• 1
  • 2
2011-11-27, 04:25
Medlem
Ska börja plugga i umeå på höst och kommer att vara där 5 år. Och tänker köpa en A4 1,8. Fast jag är lite osäker på om jag kommer att ha råd med den. bensin, service, försäkring, skatt, ev reparationer, ev parkering.

Det är inte så att jag kommer att köra med den jätte ofta eller att jag MÅSTE ha en bil. Det finns gott om bussar här i norrland men jag vill ändå ha en bil för bekvämlighetens skull. jag tänkte ha den när jag ska åka till en annan stad där morsan bor.

mina inkomster:
8000 CSN
2000 privat källa

Ni studenter? Har ni råd med en bil? klarar ni er bra?
Citera
2011-11-27, 04:33
Medlem
Jag pluggar på högskola, och äger en "snabbare" bil som är värderad till runt 80'.
Försäkringen på den är inte billig, och heller inte bensinen då jag kör på V-power för det mesta.

Men visst har jag råd, men det handlar mer om mina prioriteringar än nåt annat. Vissa studenter väljer att lägga pengarna på sprit, jag väljer att lägga de på bilen

Och då kan jag även tillägga att jag kör ca 1500mil/år...
Citera
2011-11-27, 04:49
Medlem
Är dina intäkter brutto eller netto?
Citera
2011-11-27, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Jag pluggar på högskola, och äger en "snabbare" bil som är värderad till runt 80'.
Försäkringen på den är inte billig, och heller inte bensinen då jag kör på V-power för det mesta.

Men visst har jag råd, men det handlar mer om mina prioriteringar än nåt annat. Vissa studenter väljer att lägga pengarna på sprit, jag väljer att lägga de på bilen

Och då kan jag även tillägga att jag kör ca 1500mil/år...

Ja det är ju viktigt med prioteringar. hellre vara lite lyxig än att frysa och vänta utanför busshallen i 1 timme.
good point med alkoholen då jag är nykterist. Sparar massor pga just nu jämfört med kompisar.
Citera
2011-11-27, 05:38
Medlem
EvilTouchs avatar
Absolut, det beror som sagt på hur man prioriterar.

Jag har haft CSN, ca 8500 kr i månaden, och en bil som jag kört många mil med varje år. Visserligen kör jag mycket mer än jag egentligen behöver, och de extramilen kan man behöva finansiera med svartkörningar emellanåt, men kör man 1500 mil per år så är det inga problem.
Citera
2011-11-27, 06:02
Medlem
Jag pluggar och har en bil, och kan säga drar man ett ut ett snitt så går jag nog back varje månad, mest pga engångskostnader som dyker upp såsom skatt, försäkring, oväntade reparationer, däck osv. Men jag drar istället in en klumpsumma över sommaren då jag jobbar.

Är det värt det då? Tja, jag vet inte riktigt om jag ska va ärligt, men det är himla skönt att kunna åka och storhandla och bara lassa in allt i bilen, och att slippa vara beroende av kollektivtrafiken. Speciellt när man ska åka lite längre, som till exempel när man drar en hemvändarhelg. Man får väl prioritera som sagt, är du nykterist (vilket inte jag är) så spar du ju in en hel del pengar. Festande och allt runt omkring springer lätt iväg.

Och dessutom, va beredd på att bli utnyttjad, det är inte så många som har bil på universitet, så när någon ska till systemet, storhandla, på ikea, flytta, etc är det dig alla kommer fråga.
Citera
2011-11-27, 07:08
Medlem
För att ge ett enkelt svar på din fråga:

Ja, man har råd med bil när man studerar.

Givetvis handlar det dock såklart om att lägga upp en budget. Alla som studerar har inte råd med bil. Men alla som studerar kan, om dom vill, ha råd med en bil.
Citera
2011-11-27, 10:34
Medlem
Jag har haft bil sedan jag gick andra året på gymnasiet utan problem. Under den tiden så hade jag också ett deltids jobb som telefonsäljare och fick ut max 8,5k/månad samt cirka 1k i bostadsbidrag eftersom jag hade också egen lägenhet så min budget såg ut likadant och allt funkade bra. Jag har haft golf 3, bmw 318 och en audi a4...försäkring skrev jag på familjen och bildelar köpte jag från skroten när det behövdes.
Citera
2011-11-27, 12:15
Medlem
Echonators avatar
Klart man kan ha bil när man studerar, jag har det trots att jag bor i fjollträsk. Bilen måste jag dock skriva på någon äldre släkting som bor utanför stan...annars kostar försäkringen ungefär lika mycket som SL-kort under 30 månader.

Som många andra påpekat så handlar det om prioriteringar. I mitt fall får jag jobba lite extra (tar dock inte fullt lån så min budget ligger på ca 6-7k/mån), inte köra all-in på krogen lördag/söndag varje helg, kanske inte köpa en massa fancy märkeskläder, prylar you name it!
Citera
2011-11-27, 13:50
Medlem
dayweeds avatar
Att folk trotsar lagen och fortfarande skriver bilen på "någon annan" än sig själv.. Sure, i Stockholm är det inte billigt med bil och beroende på hur gammal man är..

Betalar själv 8000 kr per år för min bil (ja, jag är student och tar inga lån!) och då bor jag i en av Stockholms södra förorter. Skriv bilen på er själva nån gång och gör rätt för er.. :/

Det är ju ändå inte "er" bil om den är skriven på någon annan. I alla fall inte på pappret.

Men det är klart, vill man spara pengar som man kanske måste göra om man är student.. Då får man väl skriva bilen på nån annan då...
Senast redigerad av dayweed 2011-11-27 kl. 13:59.
Citera
2011-11-27, 14:17
Medlem
Bbobis avatar
Skatt 2500/år försäkring 3000/år = 5500/12= månadskostnad på ca 450kr om man utgår från dom siffrorna. Ungefär vad jag betalar för min e34.

Så sålänge du kan betala en 500-lapp i månaden så går det väll bra. Bilen köper man en billig kontant.

Sen får man ta allt som det kommer.

Parkering i Umeå kan väll inte vara några problem? Knappt några problem i centrala Stockholm om man har en gnutta tålamod.

Kan tillägga att den såklart inte står på mig. Av mig vill dom ha 11.000/år vilket är mer än jag gav för själva bilen när personen den står på får det för 2500/år (bara för trafikförsäkringen). Kan man spara dom pengarna istället.

Tråkigt att en 100% olycksfri yrkeschaufför ska behöva betala sådana sjuka summor. Några år till så blir det billigare. Dom tar väll för givet att alla av en viss ålder kör som idioter.

Samtidigt som en person 10år äldre får skitbillig försäkring trotts att dom just tagit körkortet och inte vet hur man kör. Borde sättas inviduellt. Känns inte som att det är något man kan förhandla mycket om. Eller?
Senast redigerad av Bbobi 2011-11-27 kl. 14:24.
Citera
2014-04-03, 10:31
Medlem
PruttarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Tråkigt att en 100% olycksfri yrkeschaufför ska behöva betala sådana sjuka summor. Några år till så blir det billigare. Dom tar väll för givet att alla av en viss ålder kör som idioter.

Samtidigt som en person 10år äldre får skitbillig försäkring trotts att dom just tagit körkortet och inte vet hur man kör. Borde sättas inviduellt. Känns inte som att det är något man kan förhandla mycket om. Eller?

Håller fullständigt med. Har tänkt på detta länge, då jag tog mitt körkort som 18-åring men till skillnad från generaliseringen av 18-åringar kör jag med säkerhet före osäkerhet. Full respekt för vägunderlag, pejl på omgivningen osv.. Aldrig krockat. Inte ens varit nära.

Sen så vet jag flera som precis tagit körkortet bl.a. 36-åring och en 49-åring som krockat rejält redan efter ett par månader med körkort

Där av är det väldigt orättvist att bara för att vi är mycket yngre ska vi behöva betala en sjuk summa pengar jämfört med äldre nyblivna förare. Jag tycker man borde antingen utgå individuellt som du sade, eller efter en viss tid med körkortet. Till exempel 2 år (som prövningstiden är).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in