Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-14, 19:07
  #1561
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
För att jag inte är nöjd med hur samhället och det här landet styrs idag. Jag känner som sagt en djupare vördnad och respekt eftersom de trots allt hade sämre levnadsvillkor. Tror du att de hade känt sig stolta över hur landet ser ut idag? Människor ser ut som zombies när de går på stan och glor på sina iPhones och låter politiker bestämma över deras liv, media styr deras åsikter. Finns lite plats för personlig frihet och utvecklas som människa i ett sjukt samhället. Så, vad är det vi ska vara stolta över?


Nej, över dagens samhälle känner inte jag heller någon stolthet och tyvärr skulle förfäderna nog skämmas över tingens ordning. Materialismen har slagit sina klor i alltför många och därför är det nuvarande samhället också dömt till undergång.
Citera
2014-01-14, 20:32
  #1562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Sverige, svenskar, svenskhet är ett abstrakt begrepp. Det låter så jävla absurt bara. Jag känner ingen stolthet för det här landet på samma sätt som jag kanske skulle vara stolt om mitt barn sparkat mål i fotboll. Jag behöver inget epitet som svensk att identifiera mig igenom, fattar inte varför det är så viktigt för en del. Jag vet vem jag är och vart jag kommer ifrån, jag kan inte låta bli att bli sentimental över vår vackra natur, norrländska skogar och sjöar väcker något andligt som inte kommer från några nationsgränser.

Tycker folk snöar in för mycket på etnicitet, nationalitet för att skaffa sig en identitet, ut i naturen och sätt er på en stubbe och fråga om ni känner er svensk eller som en mänsklig varelse i ett mycket större sammanhang. Om 1 000 år kanske vi fortfarande har diskussionen om svenskhet men vem fan vet hur Sverige ser ut då? Naturen finns fortfarande kvar på samma plats (hoppas jag), den vill jag bevara för framtida generationer.

Tråkigt att du inte känner en nationell och etnisk tillhörighet med det svenska folket.

Att du inte känner stolthet kring svenskarnas historia och kultur.
Citera
2014-01-14, 22:20
  #1563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Tråkigt att du inte känner en nationell och etnisk tillhörighet med det svenska folket.

Att du inte känner stolthet kring svenskarnas historia och kultur.

Jag har ingen direkt aversion mot mina landsmän, vi bor i samma land och delar samma historia. Har svårt att ta den där stoltheten på för stort allvar bara. Jag gillar vår kultur och är väldigt traditionell, tycker bara det råder någon sorts identitetskris i landet när folk måste definiera svenskhet, någon tidigare postade att man "hittat" den svenska genen, hurra nu kan jag äntligen kalla mig svensk liksom. Som om man inte kunde det tidigare? Är dock kritisk till rapporten, om den är peer-reviewed kanske jag tar den seriöst.
Citera
2014-01-15, 11:46
  #1564
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Jag har ingen direkt aversion mot mina landsmän, vi bor i samma land och delar samma historia. Har svårt att ta den där stoltheten på för stort allvar bara. Jag gillar vår kultur och är väldigt traditionell, tycker bara det råder någon sorts identitetskris i landet när folk måste definiera svenskhet, någon tidigare postade att man "hittat" den svenska genen, hurra nu kan jag äntligen kalla mig svensk liksom. Som om man inte kunde det tidigare? Är dock kritisk till rapporten, om den är peer-reviewed kanske jag tar den seriöst.


Fast tror du inte att det har mer att göra med hur makteliten försöker sudda ut vår svenska identitet? Det finns en intressant tråd om det nedan.

(FB) Konferens: "Att störa homogenitet" - följ globalistagendan från första parkett
Citera
2014-02-24, 12:34
  #1565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Fast nationsgränser är egentligen helt ointressanta, det är just genetiken som är avgörande och särskilt när det kommer till kultur. Det verkar vara många som inte vet skillnaden mellan kultur och kulturyttringar, men det senare är de yttre manifestationer som kultur tar sig uttryck i. Kultur däremot är den skapande kraft som finns i genetiken och endast där, försvinner den så försvinner också kulturen.
Du menar att en assimilerad invandrare som pratar bra svenska och har svenska värderingar är endast "svenska kulturyttringar" men han är inte en del av kulturen? Är kulturen gener?
Citera
2014-02-25, 13:27
  #1566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansen
Du menar att en assimilerad invandrare som pratar bra svenska och har svenska värderingar är endast "svenska kulturyttringar" men han är inte en del av kulturen? Är kulturen gener?

Nej, som bäst en betraktare, som en analfabet som tittar i en tidning och ser bara massa krumelurer som de inte kan sätta in i ett sammanhang. Visst, nu är ju de flesta så pass utvecklade att de vet vad de ser, men de förstår inte i vilken kontex det hör hemma. Och där är genetiken avgörande. Naturen formar människan och människan formar kulturen.
Citera
2014-02-26, 08:18
  #1567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Nej, som bäst en betraktare, som en analfabet som tittar i en tidning och ser bara massa krumelurer som de inte kan sätta in i ett sammanhang. Visst, nu är ju de flesta så pass utvecklade att de vet vad de ser, men de förstår inte i vilken kontex det hör hemma. Och där är genetiken avgörande. Naturen formar människan och människan formar kulturen.
Ok dagens assimilerade negrer förstår alltså inte vårt samhälle till fullo som bara svenskar kan? Vad skulle detta kunna vara bland annat?

Dagens multikulti- samhälle är väl just fördummat för att alla folk ska kunna förstå den simpla kontexten?

Jag pratar inte nu om är de en del av gemenskapen utan endast genetiken, som jag kan alldelles för lite om.
__________________
Senast redigerad av Balansen 2014-02-26 kl. 08:26.
Citera
2014-02-26, 16:05
  #1568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansen
Ok dagens assimilerade negrer förstår alltså inte vårt samhälle till fullo som bara svenskar kan? Vad skulle detta kunna vara bland annat?

Dagens multikulti- samhälle är väl just fördummat för att alla folk ska kunna förstå den simpla kontexten?

Jag pratar inte nu om är de en del av gemenskapen utan endast genetiken, som jag kan alldelles för lite om.

Det kan vara vilken betydelse nubben har på julbordet, vilka sorter som är gångbara och varför inte samma sorter är eller inte är gångbara till påsk eller midsommar. Det kan handla om vårt förhållningssätt till naturen, att det inte är förenat med gerillasoldater, människoätande rovdjur, giftiga kryp och andra obehagliga farligheter. Det är en plats för kontemplation och eftertanke, oavsett om man ursäktar vistelsen med jakt, fågelskådning, friluftsliv eller bara en enkel skogspromenad.

Samhället är inte fördummat på ett multi-kultivis, den är formad utifrån ett liberalt synsätt på tillgänglighet och valmöjligheter. De har förenklat tillvaron på ett sätt som gör att all vår tid går åt till att göra val, det är en chimär. Vi behöver inte all skit. Vi kan planera och tänka framåt, med lite framförhållning skulle vi må mycket bättre och inte bara impulsivt förlusta oss vid varje tillfälle som erbjuds. Fördumningen som finns ligger i det offentliga samtalet, ont är gott och det fula går före det fina och ädla. Problematiseringar är utifrån snäva ideologiska förklaringsmodeller, trångsynta och föraktfulla. Vittgående analyser som är down-to-point kallas förenklingar, och behöver problematiseras för att passa in i en snäv ideologisk förklaringsmodell.
__________________
Senast redigerad av Bananrepublikan 2014-02-26 kl. 16:10.
Citera
2014-03-12, 01:28
  #1569
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det kan vara vilken betydelse nubben har på julbordet, vilka sorter som är gångbara och varför inte samma sorter är eller inte är gångbara till påsk eller midsommar. Det kan handla om vårt förhållningssätt till naturen, att det inte är förenat med gerillasoldater, människoätande rovdjur, giftiga kryp och andra obehagliga farligheter. Det är en plats för kontemplation och eftertanke, oavsett om man ursäktar vistelsen med jakt, fågelskådning, friluftsliv eller bara en enkel skogspromenad.

Samhället är inte fördummat på ett multi-kultivis, den är formad utifrån ett liberalt synsätt på tillgänglighet och valmöjligheter. De har förenklat tillvaron på ett sätt som gör att all vår tid går åt till att göra val, det är en chimär. Vi behöver inte all skit. Vi kan planera och tänka framåt, med lite framförhållning skulle vi må mycket bättre och inte bara impulsivt förlusta oss vid varje tillfälle som erbjuds. Fördumningen som finns ligger i det offentliga samtalet, ont är gott och det fula går före det fina och ädla. Problematiseringar är utifrån snäva ideologiska förklaringsmodeller, trångsynta och föraktfulla. Vittgående analyser som är down-to-point kallas förenklingar, och behöver problematiseras för att passa in i en snäv ideologisk förklaringsmodell.

Mycket insiktsfullt skrivet.
Citera
2014-04-04, 20:07
  #1570
Medlem
En ganska intressant kulturell jämförelse mellan svenskar och japaner kan läsas här:

http://www.angelfire.com/hi/HambergHawaii/swejap.html

Den är gjord av den svenska etnologiprofessorn Åke Daun. Känner ni igen er?
Citera
2014-06-08, 02:04
  #1571
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
En ganska intressant kulturell jämförelse mellan svenskar och japaner kan läsas här:

http://www.angelfire.com/hi/HambergHawaii/swejap.html

Den är gjord av den svenska etnologiprofessorn Åke Daun. Känner ni igen er?

Nja, möjligen när det gäller japanska och svenska karlar. Men som svensk kvinna upplever jag japanskorna som extremt undergivna och serviceinriktade gentemot män, vilket man inte uppfostras till att vara här.
Vi har en betydligt starkare kvinnorörelse i Sverige än i Japan och vi dricker hellre kaffe än te.

Möjligen finns det paralleller mellan sushi och inlagd sill samt surströmming. Men i övrigt så är japanska män väldigt patriarkala och humorbefriade. Fast skadeglädjen har vi gemensam med jappsarna, för dom gillar verkligen när någon ramlar och slår sig. (det är kul) Det har man sett i deras TV-shower.
Citera
2014-07-09, 00:54
  #1572
Medlem
Pittris avatar
Vad ska man svara på någon som inte tror på att raser finns?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback