet,
då i det samma ett höstlöv föll
för siktet och hindrade skottet.

Bland bladen drog en isande fläkt,
som komme Vintern, den kalla,
som sade dess susande andedräkt:
än får ej den mäktige falla!

Först vill jag andas frost på hans krans
och rost på hans härdade klingor,
först vill från stäppen jag hämta till dans
de vita yrande flingor.

Hans fall på ärans och segerns höjd
ej båtade Ryssland, mitt rike;
först måste jag bädda i snön med fröjd
den här, som ej hade sin like.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2017-11-30 kl. 18:12.
Citera
2017-11-30, 19:14
  #179
Medlem
freeriderXIIs avatar
Försvaret borde finansiera och stödja någon sorts minnesceremoni vid statyn kan man tycka om nu inte politikerna vill göra det.

Fast det kanske officerarna i försvarsledningen är för fega för.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-11-30 kl. 19:29.
Citera
2017-11-30, 19:27
  #180
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Försvaret borde stödja någon sorts minnesceremoni vid statyn kan man tycka om nu inte politikerna vill göra det.

Fast det kanske officerarna i försvarsledningen är för fega för.

Ja, det skulle de aldrig våga. Med god grund...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback