Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-23, 00:23
  #1
Medlem
Tjena,

Om man har fått ut sitt betygsdokument med påskrift, kan en lärare då sänka ens betyg i efterhand?

Det gäller ett gymnasiebetyg, en särskild prövning för ett privat företag som gjordes en tid efter studenten.
Citera
2011-11-23, 00:25
  #2
Medlem
Har för mig rektorn kan ändra ett satt betyg men bara höja.
Citera
2011-11-23, 00:38
  #3
Medlem
Har du slutbetyg = det går INTE att ändra såvida det inte är en felskrivning och mkt ovanligt.

Är det samlat betygsdokument?



Sen förstår ja inte riktigt, liksom skedde ändringen på en dag eller vad? förklara bättre så kan man hjälpa dig.


ska betyget ändras i efterhand är de ändå en komplicerad process och ska godkännas av såväl rektor och lärare, dessutom måste det vara samma lärare sen innan. - en annan lärare kan inte ändra ett satt betyg av en annan lärare.
Citera
2011-11-23, 00:55
  #4
Medlem
Ok, för att klargöra, jag har inte fått nån sänkning än.

Grejen är att det rör ett ganska stort arbete som jag gjorde väldigt hastigt. Vissa delar av det arbetet renskrev jag inte, utan copy-pastade, därför finns en risk att dessa delar skulle kunna tas för plagiat.

Det är det jag är lite nojjig över, att de skulle anmärka på att visa delar va plagiat och att jag skulle få underkänt.

Jag har fått ett slutbetyg som är påskrivet av rektor kan tilläggas och vissa av kurserna är lästa på komvux.
Citera
2011-11-23, 16:09
  #5
Medlem
Nån som vet hur det ligger till?
Citera
2011-11-23, 16:23
  #6
Medlem
mortauxautress avatar
Ställde mig samma fråga tidigare i dag. Som regel gäller ju för myndighetsbeslut (såsom slutbetyg) att de inte kan ändras i efterhand, om det inte är till fördel för den enskilde. Men om det varit uppenbart att studenten har fuskat? Blir det bara bad-rep för skolan då?
Citera
2011-11-23, 20:32
  #7
Medlem
en myndighet kan enligt FL ändra ett tidigare beslut om det är så att något blivit fel. Dock har inte läraren all tid i världen på sig att göra detta. Ett påskrivet betygsdokument kan du inte ändra.

läraren ka inte underkänna dig för ett arbete som denne redan har godkänt förut. Fann dennei nte plagiat då, så kan denne inte finna plagiat nu.
Citera
2011-11-23, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
en myndighet kan enligt FL ändra ett tidigare beslut om det är så att något blivit fel. Dock har inte läraren all tid i världen på sig att göra detta. Ett påskrivet betygsdokument kan du inte ändra.

läraren ka inte underkänna dig för ett arbete som denne redan har godkänt förut. Fann dennei nte plagiat då, så kan denne inte finna plagiat nu.

Ok, jag har ju fått ett betyg i det berörda ämnet som är påskrivet samt ett "gymnasie examen" slutbetyg som också är påskrivet.

Det här borde betyda att jag är safe? Har du källa på det du säger?

EDIT: jag har alltså redan blivit godkänd i det berörda ämnet bara för att klargöra
__________________
Senast redigerad av Pen_Duick 2011-11-23 kl. 21:17.
Citera
2011-11-23, 21:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pen_Duick
Ok, jag har ju fått ett betyg i det berörda ämnet som är påskrivet samt ett "gymnasie examen" slutbetyg som också är påskrivet.

Det här borde betyda att jag är safe? Har du källa på det du säger?

EDIT: jag har alltså redan blivit godkänd i det berörda ämnet bara för att klargöra

bara att läsa FL och skollag, nått jag inte tänker länka, det är för basalt
Citera
2011-11-23, 22:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
bara att läsa FL och skollag, nått jag inte tänker länka, det är för basalt

Såhär står det på skolverkets hemsida "Betyg kan inte ändras. Däremot får rektor besluta om att rätta ett betyg enligt 26 § förvaltningslagen. Detta innebär att rektor kan rätta ett beslut som myndigheten/skolan fattat och som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens (skolans) eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende. Bestämmelsen kan inte tillämpas för sådana fel som beror på bristande utredning, felaktig bedömning av fakta eller liknande. Avser rättelsen en betygshandling som har lämnats ut till eleven skall en ny sådan handling utfärdas och en anteckning om detta göras i betygskatalogen."

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att jag sitter säkert eftersom att av läraren godkänna eventuellt plagiat borde räknas som "bristande utredning, felaktig bedömning av fakta eller liknande" och då kan bestämmelsen inte tillämpas.

Så ser jag på det, ville bara få det bekräftat av någon med insyn..
Citera
2011-11-23, 22:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pen_Duick
Såhär står det på skolverkets hemsida "Betyg kan inte ändras. Däremot får rektor besluta om att rätta ett betyg enligt 26 § förvaltningslagen. Detta innebär att rektor kan rätta ett beslut som myndigheten/skolan fattat och som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens (skolans) eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende. Bestämmelsen kan inte tillämpas för sådana fel som beror på bristande utredning, felaktig bedömning av fakta eller liknande. Avser rättelsen en betygshandling som har lämnats ut till eleven skall en ny sådan handling utfärdas och en anteckning om detta göras i betygskatalogen."

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att jag sitter säkert eftersom att av läraren godkänna eventuellt plagiat borde räknas som "bristande utredning, felaktig bedömning av fakta eller liknande" och då kan bestämmelsen inte tillämpas.

Så ser jag på det, ville bara få det bekräftat av någon med insyn..

Precis, det blir "felaktig bedömning av fakta" i ditt fall.
Citera
2011-11-23, 22:47
  #12
Medlem
Ok då vet jag, tack för ditt svar. Case closed.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback