2013-04-28, 08:28
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Detta står på taxiförbundet:
"Alternativt kan du ha fyllt 18 år, ha körkort med behörigheten B samt en godkänd utbildning inom gymnasieskola"
Så jag kan väl ta taxileg nu?

Du klippte bort en del av texten.....

Alternativt kan du ha fyllt 18 år, ha körkort med behörigheten B samt en godkänd utbildning inom gymnasieskola eller motsvarande gällande yrkesförarkompetens för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE.
Dvs har du genomgått en gymnasie eller komvux utbildning för D/DE så får du ta taxileg tidigare än 21 år

Går man en sån utbildning får man ta D/DE vid 18 el 21 år (annars 24 år)
Citera
2013-04-29, 11:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Hur lätt är det att få jobb som taxichaufför i Göteborg?
Är 20 år, passar ett sånt här jobb som första jobb?
Jag älskar å köra bil å köra andra.
Vilka tider jobbar man?
Jag vill kunna välja egna tider och när det passar mig (tyckte jag läste man kunde de med taxiyrket)

Är nog jättebra som första jobb. Började ta mitt taxi leg så fort jag fyllde 21. Är inte direkt någon svår övergånng från att inte jobba alls utan det kan vara rätt skönt att ingen är beroende av just dig. Alltså om du kommer lite tidigare eller senare spelar ingen större roll. Kan vara rätt skönt. Alltid gillat det då jag själv känner mig rätt pressad med fasta tider att hålla.

Ang tider så kan du ju som sagt antagligen välja lite själv men inte helt fritt då du med störst säkerhet komma dela bilen.

Själv kan jag börja tidigare/senare/ ta dagar ledigt osv lite hur jag vill. Men det gäller ju såklart bara inom den tid det finns en bil ledig som ägs av min åkare.

Kör bara natt och alltid samma bil som bara har mig som nattchaufför. Alltså kan jag göra hur jag vill mellan att den andra chauffören slutar och börjar igen dagen därpå. Exakt hur det blir för dig är svårt att säga men du kan ju lägga fram dina önskemål till åkare så träffar du säkert rätt nånstans.

Samtidigt finns det "hitler-åkare" som jag brukar kalla dem som inte ger dig någon flexibilitet alls utan skriver ett slav-kontrakt och vakar över dig som en örn. Undvik dessa. Hitta en som min som inte lägger sig hur du gör. Jobbat för denna åkare 5år och han har inte en enda gång ifrågasatt när jag spontant tagit ledigt. Aldrig försökt få mig att jobba mer än de tider jag själv valt eller liknande.

Kan med andra ord skilja sig enormt mellan olika åkare.
Senast redigerad av Bbobi 2013-04-29 kl. 12:05.
Citera
2013-05-01, 18:07
Medlem
Hallå ja!

Håller på för fullt att läsa mig till TFL!

Läser på Taxikurs.nu och det går ju sjukt bra och är godkänd i alla delprov så har bokat mina uppskrivningar och uppkörning till månadsskiftet!

Har också turen att blivit lovad en fast tjänst samt utbildning betald hos Taxi Skåne!

Men i alla fall så har jag lite frågor angående yrket som jag undrar över!

Hur är det med semester? Samlar man ihop dagar under året och att man i slutändan har 25 dagars betald semester? Eller hur fungerar det?

Sen undrar jag så klart över lönen! Taxi Skåne har ju vad jag förstått en grundlön på 17800kr(?) + provision! Men Hur mycket kan lönen hamna på efter en normal månad? Och har man OB och i så fall hur mycket och när?

Undrar också över hur man jobbar, alltså vilka arbetspass och hur långa? Jag vet ju att man jobbar både tidiga mornar och sena nätter! Men hur kan typiska arbetspass se ut?
Citera
2013-05-01, 19:45
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Hallå ja!

Håller på för fullt att läsa mig till TFL!

Läser på Taxikurs.nu och det går ju sjukt bra och är godkänd i alla delprov så har bokat mina uppskrivningar och uppkörning till månadsskiftet!

Har också turen att blivit lovad en fast tjänst samt utbildning betald hos Taxi Skåne!

Men i alla fall så har jag lite frågor angående yrket som jag undrar över!

Hur är det med semester? Samlar man ihop dagar under året och att man i slutändan har 25 dagars betald semester? Eller hur fungerar det?

Sen undrar jag så klart över lönen! Taxi Skåne har ju vad jag förstått en grundlön på 17800kr(?) + provision! Men Hur mycket kan lönen hamna på efter en normal månad? Och har man OB och i så fall hur mycket och när?

Undrar också över hur man jobbar, alltså vilka arbetspass och hur långa? Jag vet ju att man jobbar både tidiga mornar och sena nätter! Men hur kan typiska arbetspass se ut?

Beror på från åkare till åkare hur de ser på semester. Självklart är det som med alla andra jobb att många vill ha ledigt under sommaren och det beror som sagt på åkaren och hur han kan täcka upp med andra förare.

Vet att Kemmy Cabs i Göteborg erbjöd en fast lön på 25 000 (dagtid), har en polare som jobbade där innan
För mig gäller vad som ger mest av antigen garantilönen (tror det är 104.76kr/h enligt kollektivavtal), eller 38.64% av inkört belopp minus 6% moms. OB existerar mer eller mindre inte i taxinbranschen

Hur arbetspassen är som att fråga "hur långt är ett snöre?" Väldiga variationer, beror på vad du skall köra
Vi har folk som kör färdtjänst dagtid i taxin och då kan det vara 06-17, 07-16, 07-17, sen har vi folk som bara kör extra för att avtalen säger det. Då har de 07-10, sen ledig på dagen och 1330-1600 samma dag. Sen har vi de som kör halvpass natt och då kanske kör 17-23, 17-00, 17-04, 17-06. Som du ser finns det mycket variation.

Vi kunde även börja kl.05, men bli utringda för jour kl.03 för att det var panik med någon körning till t.ex. flyget.

För mig när jag körde dagtid så hade jag 05-16 och kunde bli utring till körning kl.03 och sluta en timme tidigare.
Körde man kväll så kunde det vara 16 eller 17 till allt från 23 till 04 eller 05.
Nu kör jag bara extra någon helg då och då och har kör från 17 tills det inte är något att göra längre.
Citera
2013-05-01, 21:26
Medlem
hej på er tänkte fråga se hur det gick i tisdags ? * valborg * ?
Citera
2013-05-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987

Jag passade på att köra ett extrapass då jag ändå var själv hemma (min fru hälsade på sin mamma i obygden) Jag körde 17.00 - 03.00 och drog in 4 956 kr + hela 68 kr i dricks. (Stockholm, Taxi Kurir)
Citera
2013-05-01, 22:13
Medlem
Citat:

3700kr mellan 15-03 Det var helt dött mellan 15-21..

Är det någon som vet hur läget ser ut i Örebro? Överetablerat? Vilka bolag ska man akta sig för att söka jobb hos och vilka är bäst?
Citera
2013-05-02, 03:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis

Nja, som sagt beror det väll som alltid mycket på din åkare.

Du har ju din provisionslön. 13% av denna kan du ju ta ut som sem.ers. Får väll helt enkelt räkna hur mycket du kommer få och hur lång semester du har råd att ta.

Jag får min sem.ers utbetald en gång per halvår eller när jag ber om att få den.

Tar jag ledigt säger jag till i så god tid som möjligt så han kan planera för sina bilar. Men tar sällan riktig semester utan blir lite strödagar. Tar jag tex 8 dagar ledigt får jag två veckor sammanhängande. Men ska man inte resa bort kan det vara skönare att ändå jobba 1-2 dagar i veckan så får man ett tillskott i kassan ändå.
Citera
2013-05-02, 11:42
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:

4000:- på 17-05. Men hade inte så mycket bättre för mig, så kunde väl lika gärna jobba. Hade 220:- när klockan slog 21. Då är man ganska sur.
Citera
2013-05-02, 12:46
Medlem
Citat:

Jobbade 19-08.
Körde in 5 500 kronor.
Tre raster 15-20 min.

Stövel-Anders
Citera
2013-05-02, 13:17
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
~5800:- med personbil, 16-03. Helt okej.
Citera
2013-05-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
~5800:- med personbil, 16-03. Helt okej.

helt okej ? jävligt bra om de nu 'vart 5800'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in