Den här både berömmande och fränt gycklande artikeln från DN Qultur (26 mars) har visst inte noterats ännu?
Böckerna om Beck gjorde brotten begripliga
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...en-begripliga/
Här berörs både den allsidigt orealistiska statsministermörderskan i Terroristerna ...
... och fixeringen vid kvinnliga bifigurers anatomi ...
... och man får även veta att ...
Böckerna om Beck gjorde brotten begripliga
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...en-begripliga/
Här berörs både den allsidigt orealistiska statsministermörderskan i Terroristerna ...
Citat:
Författarna låter henne också utgöra lösningen på problemet som de lagt fram under senare delen av sin romansvit och nu känner sig nödgade att driva till en konklusion. Alltså låter de den unga kvinnan döda högsta företrädaren för landets politik, han som anses ansvarig för alla hennes bekymmer och beskrivs som ”en liten ettrig och nervös typ med effeminerade och lätt förgrämda drag”.
Och så kommer det sig att i sista boken skjuts landets statsminister ihjäl på gatan med ett revolverskott avlossat från två decimeters avstånd av en förorättad medborgare.
Alla inblandade är mycket förstående. Äkta människor som denna flicka kan inte förväntas anpassa sig till ett så kallt och ogint samhälle som det svenska. Indifferensen inför en mördad regeringschef är i det närmaste total. Ingen reagerar. Det är ett gestaltningshaveri av stora mått i en i övrigt välgestaltad romansvit.
Och så kommer det sig att i sista boken skjuts landets statsminister ihjäl på gatan med ett revolverskott avlossat från två decimeters avstånd av en förorättad medborgare.
Alla inblandade är mycket förstående. Äkta människor som denna flicka kan inte förväntas anpassa sig till ett så kallt och ogint samhälle som det svenska. Indifferensen inför en mördad regeringschef är i det närmaste total. Ingen reagerar. Det är ett gestaltningshaveri av stora mått i en i övrigt välgestaltad romansvit.
... och fixeringen vid kvinnliga bifigurers anatomi ...
Citat:
Poliskollegan Fredrik Melanders hustru som inte har det minsta med handlingen att göra ges epitetet hans ”förbluffande fula och storvuxna fru” (”Polis, polis potatismos”, 1970).
I ”Den vedervärdige mannen från Säffle” flimrar en kvinna förbi som aldrig ska återkomma, ändå anses vi betjänta av uppgiften att hon har ”fula åderbråck på de bleka vaderna”. I ”Mannen som gick upp i rök” (1966) är vaderna i stället vackra på en receptionist vi inte återser: ”Hon var mycket söt, på ett rart och vardagligt sätt. Ganska liten, välväxt, långa fingrar, vackra vader, fina vrister, ett fåtal korta mörka hår på skenbenen, långa lår under kjolen. Inga ringar”. Det kan knappast vara Beck som vällustigt noterar allt detta, för han har samtidigt ”tankarna långt borta”.
Om man inte visste det förut får man av paret Sjöwall och Wahlöö veta hur en kvinna ska se ut. Inget tillfälle är för obetydligt eller för ockuperat av andra göromål för att låta bli att dröja vid kvinnornas företräden och brist därpå.
I ”Den vedervärdige mannen från Säffle” flimrar en kvinna förbi som aldrig ska återkomma, ändå anses vi betjänta av uppgiften att hon har ”fula åderbråck på de bleka vaderna”. I ”Mannen som gick upp i rök” (1966) är vaderna i stället vackra på en receptionist vi inte återser: ”Hon var mycket söt, på ett rart och vardagligt sätt. Ganska liten, välväxt, långa fingrar, vackra vader, fina vrister, ett fåtal korta mörka hår på skenbenen, långa lår under kjolen. Inga ringar”. Det kan knappast vara Beck som vällustigt noterar allt detta, för han har samtidigt ”tankarna långt borta”.
Om man inte visste det förut får man av paret Sjöwall och Wahlöö veta hur en kvinna ska se ut. Inget tillfälle är för obetydligt eller för ockuperat av andra göromål för att låta bli att dröja vid kvinnornas företräden och brist därpå.
... och man får även veta att ...
Citat:
Det stämmer väl inte? Mannen på taket överrumplas av Gunvald Larsson, Harald Hult och byggnadsarbetaren Bohlin, han får ett skott i axeln och knockas medvetslös.
I några av böckerna dör faktiskt mördaren på slutet, mest notabelt i ”Den vedervärdige mannen från Säffle” (1971).
__________________
Senast redigerad av Ördög 2016-06-05 kl. 16:00.
Senast redigerad av Ördög 2016-06-05 kl. 16:00.