Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-20, 17:12
  #1
Medlem
C20ruless avatar
Detta är en underlig hobby. Finns några utövare här i Stockholm.
Det man gör är att man åker mellan / på taken eller längst bak på rullande fordon. Det kallas "Trainsurfing".

Här kommer lite klipp (från Stockholm):

http://www.youtube.com/watch?v=OVH5Z...el_video_title

http://www.youtube.com/watch?v=u-cw8...feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=9lAAu...feature=relmfu

Någon som har provat?
Citera
2011-11-20, 17:33
  #2
Medlem
OMAsteges avatar
Snubben som lägger ut dom där klippen är flashbackare själv lite roligt :P och ja jag har provat när man var liten det var väl skoj och en jävla andralin rush men det är ej värt det
Citera
2011-11-20, 21:26
  #3
Medlem
Fickpluntans avatar
Åka på taken går väl rimligtvis inte att göra sålänge banan är elektrifierad? Man skulle ju bli grillad som en korv. Har väl ett par gånger också om jag inte missminner mig.

Kul klipp iallafall. Inget jag skulle våga mig på dock.
Citera
2011-11-20, 23:34
  #4
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Åka på taken går väl rimligtvis inte att göra sålänge banan är elektrifierad? Man skulle ju bli grillad som en korv. Har väl ett par gånger också om jag inte missminner mig.

Kul klipp iallafall. Inget jag skulle våga mig på dock.
Det går att åka på taken, tror överslagsspänningen från elledningen är ca 30 cm.

Mitt favoritklipp

http://www.youtube.com/watch?v=PHrar...eature=related

Skulle gärna prova själv, både hoppa i vattnet sådär och vanlig trainsurfing, men skulle inte våga
Citera
2011-11-21, 00:04
  #5
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Det går att åka på taken, tror överslagsspänningen från elledningen är ca 30 cm.

Mitt favoritklipp

http://www.youtube.com/watch?v=PHrar...eature=related

Skulle gärna prova själv, både hoppa i vattnet sådär och vanlig trainsurfing, men skulle inte våga


Damn! Den där grabben har minsann kulor. Hade inte heller vågat mig på det där, inte en chans. Kanske om jag fick ngn sjukdom med 100 % dödlighet inom en vecka.

Förresten, mina kunskaper i ellära är bedrövliga. Vad innebär det, att minsta avstånd till ledningen innan man blir stekt är 30 cm? Det är ju fortfarande livsfarligt, särskilt som tåget lär kränga och ha sig.
__________________
Senast redigerad av Fickpluntan 2011-11-21 kl. 00:08.
Citera
2011-11-21, 01:09
  #6
Medlem
tzjs avatar
Det här har då verkligen inget med den sortens hobbyverksamhet vi fokuserar på här.
Det kan närmast kallas en extremsport, så dit åker den. Får se om mina kollegor accepterar tråden hos sig.

Hobby ----- Extremsport.
/mod.
Citera
2011-11-21, 13:03
  #7
Medlem
hesten303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Damn! Den där grabben har minsann kulor. Hade inte heller vågat mig på det där, inte en chans. Kanske om jag fick ngn sjukdom med 100 % dödlighet inom en vecka.

Förresten, mina kunskaper i ellära är bedrövliga. Vad innebär det, att minsta avstånd till ledningen innan man blir stekt är 30 cm? Det är ju fortfarande livsfarligt, särskilt som tåget lär kränga och ha sig.

Aa exakt, fast på tuben så går ledningen bredvid rälsen därav smeknamnet "tredje skenan"
Citera
2011-11-21, 15:41
  #8
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Damn! Den där grabben har minsann kulor. Hade inte heller vågat mig på det där, inte en chans. Kanske om jag fick ngn sjukdom med 100 % dödlighet inom en vecka.

Förresten, mina kunskaper i ellära är bedrövliga. Vad innebär det, att minsta avstånd till ledningen innan man blir stekt är 30 cm? Det är ju fortfarande livsfarligt, särskilt som tåget lär kränga och ha sig.

Minsta säkerhetsavståndet är 1,4 meter. Har ju inte med hur mycket tåget kränger. Det har med dels hur fuktigt det är ute.
Citera
2011-11-21, 15:42
  #9
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesten303
Aa exakt, fast på tuben så går ledningen bredvid rälsen därav smeknamnet "tredje skenan"

Tja, man kan säga strömskena också
Citera
2011-11-21, 18:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Damn! Den där grabben har minsann kulor. Hade inte heller vågat mig på det där, inte en chans. Kanske om jag fick ngn sjukdom med 100 % dödlighet inom en vecka.

Förresten, mina kunskaper i ellära är bedrövliga. Vad innebär det, att minsta avstånd till ledningen innan man blir stekt är 30 cm? Det är ju fortfarande livsfarligt, särskilt som tåget lär kränga och ha sig.

Vid högspänning så kan strömmen slå över mellan 2 ledare - t ex 2 ledningar som är för nära varandra eller mellan ledningen och till en person som har kontakt med jord via tågtaket.
30 cm är dock troligen lite väl mycket för dom 15 kV som finns i kontaktledningen vid järnvägarna
- mer realistiskt är kanske 2-5 cm (beroende på bl a luftfuktighet).
Däremot när strömmen väl börjat slår över så kan den slå över på betydligt längre avstånd om ledarna dras isär. Den här filmen visar bra hur det funkar:
http://www.youtube.com/watch?v=ifqDEz1V_FY

Hur långt ljusbågen kan dras ut påverkas dock även av strömmen och om man grillas på ett tågtak så blir ju strömmen långt större än 60 mA - så där kan ljusbågen säkert dras ut till 30 cm eller ännu mer när den väl är initierad så att säga (det förvärrar skadorna om man får strömmen i sig - eftersom kontakten inte bryts på en gång heller av att man "rycker till" eller ramlar). Här har man ett annat exempel på det: http://www.youtube.com/watch?v=g4ph-h7l_aM
När pinnen väl brunnit upp räcker inte avståndet mellan ledningarna för att undvika att strömmen slår över och orsakar kortslutning - och man ser även hur ljusbågen sen drar iväg uppåt eftersom den upphettade joniserade luften stiger.


Om man nu vill åka tak är det iallafall betydligt säkrare att göra det i tunnelbanan (på en sträcka där det inte finns broar och/eller tunnlar, eller där man vet säkert att det finns tillräckligt med "fri höjd") istället där det inte finns någon luftledning.

Det är jag som tagit filmerna som TS länkade till.
Själv tycker jag dock inte det är värt riskerna att åka på taken på våra tåg. Om dom skulle haft stegar upp upp på taken som dom har på tågen i t ex Moscow, så skulle nog jag nog också tagit några tak-turer.
http://www.youtube.com/user/Coret7#p/u/3/ERIyYXV_YCo
På dom flesta av våra tåg, så är det ju dessutom inte alltid så lätt att komma ner heller om man blir stående där det inte finns plattform (och det är för högt att hoppa - speciellt med makadam under).
Om man surfat mycket så har man säkerligen varit med om åtminstone nån gång - att dom får rapport och stannar tåget "ute på linjen" eller att nån "moral-kärring" drar i nödbromsen så tåget blir stående (då måste man ju hoppa av - annars åker man ju fast).

Jag är mer ute efter fartkänslan och frihets-känslan än spänningen att ta risker - och då är det så mycket enklare och säkrare att bara "åka på kopplen" (gärna längst bak - där har man t o m bättre fartkänsla än man har på taket, när man står eller sitter närmare marken och ser spåret bakom sig)
__________________
Senast redigerad av C20 2011-11-21 kl. 19:01.
Citera
2011-11-21, 20:31
  #11
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det är jag som tagit filmerna som TS länkade till.
Själv tycker jag dock inte det är värt riskerna att åka på taken på våra tåg. Om dom skulle haft stegar upp upp på taken som dom har på tågen i t ex Moscow, så skulle nog jag nog också tagit några tak-turer.
http://www.youtube.com/user/Coret7#p/u/3/ERIyYXV_YCo
På dom flesta av våra tåg, så är det ju dessutom inte alltid så lätt att komma ner heller om man blir stående där det inte finns plattform (och det är för högt att hoppa - speciellt med makadam under).
Om man surfat mycket så har man säkerligen varit med om åtminstone nån gång - att dom får rapport och stannar tåget "ute på linjen" eller att nån "moral-kärring" drar i nödbromsen så tåget blir stående (då måste man ju hoppa av - annars åker man ju fast).

Jag är mer ute efter fartkänslan och frihets-känslan än spänningen att ta risker - och då är det så mycket enklare och säkrare att bara "åka på kopplen" (gärna längst bak - där har man t o m bättre fartkänsla än man har på taket, när man står eller sitter närmare marken och ser spåret bakom sig)

Sevärda klipp tycker jag. Riktigt kul att kolla på.
Har ingen reagerat och sagt till dig när du stigit av eller på för öppet?
Citera
2011-11-22, 03:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Sevärda klipp tycker jag. Riktigt kul att kolla på.
Har ingen reagerat och sagt till dig när du stigit av eller på för öppet?

Jo då - det har hänt. Oftast är det kärringar som säger saker som "du är ju inte klok", eller "du leker med döden", eller liknade, haha. Men det är oftast inget att oroa sig för - det värsta dom kan göra är att ringa till SLs s k "trygghets-nummer", haha. Reaktionerna när man hoppar på är rätt blandade - man har fått många "onda blickar" från gubbar och kärringar, men många som tycker det ser kul ut också och som tycker det verkar coolt (frågar hur långt man åkt osv.)
Det man verkligen ska passa sig för dock, är ordningsvakterna som brukar finnas på SLs stationer för då kan man "torska" (åka fast) - och det har faktiskt också hänt mig, 3 ggr t o m (men jag har haft tur och bara fått böter för det en gång - polisen har ofta lite annat att göra). Men då har jag åkt flera hundra gånger.

Skulle nån "tjalla" när man åker iväg (vilket händer då då - ofta ser man hur dom tar upp telefonen) så är det sällan nån större fara - vakterna hinner nästan aldrig före tåget ändå. Men det kommer bli stopp vid nästa station och så går dom (vanligen tågvärden, eller föraren i tunnelbanan) och kollar kopplen. Däremot ska man inte surfa igen efteråt då för dom skickar ibland ut vakterna till stationen man kom från och nästa - hoppar man på igen då eller surfar tillbaka med ett tåg i motsatt riktning så är det stor risk att torska.

Ett annat tips för att minska risken att torska är att inte surfa till dom stationer där dom ofta hänger (från går ju förstås bra - bara man kollar att det inte finns ordningsvakter på plattformen innan man kliver på) och om man ändå vill göra det så kan man skicka en polare (som åker inne i tåget) dit och kollar att det är fritt - innan man surfar iväg med tåget efter.
På pendeltågen är riskabla stationer framför allt Årstaberg (speciellt när man kommer från Stockholms södra) och Jakobsberg.
Periodvis har dom hängt även vid Spånga, Sundbyberg och Farsta strand.
Vad gäller Stockholms central brukar det gå bra när man kommer från Stockholms södra. Men när man kommer från andra hållet (från Karlberg) är en av dom allra värsta stationerna man kan köra till istället (ordningsvakter kan finnas även på SJ-plattformarna och det är mycket pelare och grejer som skymmer sikten, så dom kan vara svåra att upptäcka också).
I tunnelbanan är det främst Stadion, T-centralen, Slussen och Liljeholmen - till viss del även sträckan Bredäng-Norsborg (just på den sträckan så surfar rätt många andra också - vilket "lockar till sig" vakter) man ska se upp med på röd linje.
På blå linje är förutom T-centralen sträckan Fridhemsplan-Västra skogen ganska så riskabel. Grön linje har jag inte koll på, men där går bara C20 (nya tågen) ändå - dom är inte så bra att surfa på ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback