Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-20, 18:21
  #1
Medlem
Hej!

Jag har nu besvärats med halsont i över 2 veckor (Endast halsont) som kommer och går, jag har försökt hitta något om just halsont vid styrketräning, inte kondition. Jag har styrketränat i ca 2år och har aldrig haft en sådan här envis halsont. Jag har hittat olika svar att det kan leda till mycket värre saker som tex problem med hjärtat, men vad jag har hört så är det för det mesta till hård konditions träning, för skojjs skull så frågade jag 118100 vad dom tyckte om styrketräning vid halsont och dom svarade att man tycks kunna styrketräna om man tror kroppen klarar det, inte så utvecklat.. Men jag känner att man inte kan lita på dom, därför drog jag frågan hit. Är väldigt less på att sitta hemma så här, när man är så sjukt sugen på att åka och träna, vill bara veta vad ni gör vid lite halsont vid just Styrketräning.

Min defination av just ''Lite halsont'' är att det gör ont när man sväljer fast inte tillräckligt ont för att det ska bli ett problem.

är jätte tacksam för svar

MVH
__________________
Senast redigerad av Wiisper 2011-11-20 kl. 18:38.
Citera
2011-11-20, 18:57
  #2
Medlem
Styrbjorns avatar
Finns massor skrivet om det här.

Tumregeln brukar ändå oftast vara att avstå från träning vid just halsont. Sen så går meningar isär. Att vila några dagar extra kommer dock inte ha några större effekter på din träning långsiktigt. Jämfört med de potentiella riskerna, även om de är små.
Citera
2011-11-20, 19:07
  #3
Medlem
Man rekomenderar att inte träna vid halsont. Men sen är det ju från fall till fall. Gå efter egen magkänsla. Om du tränar och du mår sämre dagen efter i halsen vet du ju bättre till nästa gång. Det är väldigt dumt att vara för försiktig också!
Citera
2011-11-20, 19:14
  #4
Medlem
KallePaHedens avatar
Om du har onda känningar i halsen så ska du vara försiktig med att träna.

Det är nåt i halsen som är länkat direkt till hjärtat, därav blir det en ökad risk för hjärtmuskelinflammation om man tar ut sig vid halsont. Hade en tjejkompis som var träningsgalen och tränade vid halsont och åkte på hjärtmuskelinflammation. Hon var borta läääääänge från träningen efter det.

Men köp Strepsils på apoteket så är det säkert bättre inom några dagar om du nu bara har lite ont när du sväljer.
Och rådfråga de som jobbar på apoteket om att träna med halsont. De brukar veta mer än man tror..
Citera
2011-11-20, 19:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Om du har onda känningar i halsen så ska du vara försiktig med att träna.

Det är nåt i halsen som är länkat direkt till hjärtat, därav blir det en ökad risk för hjärtmuskelinflammation om man tar ut sig vid halsont. Hade en tjejkompis som var träningsgalen och tränade vid halsont och åkte på hjärtmuskelinflammation. Hon var borta läääääänge från träningen efter det.

Men köp Strepsils på apoteket så är det säkert bättre inom några dagar om du nu bara har lite ont när du sväljer.
Och rådfråga de som jobbar på apoteket om att träna med halsont. De brukar veta mer än man tror..

Mjo, men det var inte styrketräning hon tränade då eller? Vet också en i vår innebandý som fick det. Men han löpte som en idiot när han hade rejält ont i halsen och sen finns det säkert mer bakomliggande än jag vet. Bara pratat lite med han om det.
Citera
2011-11-20, 19:23
  #6
Medlem
Vila. Undvik däremot inte vardagsmotion för det klarar kroppen av och det motverkar en del av konditionsförsämringen.

När du börjar känna dig frisk bör du inte köra igång för tungt utan kör gärna lite lättare träning. Menar att du inte direkt ska träna alltför intensivt och pumpa till failure. Är så jobbigt om man börjar känna sig sjuk igen efter att man har kört igång för tidigt med träning och måste vila ännu längre.
Citera
2011-11-21, 16:58
  #7
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiisper
Min defination av just ''Lite halsont'' är att det gör ont när man sväljer fast inte tillräckligt ont för att det ska bli ett problem.

Jag sitter just nu med lite halsont, halsen känns lite torr och jag sväljer ibland, jag har inte ont när jag sväljer men när jag harklar mig lite känns det som att halsen "rättar till sig" kort.
Om du har detta rekommenderar jag dig inte att träna, jag drog i mig min pwo i hopp om att det bara var tillfälligt när jag var nyvaken, men senast jag kände såhär och gick till jobbet var jag ordentligt sjuk med rejält halsont och tappad röst i ett par dagar efteråt. (Har ett ganska fysiskt jobb med långa pass).
Och då är det knappast någon hit att träna heller.

Förstår dock om du är frustrerad över att inte ha tränat på två veckor. Jag har inte tränat på fyra dagar och jag klättrar på väggarna...
Citera
2011-11-21, 17:06
  #8
Medlem
Tackar för era svar! får ta det lite lungt tills det har släppt, så jag inte blir sjukare, eftersom jag ska till Dreamhack på torsdag
Citera
2011-11-21, 17:16
  #9
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiisper
Tackar för era svar! får ta det lite lungt tills det har släppt, så jag inte blir sjukare, eftersom jag ska till Dreamhack på torsdag

LAN är toppen för muskelbyggande, jolt-cola och Billys Pan pizza ger kungliga biceps!
Citera
2011-11-21, 18:47
  #10
Medlem
Highsounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
LAN är toppen för muskelbyggande, jolt-cola och Billys Pan pizza ger kungliga biceps!

Bästa helgen under bulk-halvåret
Citera
2011-11-21, 21:03
  #11
Medlem
Troligtvis är det lugnt, men väg fördelar mot nackdelar.

Best case scenario: Ett extra pass.
Worst case scenario: Du dör.

Citera
2013-09-02, 17:19
  #12
Medlem
Ja, du kan träna. Men du kan lika gärna ligga och pilla dig i naveln. Du får ungefär samma uteffekt av det träningspasset som att inte göra någonting. Noll. Kroppen kommer gINTE att prioritera muskelbygge, den kommer att kämpa mot infektionen. Dessutom, om du pillar dig i naveln har du heller ingen skaderisk eller risk att förvärra infektionen. Och inte heller smittar du ned andra gymbesökare med äckliga baciller.

Förresten har man halsont i två veckor kanske man ska kolla upp det och få pencillinkur utskrivet.

Ditt val.
__________________
Senast redigerad av Diogenisk 2013-09-02 kl. 17:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback