Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-11-30, 22:20
  #25
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldaman.
Då är det en fråga som jag alltid har funderat över...


Finns det Någon/Några som styr över någon eller några städer alls??

Vi hade Capone som körde över Chicago... Dom fem familjerna i New York... men dom delade territorium... och många fler.

Är det samma sak hos oss eller`?

Det närmaste är nog juggarna under sin storhetstid då det välde in lastbilar fullproppade med cigaretter. När Jockso och company hade direkt kontakt med Arkan. Då styrde dom ganska bra i de flesta större städerna.

Den tiden är över och ingen grupp har lyckats skapa något liknande eftersom det görs för lite pengar. Det är inte juggarna i sig som gjorde att dom blev stora utan dom hade helt enkelt den gyllene möjligheten att tjäna enorma summor på cigarettsmuggling med staterna på Balkan i ryggen. (Det var ju Montenegros president som satte igång det hela) Och det var inte bara ett fåtal utan det var tusentals landsmän som fick möjligheten att göra pengar vilket också skapade en god plattform.

Tyvärr så kunde dom inte behålla marknaden, utan när cigaretterna tog slut så började de interna stridigheterna ta fart och man raderade sig själv inifrån.

Jag vet själv folk här i Helsingborg som tjänade riktigt mycket pengar. Vissa är mördade, några investerade i krogar och några är idag fattiga. Och jag kan bara tänka mig vilka summor dom i Sthlm, Malmö och GBG gjorde.

Albaner har en någorlunda plattform eftersom deras stat är svag och korrumperad men eftersom narkotika är smutsigare och svårare än vad cigaretterna var, samt att svensk polis blivit betydligt bättre så kommer dom inte lika långt.

Dessutom ser ju marknaden annorlunda ut idag än vad den gjorde på 90-talet, mer konkurrens.
Citera
2011-11-30, 22:22
  #26
Medlem
-badabing-s avatar
Kolla på Carl bildt, han har minst indirekt hjälpt till och dödat Sudanier(stavning?). Han har alltså inom sin politiska karriär använt våld,hot och pengar som verktyg(inte omedvetet) är han kriminell? varför skulle han inte va de?
Citera
2011-11-30, 22:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Albaner har en någorlunda plattform eftersom deras stat är svag och korrumperad men eftersom narkotika är smutsigare och svårare än vad cigaretterna var, samt att svensk polis blivit betydligt bättre så kommer dom inte lika långt.
Knark ger så in i helvete mycket mer pengar än vad cigg gör. Sedan får man tycka att det är hur smutsigt man vill. Att många väljer att hålla på med cigg är för att vinsten är förhållandevis hygglig i förhållande till de relativt låga straffen. Men förtjänsten kommer aldrig i närheten av knark. Aldrig. Dessutom finns det närverk som har möjligheterna att både kunna syssla med både cigg och knark, men som kör narkotika. Av den enkla anledningen att det ger så in i helvete mycket mer pengar.
Citera
2011-11-30, 23:29
  #28
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Knark ger så in i helvete mycket mer pengar än vad cigg gör. Sedan får man tycka att det är hur smutsigt man vill. Att många väljer att hålla på med cigg är för att vinsten är förhållandevis hygglig i förhållande till de relativt låga straffen. Men förtjänsten kommer aldrig i närheten av knark. Aldrig. Dessutom finns det närverk som har möjligheterna att både kunna syssla med både cigg och knark, men som kör narkotika. Av den enkla anledningen att det ger så in i helvete mycket mer pengar.

Men nu jämför du idag och för 20 år sedan. Narkotika ger givetvis mer pengar men konkurrensen är betydligt större idag än för 20 år sedan. Det är som att jämföra natt med dag.

Sen tog juggarna in massvis med narkotika på det enkla, med dock effektiva, sättet via bussarna. Man la en väska med narkotika/vapen och eftersom det passerade ett hundratal bussar varje dag så var risken liten att den blev stoppad, och skulle den bli stoppad i tullen så visste ingen något ändå eftersom det är omöjligt att knyta en väska till en viss person i bussen.

Detta går inte idag eftersom bussarna blir stoppade redan vid slovakiska gränsen. Och polisens metoder är helt annorlunda idag än för 20 år sedan.
Citera
2011-11-30, 23:54
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Men nu jämför du idag och för 20 år sedan. Narkotika ger givetvis mer pengar men konkurrensen är betydligt större idag än för 20 år sedan. Det är som att jämföra natt med dag.

Sen tog juggarna in massvis med narkotika på det enkla, med dock effektiva, sättet via bussarna. Man la en väska med narkotika/vapen och eftersom det passerade ett hundratal bussar varje dag så var risken liten att den blev stoppad, och skulle den bli stoppad i tullen så visste ingen något ändå eftersom det är omöjligt att knyta en väska till en viss person i bussen.

Detta går inte idag eftersom bussarna blir stoppade redan vid slovakiska gränsen. Och polisens metoder är helt annorlunda idag än för 20 år sedan.
Dock finns det mycket mer knark idag, än det fanns då.

Sedan vet du förhoppningsvis att du inte har en aning om vem som gör vad, och vilka pengar det genererar. Du säger själv att mycket inte syns, och det stämmer, därför kan du inte heller uttala dig om det.
Citera
2011-12-01, 01:18
  #30
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Dock finns det mycket mer knark idag, än det fanns då.

Sedan vet du förhoppningsvis att du inte har en aning om vem som gör vad, och vilka pengar det genererar. Du säger själv att mycket inte syns, och det stämmer, därför kan du inte heller uttala dig om det.

Ja det finns mer knark, men det finns också fler ligor dvs mer konkurrens.

Men frågan Goldaman ställde och som jag svarade på var om det fanns några som styr (den undre världen)?

Enligt mig så finns det inte det idag.

På 90-talet fanns inte samma nätverk som idag, utan juggarna var ganska ensamma och hade dessutom alla fördelar då deras forna hemland var en enda stor maffia.

Idag hade/har dom inte haft samma chans eftersom det finns andra grupperingar som har samma våldskapital som dom hade/har.
Citera
2011-12-01, 11:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Ja det finns mer knark, men det finns också fler ligor dvs mer konkurrens..
Sant, det finns mer knark, och mindre ciggtransporter, i alla fall i förhållande till varandra, och hur det såg ut åren innan. Att knarket ökat är för att det ger så mycket pengar, och att smugglarna hittat fler sofistikerade smugglingsvägar.
.
Citat:
Men frågan Goldaman ställde och som jag svarade på var om det fanns några som styr (den undre världen)?

Enligt mig så finns det inte det idag.
Där håller jag med såtillvida att det inte finns en spelare som styr över alla andra. Men det finns flertalet som inte har någon över sig.
Citat:
På 90-talet fanns inte samma nätverk som idag, utan juggarna var ganska ensamma och hade dessutom alla fördelar då deras forna hemland var en enda stor maffia..
Så kan man nog beskriva det ja.

Citat:
Idag hade/har dom inte haft samma chans eftersom det finns andra grupperingar som har samma våldskapital som dom hade/har.
Idag är marknaden större, fler aktörer får plats utan att behöva inkräkta på någon annan.

Det du nämnde med bussarna, att det skulle varit en sådan lysande smuggelväg, vet jag inte riktigt om jag håller med om, då det går att spåra avsändare även om det kan vara svårt att spåra mottagare.

Slutsatsen är återigen att det är så mycket som sker in det dolda, att ingen kan säga si eller så, då det inte syns utåt.
Citera
2016-06-04, 18:00
  #32
Medlem
Jag tror att han styr i sitt område i alla fall:

https://www.youtube.com/watch?v=dhKrfQhWW8Q

Det låter som ganska grov skånska om man lyckas höra vad han säger.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback