2011-11-20, 19:51
Medlem
Jag vet säkert delar av det här om jag verkligen tänker till; så som att det yttre höljet sakta men säkert förstörs och det oskyddade inre delen sedan öppnas upp för en invasion av mikrober.

Men kan ni som kan det bättre förklara det för mig?

Jag såg till exempel en kommentar från en gammal medlem här på forumet om hur konserver egentligen håller i 10 år och inte i de 1-3 åren som anges.

Men varför bara 10 år? Borde de inte kunna hålla i 100 år om det är aluminium?
Om det dock finns en öppning någonstans, borde inte mikroberna kunna sprida sig snabbare än ett par år hursomhelst?

När det gäller härskning av fett; Varför finns det en exakt gräns överhuvudtaget?
Påbörjas inte processen direkt? Borde inte en vara som stått ute väldigt länge vara precis lika härsken som en vara som stått ute en kort tid med tanke på att det är det yttre höljet som härsknar och detta antingen har slidit ner (och självklart ej ska ätas) eller i annat fall helt enkelt kan skrapas bort? Borde inte vakuminisering även kunna skydda fett nästan oändligt länge?

När det gäller kött, hur fungerar det där?
Finns det fortfarande något naturligt skydd i köttet som en kort tid stöter ifrån bakterier och mikrober innan det kan påverkas?

Tack på förhand, hitta gärna på egna frågeställningar och/eller svar som är underbyggda med fakta.
Citera
2011-11-20, 20:04
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Borde inte vakuminisering även kunna skydda fett nästan oändligt länge?
Oändligt länge är ju kanske att ta i, men det hjälper otroligt mycket, då bakterier kräver syre för att växa/spridas.
Sen mår ju bakterier som bäst (ironiskt nog) i runt 38 grader, så att vakuumförpacka och frysa in är ju bland det bästa man kan göra..
Citera
2011-11-21, 15:56
Medlem
christerys avatar
Helkonserver (armens smaskiga) håller runt 60år, det är så länge burken håller +/- 10 år eller så beroende på hur den förvarats och hanterats. Men det är enligt en gammal kapten eller nåt under lumpartiden, om han har rätt vet jag inte.

Frystorkat... Salt... osv borde vara ganska långlivade likaså. Tar man bort vatten och syre så ska det nog ge en bra hållbarhet. Men detta är ju bara tyckande, inte nåt jag kan stödja med fakta.

Aluminiumburkar har väl en tendens att påverka sura matvaror. Så det är nog inte optimalt, gamla konserver löddes med bly, inte heller vidare nyttigt. Nutida svetsas, borde vara lite bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in