Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-24, 12:08
  #1
Medlem
Tips på utbildningar man kan plugga vid 50 års åldern. Vill gärna plugga sjuksköterska. Men har inte betygen (har endast 13) . Socionom (3 år) skulle jag också gärna vilja men det är jättehöga intagningspoäng här med.

Tandsköterska är en kort utbildning. Men det är ingen högskoleutbildning. SYO har jag funderat på också..
Citera
2011-11-24, 12:09
  #2
Medlem
dreamdreams avatar
Du verkar inriktad på jobb inom vården? Vad gör du idag?
Citera
2011-11-24, 12:12
  #3
Medlem
Jag läser några kurser på Komvux...
Citera
2011-11-24, 12:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalala0
Tips på utbildningar man kan plugga vid 50 års åldern. Vill gärna plugga sjuksköterska. Men har inte betygen (har endast 13) . Socionom (3 år) skulle jag också gärna vilja men det är jättehöga intagningspoäng här med.

Tandsköterska är en kort utbildning. Men det är ingen högskoleutbildning. SYO har jag funderat på också..

Gör du högskoleprovet så kommer du lätt in på socionom. I Luleå var det 0.1 förra terminen har jag för mig.
Citera
2011-11-24, 12:17
  #5
Medlem
Har dock inte möjlighet att flytta dit Bor i Göteborg och kan inte flytta eftersom jag har min familj här..
Citera
2011-11-24, 12:18
  #6
Medlem
Är du kapapel att skriva 0.6 - 1.4 på hp så kommer du nog in på sjuksköterska nånstans i sverige iaf.
http://www.sjuksköterska.nu/sjukskoterska-utbildning/
Citera
2011-11-24, 12:19
  #7
Medlem
Kan man plugga de här utbildningar utan att skämmas för sin ålder? Finns det utbildningar som äldre kan vara lämpliga för?
Citera
2011-11-24, 12:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalala0
Har dock inte möjlighet att flytta dit Bor i Göteborg och kan inte flytta eftersom jag har min familj här..

Ja, men då får du läsa här. Gör hsp och får du inte högt så får du läsa lösa kurser och göra ett en egen examen.
Citera
2011-11-24, 12:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalala0
Kan man plugga de här utbildningar utan att skämmas för sin ålder? Finns det utbildningar som äldre kan vara lämpliga för?

Vet att dom som läser till socionom brukar vara äldre, ganska vanligt med 40+.
Citera
2011-11-24, 12:24
  #10
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalala0
Kan man plugga de här utbildningar utan att skämmas för sin ålder? Finns det utbildningar som äldre kan vara lämpliga för?
Ja. Det är inte ovanligt att det finns en och annan i din ålder i klasserna, speciellt på vårdprogram. Någon enstaka 90-talist kanske höjer på ögonbrynen men annars är det väl mer regel än undantag med någon riktigt mycket äldre i klassen.

Du bör skriva upp dig för högskoleprovet och göra det nästa gång. Repetera matten och ta hjälp av en sida såsom HP-Guiden för att kraftigt förbättra ditt resultat (ja, man kan med gott resultat plugga till högskoleprovet). Skriv provet, och börja plugga nästa höst. Lycka till!
Citera
2011-11-24, 12:26
  #11
Medlem
Tack för tipsen. Ska göra hsp. Har testat hemma och det gick jättedåligt. Är inte alls bra på matte. Får kämpa för "G" matte A och B. Men vi får se
Citera
2011-11-24, 12:26
  #12
Medlem
Engelska är jag också väldigt dålig på
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback