Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Hallå ja!
Håller på för fullt att läsa mig till TFL!
Läser på Taxikurs.nu och det går ju sjukt bra och är godkänd i alla delprov så har bokat mina uppskrivningar och uppkörning till månadsskiftet!
Har också turen att blivit lovad en fast tjänst samt utbildning betald hos Taxi Skåne!
Men i alla fall så har jag lite frågor angående yrket som jag undrar över!
Hur är det med semester? Samlar man ihop dagar under året och att man i slutändan har 25 dagars betald semester? Eller hur fungerar det?
Sen undrar jag så klart över lönen! Taxi Skåne har ju vad jag förstått en grundlön på 17800kr(?) + provision! Men Hur mycket kan lönen hamna på efter en normal månad? Och har man OB och i så fall hur mycket och när?
Undrar också över hur man jobbar, alltså vilka arbetspass och hur långa? Jag vet ju att man jobbar både tidiga mornar och sena nätter! Men hur kan typiska arbetspass se ut?
Beror på från åkare till åkare hur de ser på semester. Självklart är det som med alla andra jobb att många vill ha ledigt under sommaren och det beror som sagt på åkaren och hur han kan täcka upp med andra förare.
Vet att Kemmy Cabs i Göteborg erbjöd en fast lön på 25 000 (dagtid), har en polare som jobbade där innan
För mig gäller vad som ger mest av antigen garantilönen (tror det är 104.76kr/h enligt kollektivavtal), eller 38.64% av inkört belopp minus 6% moms. OB existerar mer eller mindre inte i taxinbranschen
Hur arbetspassen är som att fråga "hur långt är ett snöre?" Väldiga variationer, beror på vad du skall köra
Vi har folk som kör färdtjänst dagtid i taxin och då kan det vara 06-17, 07-16, 07-17, sen har vi folk som bara kör extra för att avtalen säger det. Då har de 07-10, sen ledig på dagen och 1330-1600 samma dag. Sen har vi de som kör halvpass natt och då kanske kör 17-23, 17-00, 17-04, 17-06. Som du ser finns det mycket variation.
Vi kunde även börja kl.05, men bli utringda för jour kl.03 för att det var panik med någon körning till t.ex. flyget.
För mig när jag körde dagtid så hade jag 05-16 och kunde bli utring till körning kl.03 och sluta en timme tidigare.
Körde man kväll så kunde det vara 16 eller 17 till allt från 23 till 04 eller 05.
Nu kör jag bara extra någon helg då och då och har kör från 17 tills det inte är något att göra längre.