Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-21, 07:19
  #1
Medlem
När jag gick i skolan var den som blev Lucia nästan alltid blond. Tror det var ett år som det var en brunett, men att en arab eller neger skulle bli det fanns inte på kartan.

Nu känns det snarare tvärtom. Hur stor är chansen att årets lucia är blond, blåögd och den typiska "skollucian" på årets tvsändning? Nu känns det ju mer regel än undantag att gynna invandrarna så det inte kommer anmälningar till DO.
Citera
2011-11-21, 07:26
  #2
Medlem
Jag kan nog halla med dig i att en blond Lucia ar ett minne blott. Men att en neger skulle bli Lucia ar nog en hog-oddsare, har faktiskt aldrig sett det.

Om det nu ar sa att en neger blir Lucia, sa blir jag arg. Da kan Coca-Cola borja med kina-tomtar i reklamerna bara for att tjana mer pengar i Asien.
Citera
2011-11-21, 07:37
  #3
Medlem
supraas avatar
Jag håller hoppet uppe! Tror att det blir en svenska och ingen blatte i år.
Ge mig inte mardrömmar, vadå en neger som lucia?? Den dagen halvapor slutar med överraskningsex och börjar jobba så kan vi börja diskutera en svart lucia, och det kommer inte hända
Citera
2011-11-21, 07:55
  #4
Medlem
harrings avatar
Nej men usch, att rösta på en blond svenska som lucia är ju rasistiskt.
Hoppas verkligen att den traditionen finns kvar.
Citera
2011-11-21, 08:05
  #5
Medlem
souvlaki6s avatar
Varfor skulle en somalisk hucklekarring forfasa sig over att en arier blir Lucia? Betyder Lucia-traditionen sa mycket for mohammedaner att de kanner sig tvingade att anmala till DO?
Citera
2011-11-21, 08:13
  #6
Avstängd
BiljardSpelares avatar
men lucia var ju mörkhårig (italien), det är vi som infört blonda brudar
__________________
Senast redigerad av BiljardSpelare 2011-11-21 kl. 08:16.
Citera
2011-11-21, 08:17
  #7
Medlem
Squeekys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiljardSpelare
men lucia var ju mörkhårig, det är vi som infört blonda brudar

Jepp, så länge det inte är en nigger eller babbe får hon ha vilken hårfärg som helst.
Ja, bara naturligt förekommande nyanser förstås.
Citera
2011-11-21, 08:33
  #8
Medlem
barncoaching32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Jepp, så länge det inte är en nigger eller babbe får hon ha vilken hårfärg som helst.
Ja, bara naturligt förekommande nyanser förstås.

Och vad är en babbe? är en italiensk tjej en babbe? Jag lovar att du inte kan se skillnad på en tjej från italien eller turkiet
Citera
2011-11-21, 08:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiljardSpelare
men lucia var ju mörkhårig (italien), det är vi som infört blonda brudar

Nej, det var hon inte. Det katolska helgonet Lucia har ingenting med vårt Luciafirande att göra. Enda anledningen till att ljusets drottning kallas Lucia är att Lucia hade namnsdag på dåvarande midvinterståndet. Vår Lucia är ljusets drottning som kommer på årets mörkaste dag för att fira att nu vänder det. Lucians hårfärg är totalt irrelevant men vad är detr för del på en blond Lucia?

Det är en hednisk rit som tagit ett katolskt namn i ett protestantiskt land. Mångkulturellt så det förslår.
Citera
2011-11-21, 08:47
  #10
Medlem
psaks avatar
Jag kan säga emot de två första posterna: för två år sedan vart det en blond (och inihelvete söt!) lucia i tv och Göteborgs lucia redan -99 vill jag minnas var färgad.
Citera
2011-11-21, 10:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfricanWarrior
Orka bry sig om lucia. Finns viktigare saker att diskutera.


Klart det finns viktigare saker. Men jag skapade tråden för att det snart är Lucia.
Sen är det ju så, som du kanske märkt att mer och mer saker gynnar just invandrare och att dom inte ska känna sig "kränkta" vilket börjar bli löjligt. Jag tycker att detta inte är helt oviktigt för jag vet och är övertygad om att många VILL ha en blond Lucia.
Citera
2011-11-21, 10:32
  #12
Medlem
popeondopes avatar
Om vi inte tar tag i problemen nu så kommer det inte finnas blonda människor alls. Det kommer bara finnas blandmänniskor, dvs mulatter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback