Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-24, 14:47
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
På Fabriksgatan i Haparanda begicks hela tre mord under tiden april 1957 till december 1966. Det mest omtalade är Kangas-mordet från 1957.

Mordfallet finns omnämnt i NKK 1978 på sidorna 431-438 under rubriken "Vad hände Emanuel?" Där finns bl.a. ett foto på Auktionshallen.

Nedanstående är hämtat från Haparandabladet lördagen den 7 januari 1967. Nästan hela första sidan handlar enbart om mordet.

Rubriker:
"Nikkalabon blev tredje offret vid "Mordgatan."
"Skottskadan styrker brottsteorin."
"Plånboken borta, fönster öppnat. Skjöts före planerad Kirunaresa."

Kort sammandrag.

Den 43-årige försäljaren Emanuel Josefsson från Nikkala, hittades mördad i Auktionshallen, som bara låg ett stenkast från de övriga "mordhusen" på Fabriksgatan, den 2 januari 1967. Auktionshallen ägdes av Josefsson där han bedrev försäljning men affärerna hade inte gått något vidare och han verkar ha haft en dålig ekonomivid sin död.

Den senaste gången han sågs i livet var den 6 december 1966. Han skulle tidigt på morgonen följande dag göra en tågresa till Kiruna. En av dem som träffade försäljaren var hans styvfar. Josefsson hade då varit hemma hos honom och bl.a. hämtat en del kläder.

På natten mot den 7 januari hade två okända män trängt sig in hos styvfadern i Nikkala. De hade varit hotfulla och den ene drog upp en kniv. En av männen frågade då efter "försäljaren" varvid styvfadern svarade att det inte fanns någon sådan i hans hus. De båda männen lugnade då ner sig och begav sig därifrån. Samtalet hade förts på finska.

Detta besök skedde troligtvis endast några timmar innan mordet i Auktionshallen utspelade sig.

Mordet på försäljaren Emanuel Josefsson kan ev. ha haft en koppling till ett mystiskt försvinnande.

Anledningen till mordet var oklart men kan ha varit hämd av något slag.

Redan från början hade polisen ett mycket dåligt utgångsläge. Nästan en månad hade gått innan mordet upptäcktes. Delvis beroende på jul och nyårshelgerna. Mordet på försäljaren förblev också ouppklarat vad jag känner till.

Någon som har hört talats om detta mord förut och som kanske har ytterligare information?

Finns det någon annan ort av Haparandas storlek som har haft hela tre mord begågna på samma gata?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-24 kl. 15:16.
Citera
2011-11-26, 13:26
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Josefssons fästmö efterspanades i Finland.

Haparandabladet tisdagen den 10 januari 1967, första sidan.

Rubriker:

"Nikkalabon sågs efter "mordnatten"?
"Zigenarfärstmö söks i Finland."

Uppgiften att Emanuel "Manne"Josefsson skulle ha synts den 12/12 1966 av en bekant måste ha varit felaktig. BO måste ha mördats den 6 december. Tågresan till Kiruna som han skulle ha gjort blev aldrig av.

Zigenarflickan som Josefsson hade sällskapat med efterspanades i Finland. Vet ej om de fick tag på henne. Om han fortfarande var ihop med henne framgår inte av artiklarna.

Spåren efter GM ledde både till Finland och Sverige.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-26 kl. 13:28.
Citera
2011-11-27, 01:09
  #3
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Av en ren händelse har jag både släkt och bekanta i den staden. Minns att vi brukade cykla bort och titta på "mordhuset" när vi var barn. Fabriksgatan 10 om jag minns rätt.
"Manne" var enligt uppgift "resande" han också, så förhållandet med zigenarflickan var nog bara normalt. Josefsson är för övrigt ett ganska vanligt namn bland de s.k. tattarna.

Snacket gick ju att det var finska zigenare från flickans släkt som rånmördade Manne. Men mig veterligt har väl ingen ens tagits in till förhör?
Dessutom visste väl inte polisen i vilket land man skulle söka gärningsmannen. Vissa slitningar och ovilja till samarbete fanns ju också ländernas ordningsmakt emellan.

Men just att alla tre morden skedde på samma gata är ganska bisarrt. På den tiden var det en ort med runt femtusen invånare. Det fanns heller inga fabriker längs fabriksgatan, vad jag minns.
Citera
2011-11-27, 14:23
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spår till både Finland och Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Av en ren händelse har jag både släkt och bekanta i den staden. Minns att vi brukade cykla bort och titta på "mordhuset" när vi var barn. Fabriksgatan 10 om jag minns rätt.
"Manne" var enligt uppgift "resande" han också, så förhållandet med zigenarflickan var nog bara normalt. Josefsson är för övrigt ett ganska vanligt namn bland de s.k. tattarna.

Snacket gick ju att det var finska zigenare från flickans släkt som rånmördade Manne. Men mig veterligt har väl ingen ens tagits in till förhör?Dessutom visste väl inte polisen i vilket land man skulle söka gärningsmannen. Vissa slitningar och ovilja till samarbete fanns ju också ländernas ordningsmakt emellan.

Men just att alla tre morden skedde på samma gata är ganska bisarrt. På den tiden var det en ort med runt femtusen invånare. Det fanns heller inga fabriker längs fabriksgatan, vad jag minns.

Det misstänktes att ev. flickans släkt skulle ha rånmördat "Manne" vilket jag inte tror. BO hade inga pengar. Hans ekonomi var i december 1966 ganska ansträngd. Vad jag känner till,l togs ingen bland de som ev. kunde misstänkas för imblandning i mordet in till förhör.

Däremot skulle mordet på "Manne" kunnat ha varit någon slags hämnd. Även denna teori misstänkte polisen. Ytterligare en teori var, att försvinnandet av mjölnaren Artur Eriksson skulle kunna ha haft något med mordet på "Manne" att göra.

Fabriksgatan skall redan innan mordet på Kangas 1957 ha haft ett ganska skamfilat rykte. Inte blev detta rykte bättre efter de tre morden vid samma gata under en så kort tidsperiod.

Mig veterligen fanns det inga fabriker på Fabriksgatan. Däremot fanns det flera pensionat. Två av morden skedde i pensonatsmiljö.

Spåren ledde både till Finland och Sverige.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-27 kl. 14:26.
Citera
2011-11-27, 15:35
  #5
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Blev tvungen att ringa någon som var vuxen i Haparanda på den tiden, för att höra hur snacket gick i folkmun. Du har helt rätt i att Mannes ekonomi var kass och enligt vad folk trodde hade han själv rånat en zigenare innan han själv blev dräpt. Låter logiskt på något sätt.

Men det är som sagt spekulationer och inget som behöver tas som fakta.
Citera
2011-11-27, 17:29
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämnd?

Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Blev tvungen att ringa någon som var vuxen i Haparanda på den tiden, för att höra hur snacket gick i folkmun. Du har helt rätt i att Mannes ekonomi var kass och enligt vad folk trodde hade han själv rånat en zigenare innan han själv blev dräpt. Låter logiskt på något sätt.
Men det är som sagt spekulationer och inget som behöver tas som fakta.

Josefssons ekonomi var helt kör i botten vid mordet. Det var därför han skulle bege sig till Kiruna, som skulle ha varit en inköpsresa. Han ville stå rustad med ett fullt och intressant lager i Auktionshallen inför julhelgen.

Intressanta spekulationer. Just detta att det lär ha varit någon slags hämnd, verkar ha varit polisens främsta teori. Om dessa spekulationer stämde vet vi inte, men om det hade varit på det viset, så låter det logiskt på något sätt.

I Haparandabladet lördagen den 7 januari 1967 finns följande lilla artikel.

Rubrik:
"Ingen hörde dödsskottet."

"Ingen i den fastighet där auktionshallen är inrymd har uppfattat något skott, enligt vad spaningsledaren uppgav på fredagskvällen. Närmast intill bor en kvinnlig lärare, som f.n. befinner sig på annan ortunder julferierna. Spaningsledningen har haft preliminär telefonkontakt med henne men hon har inte hört någonting särskilt.''
Citera
2011-12-08, 01:18
  #7
Medlem
Emanuel 'Manne' Josefsson är/var min morbror. Jag föddes först -73 så jag har aldrig sett han.
Bara sett foton på han.
Vet mer nu vad jag läst här än tidigare, bara fått berättat för mig att han mördats.
Enl. rykten skall nån ha erkänt gärningen för en präst i Haparanda något år senare.
Han var för övrigt ingen 'tattare' eller zigenare som nån skrev här, men han sällskapade visst med en zigenarkvinna och det gillades visst inte av hennes familj.
Mer än så vet jag faktiskt ej.
Bor för övrigt i huset som nämns i Nikkala, min hemgård så att säga.
Kan man som anhörig få del av 'undersökningsmaterialet' hos polisen? Nån som vet?
Citera
2011-12-08, 14:04
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Emanuel Josefsson från Nikkala.

[quote=zeilo]Emanuel 'Manne' Josefsson är/var min morbror. Jag föddes först -73 så jag har aldrig sett han.
Bara sett foton på han.
Vet mer nu vad jag läst här än tidigare, bara fått berättat för mig att han mördats.
Enl. rykten skall nån ha erkänt gärningen för en präst i Haparanda något år senare.
Han var för övrigt ingen 'tattare' eller zigenare som nån skrev här, men han sällskapade visst med en zigenarkvinna och det gillades visst inte av hennes familj.
Mer än så vet jag faktiskt ej.
Bor för övrigt i huset som nämns i Nikkala, min hemgård så att säga.
Kan man som anhörig få del av 'undersökningsmaterialet' hos polisen? Nån som vet?[/QUOTE]

Stort tack för ditt mycket intressanta inlägg zeilo.

Det fotot som fanns på din morbror i Haparandabladet, så kunde man se en trevlig och glad person med tjockt hår som verkade sympatisk.

Du kan själv ta del av vad Haparandabladet skrev om detta mord. Skall finnas på biblioteket i Haparanda. Haparandabladet har också troligen sparat alla gamla nummer av tidningen. Dessa gamla årgångar är då oftast inbundna i stora band.

Inte alls omöjligt att du kan få ta del av undersökningsmaterialet. Du får vända dig till Riksarkivet (Landsarkivet) dit Haparanda hör. Där finns numera det mesta av materialet från polisutredningen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-12-08 kl. 14:06.
Citera
2011-12-08, 23:02
  #9
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeilo
Emanuel 'Manne' Josefsson är/var min morbror. Jag föddes först -73 så jag har aldrig sett han.
Bara sett foton på han.
Vet mer nu vad jag läst här än tidigare, bara fått berättat för mig att han mördats.
Enl. rykten skall nån ha erkänt gärningen för en präst i Haparanda något år senare.
Han var för övrigt ingen 'tattare' eller zigenare som nån skrev här, men han sällskapade visst med en zigenarkvinna och det gillades visst inte av hennes familj.
Mer än så vet jag faktiskt ej.
Bor för övrigt i huset som nämns i Nikkala, min hemgård så att säga.
Kan man som anhörig få del av 'undersökningsmaterialet' hos polisen? Nån som vet?

Det var jag som nämnde "tattare". Det kan mycket väl vara fel och i så fall ber jag om ursäkt. Just släktnamnet Josefsson är annars ett välkänt resandenamn, så det kan ha varit därför epitetet uppkom.

Ifall det stämmer att någon har erkänt mordet inför en präst, så är det nog ingen zigenare inblandad.
Vem var präst i Haparanda under den här tiden? Det fanns nog bara en.
Jag var sommarbarn i Happis under ett antal år och var snorunge när dessa mord begicks. Jag är född -55 och tvåspråkig. Forskar mycket kring mina egna rötter men kommer ingenstans.

Förundersökningsmaterialet får du säkert ut från polisen i Happis. Offentlig handling.
Har många gamla bekanta i Nikkala förresten.
Citera
2011-12-08, 23:09
  #10
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Sorry Skaraborg, men det bästa brukar vara att vända sig till polisen och sedan ordnar de fram handlingarna från riksarkivet. Gammalt djungeltrick.
Citera
2011-12-09, 12:20
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen och Riksarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Sorry Skaraborg, men det bästa brukar vara att vända sig till polisen och sedan ordnar de fram handlingarna från riksarkivet. Gammalt djungeltrick.

Jag har iaf gjort på detta sätt när jag har velat läsa en gammal polisutredning. Vände mig då till Riksarkivet (Landsarkivet). Det var inga problem. Fick sedan läsa den samt göra anteckningar.

Samma sak med gamla domar.

Dessa gamla polisutredningar (delvis gallrade) och domar finns just hos Riksarkivet.

Betvivlar inte alls att det går lika bra att vända sig till polisen för att få fram det man vill läsa litet mera om. Ville bara säga att båda sätten fungerar säkert lika bra.
Citera
2011-12-09, 15:33
  #12
Medlem
K.Stroganoff--> Då känner du kanske min bror, han är född -55, min syster är född -60. Jag är en sk. sladdis.
Har varit i kontakt med polisen i happis och dom skulle söka fram handlingarna åt mig så fort dom har tid.
Så det skall inte vara några problem.
Hittade hos min mor förresten NKK från 1978 och där fanns lite mera information, det intressanta i boken var att dom inte tog upp vissa saker uttryckligen, skall bli intressant att sen läsa innehållet från polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback