• 2
  • 3
2011-12-10, 03:48
Medlem
Bukfetmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Har sett vad jag tror var ett ufo i Luleå faktist. Behöver inte gå in på så mycket mer än att det var sensommar och fortfarande relativt ljust ute. Någon mörk farkost av nåt slag åkte över himlen, ljudlöst och sakta i cirklar för att sedan försvinna bakom träden. Två kompisar var med vi tillfället och vi rökte spliff vid tillfället och fick självklart höra "Sluta röka påå så mycket höhöhöhöhöhöh" av kompisarna efteråt, unga som vi var så var det väl det man hade att vänta till svar. Men jag undrar än idag vad det kan ha varit.

Ja?

Relativt ljust? Det var relativt ljust ute? Hej Basalorum! Eller hur?

Ja!

Nu är det ju i princip ett inverterat förhållande du beskriver här. Trådmakaren beskriver ju lysande föremål mot en mörk himmel, medan du beskriver ett mörkt föremål mot en "relativt" ljus himmel. Eller hur? Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Nu vill jag inte ta ifrån dig din upplevelse som säkert skrämt dig och format dig i din uppväxt. Iakttagelsen har säkert skapat en viss avvikelse från det normala, och gjort att din personlighet av och till uppvisar mörka sidor som manifesteras genom ett dystert sinnelag och håglöshet och avsaknad av motivation i skola och arbetsliv. Håller du inte med mig om det?

Ja!

Hej Basalorum! Nåväl. Jag skulle vilja veta lite mer om din iakttagelse för att få mer kött på benen. Har du några matnyttiga detaljer att avslöja om din iakttagelses natur? Eller hur? Hej Basalorum!

Ja!

Finns det några detaljer om farkostens storlek, hastighet och ursprung? Anser du att din iakttagelse kan hänföras till det hallucinativa spektrat, var det en misstolkning av ett vanligt jordiskt fenomen eller anser du att farkosten hade sitt ursprung i en civilisation i den yttersta världsrymden? Spekulerar du i rymdfarkostens härkomst? Tror du att den hade sitt ursprung i vår galax Vintergatan eller misstänker du att den kom från en fjärran galax? Eller hur? Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Upplevde du någon speciell lukt eller något speciellt ljud under iakttagelsen som du vill dela med dig av här? Håller du inte med mig om det? Hej Basalorum!

Ja!
Senast redigerad av Bukfetma 2011-12-10 kl. 03:54.
Citera
2011-12-10, 15:02
Medlem
Bukfetmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Det var inget personangrepp, jag var bara nyfiken.

Ja?

Nyfiken i en strut. Öppnar man struten så tittar han ut. Håller du inte med mig om det? Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Om jag tolkar dina handlingar och din förföljelse av mig som personangrepp är väl upp till mig att avgöra. Eller hur? Dessutom så diskuterar vi det missförstånd som uppstod i Luleå härom veckan. Personen som skapade denna tråd trodde sig då uppleva besök av utomjordingar i en glänsande farkost. Eller hur? Hej Basalorum!

Ja!

Tror du inte att dagens iakttagelser av förmenta rymdfarkoster kan liknas vid äldre tiders påstådda möten med änglar? Dessa bibliska varelser som stod ner från himlen i sin vita skrud och med dånande stämma förmanade människobarnet och vägledde henne i hennes gärningar. Eller hur? Tror du inte själv att många möten med änglar i själva verket kan förklaras med samma fenomen som utlöser iakttagelser av rymdfarkoster? Du skriver ju i en annan tråd att du förkastar induktionen som vetenskapligt verktyg och att du ansluter dig till den logiska positivismen och dess deduktiva resonemang. Åtminstone får jag det intrycket när jag läser vissa av dina spretiga artiklar. Tror du inte att förekomsten eller existensen av rymdfarkoster skulle kunna härledas a priori om vi anlägger ett sådant perspektiv? Hej Basalorum!

Ja!

Nej, vi får nog avvakta och se om reportrarna i Norrland vaknar till liv och bestämmer sig för att utreda händelsen som trådmakaren inbillar sig ha varit med om. När den utredningen är färdig kommer vi med största sannolikhet bli varse om att ljusfenomenet hade naturliga förklaringar. Håller du inte med om det? Hej Basalorum!

Ja!
Citera
2011-12-10, 17:39
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukfetma
Ja?

Relativt ljust? Det var relativt ljust ute? Hej Basalorum! Eller hur?

Ja!

Nu är det ju i princip ett inverterat förhållande du beskriver här. Trådmakaren beskriver ju lysande föremål mot en mörk himmel, medan du beskriver ett mörkt föremål mot en "relativt" ljus himmel. Eller hur? Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Nu vill jag inte ta ifrån dig din upplevelse som säkert skrämt dig och format dig i din uppväxt. Iakttagelsen har säkert skapat en viss avvikelse från det normala, och gjort att din personlighet av och till uppvisar mörka sidor som manifesteras genom ett dystert sinnelag och håglöshet och avsaknad av motivation i skola och arbetsliv. Håller du inte med mig om det?

Ja!

Hej Basalorum! Nåväl. Jag skulle vilja veta lite mer om din iakttagelse för att få mer kött på benen. Har du några matnyttiga detaljer att avslöja om din iakttagelses natur? Eller hur? Hej Basalorum!

Ja!

Finns det några detaljer om farkostens storlek, hastighet och ursprung? Anser du att din iakttagelse kan hänföras till det hallucinativa spektrat, var det en misstolkning av ett vanligt jordiskt fenomen eller anser du att farkosten hade sitt ursprung i en civilisation i den yttersta världsrymden? Spekulerar du i rymdfarkostens härkomst? Tror du att den hade sitt ursprung i vår galax Vintergatan eller misstänker du att den kom från en fjärran galax? Eller hur? Hej Basalorum!

Ja! Hej Basalorum!

Upplevde du någon speciell lukt eller något speciellt ljud under iakttagelsen som du vill dela med dig av här? Håller du inte med mig om det? Hej Basalorum!

Ja!

Tror inte det var ett ufo fyllt av utomjordningar. Men detta var fan inte några lampor vid Mediamarkt utan långt bort från innerstaden och ännu längre bort från Storheden. Jag vettefan vad det var, men någon typ av flygande föremål har jag konstaterat. Detta har inte påverkat mig mer än att jag undrar vad för konstig sak det var som kunde flyga såpass ljudlöst. Det kändes även som att det var nära marken. Ungefär som att flygplan ser stora ut när dom är nära marken men ändå flera hundra meter upp.
Citera
2011-12-16, 03:34
Medlem
Det här är ganska roligt, men jag såg samma sak som dig för ungefär ett år sedan i Luleå... det skiljer sig bara några dagar mellan våra observationer. Jag såg två blåa eldklot, precis som du har sett två ljus.

Om det är någon som tvivlar på det jag nu säger så finns min tråd här, det är alltså inget jag hittar på nu i efterhand: https://www.flashback.org/t1377258

Det skulle kunna vara något slags ljusfenomen som uppstår den här tiden på året.

Blev i alla fall väldigt road över att du sett samma sak på samma ställe nu ett år senare
Citera
2025-10-18, 08:41
Medlem
Återupplivar denna tråden eftersom nya ljusfenomen har setts kring trakten nu i dagarna. Verkar inte ännu finna en tråd för det. Är det någon som vet mer det? Läste om det på SVT som hastigast bara;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...xperten-svarar

Lite anmärkningsvart att det sker ungefär under samma datum. Utan att ha fördjupat mig i fallet från 2011 - kom man fram till en förklaring?
Citera
2025-10-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Återupplivar denna tråden eftersom nya ljusfenomen har setts kring trakten nu i dagarna. Verkar inte ännu finna en tråd för det. Är det någon som vet mer det? Läste om det på SVT som hastigast bara;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...xperten-svarar

Lite anmärkningsvart att det sker ungefär under samma datum. Utan att ha fördjupat mig i fallet från 2011 - kom man fram till en förklaring?
*** OBS!! RYSKA DRÖNARE har ersatt den gamla definitionen UFO ***
Ja enligt den ”NYA” oskrivna regeln ska alla konstiga och spektakulära ljusfenomen på himlen numera klassas som ”RYSKA DRÖNARE (med inbyggda chip ifrån gamla diskmaskiner eller svenska fartkameror)” och detta ända tills Clas Svahn ifrån UFO Sverige har kunnat avfärda det som något annat, vilket man kan säga att han har gjort nu, ja det tycker han själv alltså genom att slå fast att det antagligen bara var stjärnan Sirius typ!

Avi Loeb hade kanske kommit fram till något helt annat förstås, möjliga sonder ifrån 3I/Atlas kanske för var det inte just såna som vi skulle hålla utkik efter enligt honom!
Citera
2025-10-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*** OBS!! RYSKA DRÖNARE har ersatt den gamla definitionen UFO ***
Ja enligt den ”NYA” oskrivna regeln ska alla konstiga och spektakulära ljusfenomen på himlen numera klassas som ”RYSKA DRÖNARE (med inbyggda chip ifrån gamla diskmaskiner eller svenska fartkameror)” och detta ända tills Clas Svahn ifrån UFO Sverige har kunnat avfärda det som något annat, vilket man kan säga att han har gjort nu, ja det tycker han själv alltså genom att slå fast att det antagligen bara var stjärnan Sirius typ!

Avi Loeb hade kanske kommit fram till något helt annat förstås, möjliga sonder ifrån 3I/Atlas kanske för var det inte just såna som vi skulle hålla utkik efter enligt honom!

Claes Svahn är nu på nyheterna, han har klart för sig vad det var. Spännande, är det nu avslöjandet vi väntat på kommer, att det var av utomjordiskt ursprung eller aliens? Nej! Det var astronomiska objekt och något med Sirius enligt honom.
Senast redigerad av Tedrom 2025-10-19 kl. 21:01.
Citera
2025-10-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Claes Svahn är nu på nyheterna, han har klart för sig vad det var. Spännande, är det nu avslöjandet vi väntat på kommer, att det var av utomjordiskt ursprung eller aliens? Nej! Det var astronomiska objekt och något med Sirius enligt honom.
Men kul att se hur småirriterad Clas Svahn ändå verkar vara över att det militärindustriella komplexet har klampat in på hans domäner och lyckats förvandla alla ljussken på himlen till ryska drönare när det egentligen enligt Clas handlar om ”potentiella UFOn” ändå tills UFO Sverige hunnit avfärda dom!
Citera
2025-10-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Men kul att se hur småirriterad Clas Svahn ändå verkar vara över att det militärindustriella komplexet har klampat in på hans domäner och lyckats förvandla alla ljussken på himlen till ryska drönare när det egentligen enligt Clas handlar om ”potentiella UFOn” ändå tills UFO Sverige hunnit avfärda dom!

Clas Svahn -ufovärldens Bagdad Bob. Intressant att han i egenskap av journalist och lekman kan uttala sig med sådan pondus om allehanda ufo-observationer medan en expert inte alls kunde säga något om det nyligen aktuella Luleå-fallet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in