Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-25, 20:46
  #1
Medlem
Hej.

Fått erbjudande att bli få nordea private banking. Har haft Nordea som huvudbank en längre tid.

Har träffat en kille och diskuterat mitt sparande och dylikt. Vi tittade lite på mitt sparande och dylikt. Jag ska studera till hösten 2012 så planerar att köpa lägenhet men tror ändå jag kan lägga undan en stor del till sparande. Han visade olika former och kom fram till att jag var ''lågrisk kund'' med ett 6-årigt perspektiv sett från hösten 2012 (tar väl 6 år att plugga). Jag ska själv få (fortsätta) bolla med min aktieportfölj.


Undrar om private banking är något att ha eller om det mest är att överbetala för något simpelt.

Någon som har erfarenhet?
Citera
2011-11-25, 21:38
  #2
Avstängd
redig009s avatar
Skulle allt tacka nej till erbjudandet jag har fan inga goda erfarenheter av Nordea.
Dock så har jag av slöhet där ett lönekonto men spara något hos dessa never
Citera
2011-11-25, 22:21
  #3
Medlem
Enligt Nordeas egen sida om private banking är snittförmögenheten de förvaltar drygt 4 miljoner.

Om du är en lågriskare, vad får du betala och vad erbjuder de konkret?

En lågriskportfölj kan man ju sätta ihop gratis.

Tänk noga igenom vilken förväntad avkastning du tänker dig; för det är en vedertagen sanning att avkastningskravet korrelerar med risken. Ändamålet borde ju vara att hitta "balanserad risk", "efficient portfolio" är en term som betecknar bästa avkastning per risktagande.

Jag tror mest att private banking är för någon som endera pysslar mycket själv men vill ha deras juridiska rådgivning, i den mån den ges, eller någon som överlåter till dem diskretionär förvaltning. Många vill sälja sina produkter, men är det vad du behöver?
Citera
2011-11-25, 22:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Enligt Nordeas egen sida om private banking är snittförmögenheten de förvaltar drygt 4 miljoner.

Om du är en lågriskare, vad får du betala och vad erbjuder de konkret?

En lågriskportfölj kan man ju sätta ihop gratis.

Tänk noga igenom vilken förväntad avkastning du tänker dig; för det är en vedertagen sanning att avkastningskravet korrelerar med risken. Ändamålet borde ju vara att hitta "balanserad risk", "efficient portfolio" är en term som betecknar bästa avkastning per risktagande.

Jag tror mest att private banking är för någon som endera pysslar mycket själv men vill ha deras juridiska rådgivning, i den mån den ges, eller någon som överlåter till dem diskretionär förvaltning. Många vill sälja sina produkter, men är det vad du behöver?

Jag tycker det verkar något intressant. Jag är lågriskare i den mån att jag inte är allt för spekulativ. Vi pratar förvisso om en del räntor men även en 25-30% av sparandet i aktier och en lika stor del i andra alternativa investeringar (just den biten är jag rätt intresserad av).

Såsom jag uppfattat det rör det sig inte om någon traditionell förvaltning utan mest rådgivning. Dvs dom bollar flera förslag och jag väljer vad jag vill gå på.
Citera
2011-11-28, 19:53
  #5
Avstängd
redig009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Jag tycker det verkar något intressant. Jag är lågriskare i den mån att jag inte är allt för spekulativ. Vi pratar förvisso om en del räntor men även en 25-30% av sparandet i aktier och en lika stor del i andra alternativa investeringar (just den biten är jag rätt intresserad av).

Såsom jag uppfattat det rör det sig inte om någon traditionell förvaltning utan mest rådgivning. Dvs dom bollar flera förslag och jag väljer vad jag vill gå på.
Ja deras privata rådgivning ger jag inte ett förbannade skit för.
Citera
2011-11-28, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hej.

Fått erbjudande att bli få nordea private banking. Har haft Nordea som huvudbank en längre tid.

Har träffat en kille och diskuterat mitt sparande och dylikt. Vi tittade lite på mitt sparande och dylikt. Jag ska studera till hösten 2012 så planerar att köpa lägenhet men tror ändå jag kan lägga undan en stor del till sparande. Han visade olika former och kom fram till att jag var ''lågrisk kund'' med ett 6-årigt perspektiv sett från hösten 2012 (tar väl 6 år att plugga). Jag ska själv få (fortsätta) bolla med min aktieportfölj.


Undrar om private banking är något att ha eller om det mest är att överbetala för något simpelt.

Någon som har erfarenhet?

Innan du bestämmer dig så är tipset att jämföra med andra aktörer, typ de stora på området SEB och Carnegie. Se vad de erbjuder och vad det kostar.
Citera
2011-11-29, 12:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redig009
Ja deras privata rådgivning ger jag inte ett förbannade skit för.
Motivering?
Citera
2011-11-29, 12:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Innan du bestämmer dig så är tipset att jämföra med andra aktörer, typ de stora på området SEB och Carnegie. Se vad de erbjuder och vad det kostar.
Will do.
Citera
2011-11-29, 12:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hej.

Fått erbjudande att bli få nordea private banking. Har haft Nordea som huvudbank en längre tid.

Har träffat en kille och diskuterat mitt sparande och dylikt. Vi tittade lite på mitt sparande och dylikt. Jag ska studera till hösten 2012 så planerar att köpa lägenhet men tror ändå jag kan lägga undan en stor del till sparande. Han visade olika former och kom fram till att jag var ''lågrisk kund'' med ett 6-årigt perspektiv sett från hösten 2012 (tar väl 6 år att plugga). Jag ska själv få (fortsätta) bolla med min aktieportfölj.


Undrar om private banking är något att ha eller om det mest är att överbetala för något simpelt.

Någon som har erfarenhet?

Har inte erfarenhet men avråder ändå, alla banker vill bara lura av dej en massa avgifter för onödiga tjänster.

"En dåre och hans pengar går snart skilda vägar."
Citera
2011-11-29, 16:00
  #10
Avstängd
redig009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Motivering?
Ja enda gången jag skulle anlita dem får något sådant, sp var den fan halvt sinnesslö och ville bara föreslå sådant som Nordea tjänade mest på, han trodde väl att jag var helt under isen angående placering, kan väl säga på det viset vi var inte såta vänner när vi skilldes.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback