Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 16:20
  #181
Medlem
Fris avatar
Jag undrar om det inte var astrologin som gjorde att astronomin fick sitt genombrott. Kepler, Galileo och de allra flesta revolutionerande astronomer var ju också astrologer. Så här gick det nog till när astrologen Galileo rådgjorde med en kund som var änkedrottning:
-"Nä, du som är född när Venus stod i Kräftan ska absolut inte gifta dig nu när Jupiter står i Tvillingarna! Förresten, här har jag ett s.k. 'teleskop'. Det är en utveckling av 'horoskop'. Ta dig en spiontitt på Jupiter och de fyra älskarinnor som svärmar runt honom inatt!"
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-11-25 kl. 16:29.
Citera
2014-11-25, 19:39
  #182
Medlem
I Storbritannien finns en kampanj mot ljusföroreningar, det vill säga onödiga neonljus som diskotek och liknande. Då kan alla sova bättre varje natt, men huvudmålet är att göra stjärnhimlen synlig igen, och skapa astronomiintresse. Man kan inte släcka ner en stad helt och låta bovar och banditer härja fritt medan trafiken bara krockor. De vill däremot begränsa gatlyktorna så att de endast lyser nedåt till exempel.

Helt rätt. Ingen vill ju bo granne med en person som spelar hög rock om nätterna, så varför så mycket onödiga ljusföroreningar?
Citera
2016-12-10, 02:02
  #183
Medlem
[quote=Kashi|35370143]Skoj sida, bra att folk vet vart dom ska fråga iallafall och där inga frågor är för dumma.
Ser den som ett bra riktmärke för allmänbildning, alltså att dom flesta bör kunna ge någon form av svar på samtliga frågor.

Finns ju flera olika svar men vissa frågor var roliga:
Hur ser det ut i rymden?
smarta(tänkt till en gång):
Blinkar stjärnor även om iakttagaren befinner sig utanför vår atmosfär?
dumma(lätta):
Hej! Min tioåriga son frågade mig om solen är en stjärna. Jag blev osäker så vi hoppas nu på att du ska hjälpa oss att bli klokare. Tack på förhand.
kluriga o.s.v.:
Vad är tid? Försöker hjälpa min brorsdotter med läxan. Hjääälp!

Hurvida frågorna är dumma eller inte kanske har med svaret man får också, som sagt flera olika svar på flera olika nivåer. Dom flesta frågorna där tycker jag dock det tillhör allmänbildning att kunna ge ett någolunda vettigt svar på, åtminstone ha kapaciteten att med logik kunna lista ut(vilket leder till följdfrågor, påstår inte att man kunna förklara jätteingående, exakta siffror eller så men inte stå som ett blankt fån utan teorier).
Bra sida iallafall för folk att få svar på sina funderingar, bra vore det väl om fler hade just funderingar istället för att inte ens ge det en tanke.

Jordens rotation runt sin egen axel 24h
Klart att solen är en stjärna! Smart grabb!
De har så underbart enkla förklaringar på youtube och så visuellt mycket enklare för att förstå månader och år och hur vår tidräkning är etablerad.
__________________
Senast redigerad av Knase-66 2016-12-10 kl. 02:10.
Citera
2016-12-10, 02:55
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Det har kan inte vara på riktigt?

Näe, är det sant? merkulius, Venus, Jorden, Mars, Pluto, i vårt solsystem "innhåller sten"

Kärnan i gasplaneterna innerhåller nog troligen "sten" de med!
Troligen för att så komprimerade gaser motsvarar nära sten i sin vätskeform i gasplaneterna så de har samma massa.

Så frågan om "gasplaneter" var nog hämtad ur en tidig version av kunskap.
Citera
2016-12-11, 23:29
  #185
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag undrar om det inte var astrologin som gjorde att astronomin fick sitt genombrott. Kepler, Galileo och de allra flesta revolutionerande astronomer var ju också astrologer. Så här gick det nog till när astrologen Galileo rådgjorde med en kund som var änkedrottning:
-"Nä, du som är född när Venus stod i Kräftan ska absolut inte gifta dig nu när Jupiter står i Tvillingarna! Förresten, här har jag ett s.k. 'teleskop'. Det är en utveckling av 'horoskop'. Ta dig en spiontitt på Jupiter och de fyra älskarinnor som svärmar runt honom inatt!"

Helt korrekt!

Även Tycho Brahe var en baddare till stjärntydare!

Vad anbelangar Svenssons kunskaper i astronomi, så måste jag hålla med om att de celesta kunskaperna i landet är under all kritik, bedrövliga!

Folk tittar ju mestadels ner på sina telefoner istället för att vända blicken uppåt mot himlen för att se himlakropparna rotera runt oss, katastrof!
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-11 kl. 23:43.
Citera
2016-12-11, 23:40
  #186
Medlem
Tarstans avatar
Håller med TS att det är för dåligt, det borde ingå i geografi kunskaperna:
Jorden ligger här i vintergatan, som i en geografibok.

En jordglob för universum borde finnas också.
Citera
2016-12-12, 11:22
  #187
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad anbelangar Svenssons kunskaper i astronomi, så måste jag hålla med om att de celesta kunskaperna i landet är under all kritik, bedrövliga!

Det vet du absolut inget om, så du ska inte yttra dig. Det är som om jag skulle säga att Hare Krishna i Sverige planerar islamistiska terrordåd.
Citera
2016-12-13, 07:00
  #188
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Håller med TS att det är för dåligt, det borde ingå i geografi kunskaperna:
Jorden ligger här i vintergatan, som i en geografibok.

En jordglob för universum borde finnas också.
Nej, inte en "jordglob för universum".

Utan det som vi är i desperat behov av är en karta av vår egen lilla stjärngrupp.
En karta beståendes av de närmaste, kanske 20 st, stjärnorna - inklusive deras planetsystem med omloppsbanor för alla deras planeter. Ungefär som för vårt eget Solsystem alltså.

I skolornas salar brukar det ibland hänga sådana "mobiler" föreställandes vårt Solsystem, det har du säkert sett någon gång.
Tänk dig hur mkt bättre det hade kunnat bara med en sådan sal, med planet-bobiler över både vårt Solsystem och våra grannars runt omkring oss.
Visst hade det varit en helt jävla spektakulär syn

Varför inte i 3D ... som ett hologram tex.
Eller som "Augmented Reality", som man ser "Pokemon Go" alltså, genom en telefonkamera, eller genom särskilda googles/glasögon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback