Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 15:53
  #1021
Medlem
BalleAnkas avatar
Hur ligger växellägena i rattväxeln på en Peugeot 404 från 60-talet? *nyfiken*
Citera
2017-09-07, 18:12
  #1022
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Hur ligger växellägena i rattväxeln på en Peugeot 404 från 60-talet? *nyfiken*

I neutralläge 2:an upp och 3:an ner.
I "från dig" läge 1:an ner och backen upp.
I "mot dig" läge 4:an upp.

Citat:
In the gear change is found the first Peugeot individuality, for it moves in three planes, spring-loaded to neutral. Bottom gear is obtained by pressing the lever down and towards the floor, and unless fully pressed down the gear will not engage. There is said to be synchromesh on this ratio but it is easy to crunch engagement, which is not to be made above 15 m.p.h. Reverse is unguarded, above 1st. The lever springs naturally from 1st to neutral, from whence it is push up into 2nd gear and down into 3rd. To engage top it is moved through neutral and upwards. Taken unhurriedly this is all quite satis*factory providing one concentrates. Fast changes are less pleasant to undertake, especially as the gate was apt, to be "catchy" going from top into 3rd. There is commonsense behind the layout – 1st and reverse together for manoeuvring, 2nd and 3rd together for town work, top on its own for open-road motoring – it is no longer an overdrive and can be engaged at 30 m.p.h. or so by thrifty drivers. The lever moves lightly enough and the technique is to use the palm of the hand, letting the sprung action do the work.

http://www.motorsportmagazine.com/ar...14/peugeot-404
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-09-07 kl. 18:20.
Citera
2017-09-07, 19:19
  #1023
Medlem
peugeot partner 2012, vid höger framhjul låter som fan, speciellt när man svänger och extra när det är höger, det är ett hackande ljud som uppkom kom efter en bilbesiktning är det typ el-servo som lagt av?

kostnad?


kamremsbyte, hur ofta ? och är det med vattenpump ? vad kostar det?


oljebyte med oljefilter är det varje år?
Citera
2017-09-07, 20:02
  #1024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe.l
peugeot partner 2012, vid höger framhjul låter som fan, speciellt när man svänger och extra när det är höger, det är ett hackande ljud som uppkom kom efter en bilbesiktning är det typ el-servo som lagt av?

kostnad?

kamremsbyte, hur ofta ? och är det med vattenpump ? vad kostar det?


oljebyte med oljefilter är det varje år?

Kan du beskriva mer hur det låter? Låter hela tiden? Metalliskt?
Är klonkande ljud eller vinande ljud? Känns det i ratten, vibrationer eller att bilen svajar?
Om du släpper ratten på raksträcka, vill den dra åt något håll? Du får testa flera ggr, eftersom vägen kan luta.
Känns det som att bilen studsar fram? Testa att köra sakta runt i en cirkel med fullt rattutslag.
Hur ser mönstret ut på däcken? Jämför däcken med varandra.

Jag skulle också lyfta upp bilen och vrida på däcket och se om det glappar... och givetvis krypa under och inspektera...

Kamremsbyte, vet ej. Står i bilens manual. Annars, googla så finner du säkert svar.

Oljebyte. Varje 1-2 år beroende på oljetyp, hur mycket du kör, klimat m.m. Kör du extremt mycket kan man behöva byta 2 ggr på ett år.
Personligen byter jag varje år oavsett bil jag haft. Billigaste försäkring man kan ge sin bil...
__________________
Senast redigerad av argahannen 2017-09-07 kl. 20:15.
Citera
2017-09-07, 20:55
  #1025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Kan du beskriva mer hur det låter? Låter hela tiden? Metalliskt?
Är klonkande ljud eller vinande ljud? Känns det i ratten, vibrationer eller att bilen svajar?
Om du släpper ratten på raksträcka, vill den dra åt något håll? Du får testa flera ggr, eftersom vägen kan luta.
Känns det som att bilen studsar fram? Testa att köra sakta runt i en cirkel med fullt rattutslag.
Hur ser mönstret ut på däcken? Jämför däcken med varandra.

Jag skulle också lyfta upp bilen och vrida på däcket och se om det glappar... och givetvis krypa under och inspektera...

Kamremsbyte, vet ej. Står i bilens manual. Annars, googla så finner du säkert svar.

Oljebyte. Varje 1-2 år beroende på oljetyp, hur mycket du kör, klimat m.m. Kör du extremt mycket kan man behöva byta 2 ggr på ett år.
Personligen byter jag varje år oavsett bil jag haft. Billigaste försäkring man kan ge sin bil...


Tack för tipsen
Nu är det ett tag sedan jag körde bilen var väl i början av juli o precis efter en bilbesiktning o är inte körd efter det så jag tror inte det syns på däcken men vad jag minns var det var mer ett dunkande ljud!
vi får annars kolla på verkstad
Citera
2017-09-07, 21:47
  #1026
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I neutralläge 2:an upp och 3:an ner.
I "från dig" läge 1:an ner och backen upp.
I "mot dig" läge 4:an upp.



http://www.motorsportmagazine.com/ar...14/peugeot-404


Tack för intressant läsning!

En sådan bil hade min familj när jag var barn. Kul att läsa om den.
Citera
2017-09-08, 22:14
  #1027
Medlem
haha har 2 kollegor en har en megane och den andr en lite clio. förra vintern så var det lite över 20 minus någon vecka i sthlms området och denna vecka kom den enda i grannens volvo och den andra tog bussen.

frågade vad som som hänt och då sa dom att franska bilar inte gillar kylan, clion gick runt men vägrade tända och den andra var bara helt stendöd.

när köldknäppen var över så fungerade dom igen.

jag undviker franska märken, funkar säker jätte bra på varmare breddgrader men inte här i norden.
Citera
2017-09-09, 07:39
  #1028
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
haha har 2 kollegor en har en megane och den andr en lite clio. förra vintern så var det lite över 20 minus någon vecka i sthlms området och denna vecka kom den enda i grannens volvo och den andra tog bussen.

frågade vad som som hänt och då sa dom att franska bilar inte gillar kylan, clion gick runt men vägrade tända och den andra var bara helt stendöd.

när köldknäppen var över så fungerade dom igen.

jag undviker franska märken, funkar säker jätte bra på varmare breddgrader men inte här i norden.
Du har nog missat lite nu, både Megane och Clio är Renault, de har mer gemensamt med Volvo än vad de har med Peugeot.
Citera
2017-09-09, 12:54
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
haha har 2 kollegor en har en megane och den andr en lite clio. förra vintern så var det lite över 20 minus någon vecka i sthlms området och denna vecka kom den enda i grannens volvo och den andra tog bussen.

frågade vad som som hänt och då sa dom att franska bilar inte gillar kylan, clion gick runt men vägrade tända och den andra var bara helt stendöd.

när köldknäppen var över så fungerade dom igen.

jag undviker franska märken, funkar säker jätte bra på varmare breddgrader men inte här i norden.

Har sett och hört åtminstone ett 10-tal liknande historier. Man tar för givet att felet beror på att bilen "inte tål kyla", och därför gör man inte heller någon felsökning, utan låter bilen stå.

Sen visar det sig att det enda felet var att man har ett batteri som inte tål kyla bra, dvs laddas ur fort när det blir kallt.

Vad gäller allmänt myten om att franska bilar inte tål kyla, har värdelös elsystem, har värdelöst rostskydd, m.m... så har kanske det sammantaget varit så att kvaliten har varit sämre historiskt sett.

Här finns en färsk undersökning som länsförsäkringar har gjort, visar att så inte är fallet längre.
Jag har inte detaljstuderat dokumentet, men franska bilar verkar ligga kring medel och ngot över i allmänhet. Vilket är raka motsatsen av intrycket man får när "folk pratar"...

http://mb.cision.com/Public/152/2168...a11af910e6.pdf
__________________
Senast redigerad av argahannen 2017-09-09 kl. 13:13.
Citera
2017-09-09, 17:39
  #1030
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe.l
peugeot partner 2012, vid höger framhjul låter som fan, speciellt när man svänger och extra när det är höger, det är ett hackande ljud som uppkom kom efter en bilbesiktning är det typ el-servo som lagt av?

kostnad?


kamremsbyte, hur ofta ? och är det med vattenpump ? vad kostar det?


oljebyte med oljefilter är det varje år?

Jag har en 306 XSi 2.0 och på den kostade kamremsbyte 2700:- i arbete (liten verkstad. Inte krångligare än att man skulle klarar det själv).

Kamremssats: 619:-
Vattenpump: 670:-
P-box vevaxel: 152:- (om bilen gått långt eller läcker olja där så byt)

Bytesintervallen är lite röriga. Har remmen bytts tidigare så är ju remmen av bättre kvalitet än den gamla och man får en ny bytessträcka. Antal år räknas också då remmen åldras även om bilen inte används.
När jag köpte bilen var remmen bytt vid 8000 mil men det var nog p.g.a motorn kokat för topplocket var planat enligt märkesverkstadens logg. Skulle nog bytts vid 10000 - 12000 mil.

Vid 20000 mil kom jag på att jag borde byta remmen. Då hade den remmen hållit 12000 mil.
Du får nog fråga en verkstad.

Jag byter olja en gång om året oavsett körda mil.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-09-09 kl. 17:49.
Citera
2017-09-10, 11:45
  #1031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Här är några saker jag skulle testa.

1. Koppla ifrån batteriet i flera minuter, för att nollställa. Koppla in igen och testa.

2. Har du bytt nån lampa nyligen? Ibland blir det konstiga beteenden om man har fel watt. Kontakter som är ärgade och/eller om det kommit in vatten?

Vad gäller klickljudet i sig, så sitter väl högtalaren i instrumentpanelen där hastighet/blinkers m.m sitter?

Edit: hittade denna, (FB) Peugeot 307, 07, blinkers

Edit2: Ok, Läste på lite mer. Om inte de enkla steg jag angav först fungerar, så är det troligtvis denna del du behöver byta ut: http://www.ebay.ie/itm/PEUGEOT-307-C...IAAOSwOhVZrsjN

http://www.autoinsider.co.uk/problem...ator-relay.php

https://www.google.se/search?q=switc...ih=511#imgrc=_

Till andra som ev läser detta vill jag dela med mig lite info jag sprang på. Först och främst tackar jag argahannen för proffsig och omtänksam hjälp, tack igen!

Jag har provat att koppla bort polen från batteriet men det hjälpte inte. Att byta alla lampor strålkastare avstod jag ifrån, i min bekvämlighet, då dessa fungerar. Att byta ut hela styrenheten, switchgear COMM 2000, med spakar och allt, skulle bli för invecklat för mig. Först måste man ta bort rattdelen/tutan (bakom vilket krockkudden sitter), sen själva ratten. Och krasst så är ju även denna operation på vinst och förlust för mig. Styrenheten kanske fungerar. Jag kanske kopplar ihop fel. Så jag får nog leva med en tyst blinker. Inte hela världen, bilen kostade bara 20 papp. Men jag vill säga att jag ändå tror att argahannens misstanke på denna styrenhet är det närmast till hands liggande.

Men man blir ju lite nyfiken som nybliven bilägare hur en bil egentligen funkar. Det finns många instructional youtube videos därute. Man hoppas ju att det ska vara nån liten säkring eller nåt så är allt bra igen.

Jag gick tillbaka och funderade lite över blinkersreläet. Tidigare trodde jag att ett blinkersrelä antingen fungerade eller inte fungerade. Det kunde alltså inte vara halvfungerande, resonerade jag. Det blinkar över allt som det ska ju. Men, kanske ändå... Jag tänker att reläets första uppgift borde vara att ideligen slå av och på spänning. Dess andra uppgift är att skapa klickljudet. Min kompis introducerade idén att klickfunktionen kan ha säckat ihop men att resten funkar, dvs reläet är halvfungerande. Man borde kunna känna med handen på reläerna. Det relä som har en dov duns inuti är blinkersreläet. Det försöker göra klickljudet. Eller ta ur relä efter relä. När blinkersen slocknar har man hittat rätt relä. En jättebra idé. Verkligheten ser annorlunda ut i dessa franska bilar. I relälådan som sitter bredvid batteriet sitter det inga prylar som ser ut som vanliga relän. Jag vet inte vad det är som sitter där. Ser invecklat ut.

Var sitter då blinkersreläet?

Troligtvis bland säkringarna inne i kupen. Så här tror jag att det hänger ihop. Bakom säkringarna sitter ett reläbord som går att skruva loss och koppla ifrån och ta ut om man är riktigt händig. Bordet består av en överdel och en underdel. Något finns inuti. Det kallas interface. Av ett peugeotforum framgår:
http://www.peugeotforums.com/forums/...lacement-4329/

"Peugeot in their wisdom decided to make the indicator relays a "sealed for life" by putting them inside a sealed unit."

Med andra ord finns inget blinkersrelä som på vanliga bilar. Reläfunktionen verkar fastlödd på interface, begravda i bilens inre katakomber. Man är rädd att förstöra något man ändå inte fattar. Peugeot vill väl tjäna pengar på att byta hela relayboard för en dyr peng.

Jag kan inte förstå hur man ens avgör om felet bor i blinkers-styrenheten eller i relayboard bland säkringarna. Någon nämnde att det kostade 7 000 kr att byta ut blinkers-styrenheten, vilket känns nästan billigt för att slippa in och jävlas. Då har de säkert gått igenom alla steg som argahannen föreslot. Ibland undrar man varför Peugeot väljer att krångla till en enklare funktion så till den milda grad.
Citera
2017-09-10, 13:03
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Till andra som ev läser detta vill jag dela med mig lite info jag sprang på. Först och främst tackar jag argahannen för proffsig och omtänksam hjälp, tack igen!

Jag har provat att koppla bort polen från batteriet men det hjälpte inte. Att byta alla lampor strålkastare avstod jag ifrån, i min bekvämlighet, då dessa fungerar. Att byta ut hela styrenheten, switchgear COMM 2000, med spakar och allt, skulle bli för invecklat för mig. Först måste man ta bort rattdelen/tutan (bakom vilket krockkudden sitter), sen själva ratten. Och krasst så är ju även denna operation på vinst och förlust för mig. Styrenheten kanske fungerar. Jag kanske kopplar ihop fel. Så jag får nog leva med en tyst blinker. Inte hela världen, bilen kostade bara 20 papp. Men jag vill säga att jag ändå tror att argahannens misstanke på denna styrenhet är det närmast till hands liggande.

Men man blir ju lite nyfiken som nybliven bilägare hur en bil egentligen funkar. Det finns många instructional youtube videos därute. Man hoppas ju att det ska vara nån liten säkring eller nåt så är allt bra igen.

Jag gick tillbaka och funderade lite över blinkersreläet. Tidigare trodde jag att ett blinkersrelä antingen fungerade eller inte fungerade. Det kunde alltså inte vara halvfungerande, resonerade jag. Det blinkar över allt som det ska ju. Men, kanske ändå... Jag tänker att reläets första uppgift borde vara att ideligen slå av och på spänning. Dess andra uppgift är att skapa klickljudet. Min kompis introducerade idén att klickfunktionen kan ha säckat ihop men att resten funkar, dvs reläet är halvfungerande. Man borde kunna känna med handen på reläerna. Det relä som har en dov duns inuti är blinkersreläet. Det försöker göra klickljudet. Eller ta ur relä efter relä. När blinkersen slocknar har man hittat rätt relä. En jättebra idé. Verkligheten ser annorlunda ut i dessa franska bilar. I relälådan som sitter bredvid batteriet sitter det inga prylar som ser ut som vanliga relän. Jag vet inte vad det är som sitter där. Ser invecklat ut.

Var sitter då blinkersreläet?

Troligtvis bland säkringarna inne i kupen. Så här tror jag att det hänger ihop. Bakom säkringarna sitter ett reläbord som går att skruva loss och koppla ifrån och ta ut om man är riktigt händig. Bordet består av en överdel och en underdel. Något finns inuti. Det kallas interface. Av ett peugeotforum framgår:
http://www.peugeotforums.com/forums/...lacement-4329/

"Peugeot in their wisdom decided to make the indicator relays a "sealed for life" by putting them inside a sealed unit."

Med andra ord finns inget blinkersrelä som på vanliga bilar. Reläfunktionen verkar fastlödd på interface, begravda i bilens inre katakomber. Man är rädd att förstöra något man ändå inte fattar. Peugeot vill väl tjäna pengar på att byta hela relayboard för en dyr peng.

Jag kan inte förstå hur man ens avgör om felet bor i blinkers-styrenheten eller i relayboard bland säkringarna. Någon nämnde att det kostade 7 000 kr att byta ut blinkers-styrenheten, vilket känns nästan billigt för att slippa in och jävlas. Då har de säkert gått igenom alla steg som argahannen föreslot. Ibland undrar man varför Peugeot väljer att krångla till en enklare funktion så till den milda grad.

Verkar onekligen vara en jäkligt komplicerad historia. Tråkigt, men tack för återkopplingen, alltid kul läsning när någon går in för att lösa ett problem och redovisar sina tankar på ett utförligt sätt!

Din länk gäller visserligen 206, men antar att du kollat att det är lika på 307?

Hursomhelst, det är ju alltid otroligt mycket lättare och roligare att åka ut till en eller ett par verkstäder och se vad de har att säga, efter att man läst på som du nu gjort.
Kanske har det någon hyfsat billig lösning ändå nånstans? Kostar ju inget att fråga i alla fall...

Återkom gärna om du går vidare eller hittar en lösning! Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback