Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-25, 18:13
  #1
Medlem
mombasa528491s avatar
Tja FB!

Vi är ett kompisgäng som skulle vilja testa pistolskytte får man skuta pistol med instruktör eller måste man alltid ha licens, alltså finns det någon möjlighet för ett kompisgäng att testa detta? Finns det någonstans i närheten av Liköping eller Jönköping som ni känner till ? är det någon av er som har testa? ungefär hur mycket kostar det?
Citera
2011-11-25, 18:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mombasa528491
Tja FB!

Vi är ett kompisgäng som skulle vilja testa pistolskytte får man skuta pistol med instruktör eller måste man alltid ha licens, alltså finns det någon möjlighet för ett kompisgäng att testa detta? Finns det någonstans i närheten av Liköping eller Jönköping som ni känner till ? är det någon av er som har testa? ungefär hur mycket kostar det?

en bit att åka, men de kan de vara värt
http://www.thetarget.se/?pageid=1
Citera
2011-11-25, 18:56
  #3
Medlem
norinco45acps avatar
Som svar på din fråga så kan jag rekommendera er att ta kontakt med närmsta pistolklubb. Bara att googla. Om ni sen får skjuta mer än .22 vet jag inte, men de flesta klubbar kan nog ordna ett "prova på skytte" till självkostnadspris.
Vill ni skjuta lite häftigare saker och är villiga att betala en slant så finns det företag som anordnar skytte.
Pm till mig så får du info.
Citera
2011-11-25, 23:30
  #4
Medlem
mombasa528491s avatar
Tack för svaren jag ska kolla upp närmaste klubb se vad dom kan erbjuda.
Citera
2012-03-04, 15:07
  #5
Medlem
Wazupfbs avatar
exakt kolla gula sidorna eller nätet efter närmaste klubb, sedan ringer du helt enkelt och säger att ni vill testa på.
Första gången brukar vara gratis så får man välja på dom vapen klubben äger och skjuta av sig lite.
Sedan om du vill fortsätta så kostar det ca 2-500kr om året beroende på klubb och du betalar för kulorna (ca 20kr/asken a 50skott)

Väldigt enkelt att gå med och sedan måste du skjuta en vis serie och vänta 12månader så bara söka egen licens om man tycker sådant är roligt men går även bra att använda klubbens vapen.
Citera
2015-05-24, 19:42
  #6
Medlem
Jag har, i och med krigsvarningarna här och där, börjat fundera över det här med att lära sig hantera vapen. Försvaret kommer inte ta in mig då jag är dömd för lite olika våldsbrott och suttit inne, men hur fungerar det hos skytteklubbar och så vidare?

Kan man komma dit som privatperson och skjuta lite på övningsbasis även om man är straffad? Behöver man licens för att skjuta på skjutbanor och annat under uppsyn?

Totalt nollad på området så den som vill får gärna berätta allt jag behöver veta. Funderar inte på att skaffa några illegala vapen eller så, det är endast kunskapen att hantera olika vapen jag vill införskaffa.
Citera
2017-05-12, 10:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Jag har, i och med krigsvarningarna här och där, börjat fundera över det här med att lära sig hantera vapen. Försvaret kommer inte ta in mig då jag är dömd för lite olika våldsbrott och suttit inne, men hur fungerar det hos skytteklubbar och så vidare?

Kan man komma dit som privatperson och skjuta lite på övningsbasis även om man är straffad? Behöver man licens för att skjuta på skjutbanor och annat under uppsyn?

Totalt nollad på området så den som vill får gärna berätta allt jag behöver veta. Funderar inte på att skaffa några illegala vapen eller så, det är endast kunskapen att hantera olika vapen jag vill införskaffa.

Om Polisen inte anser dig lämplig att ha egna vapen får du heller inte låna vapen av klubben.
Citera
2017-05-12, 21:15
  #8
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grefwen
Om Polisen inte anser dig lämplig att ha egna vapen får du heller inte låna vapen av klubben.

Fast det vet ju inte klubben något om.
Han kan ju komma till klubben, hel och ren och ge ett seriöst intryck, för att sedan skjuta med klubbens vapen i ett år.
Får han sen ingen licens kanske dom drar i bromsen men tills dess är det fritt fram så länge han spelar sina kort rätt.
Citera
2017-05-26, 17:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Fast det vet ju inte klubben något om.
Han kan ju komma till klubben, hel och ren och ge ett seriöst intryck, för att sedan skjuta med klubbens vapen i ett år.
Får han sen ingen licens kanske dom drar i bromsen men tills dess är det fritt fram så länge han spelar sina kort rätt.


Fel!

För att få äns röra ett vapen måste du gå kursen, och där måste han medföra ett oöppnat brev med personen i frågas brottsregister som han skall öppna inför de som håller kursen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback