Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-20, 15:39
  #13
Medlem
Deedles avatar
Förr var man mer inriktad på spelet istället för grafiken, nu- likt filmer massproduceras spel med snygg grafik fast sämre spelkänsla.

Mina favoritspel genom tiderna (Som jag aldrig lessnar på och spelar fortfarande idag)
I rätt ordning:

Age of Mythology (2002)
Pokemon Blå (1996?)
Super Mario Bros 3 (1990)
etc.
Citera
2011-11-20, 16:26
  #14
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Det var skönt på den gamla tiden när man inte behövde bekymra sig för systemkrav eller att spel behövde patchas först. Men vet inte om kvaliteten generellt var så mycket bättre förr. Är det inte bara för att man inte hade så höga krav då?

Va? systemkrav har väl alltid funnits.. gamla klassiska bilspelet Screamer krävde t.ex 8MB RAM för att kunna spelas i SVGA t.ex

EF2000 (gammalt flygspel) krävde en fin Pentiumprocessor för att kunna spelas jämfört med 486orna.

Och tar man lite nyare retrospel så kommer jag ihåg att Unreal var helt vansinnigt systemkrävande! (fortfarande en upplevelse att spela)
Citera
2011-11-20, 16:27
  #15
Avstängd
Bitsockers avatar
Det man missar då är hypen kring spelen, snacket med kompisar och postandet på forums.

Har du några favoriter som du brukar komma tillbaka till TS?

Jag använder mina gamla nintento-konsoller på senaste, herregud vad mycket bättre spelen var då än nu!
Citera
2011-11-20, 16:52
  #16
Medlem
O Dirlewangers avatar
Gamla spel kan ju vara helt fantastiskt kul att spela om igen.

Fallout 1 & 2 är bra exempel.
Citera
2011-11-20, 17:26
  #17
Medlem
sweetpoisons avatar
Den bästa speltiden i mitt liv var just på NES, C64 och Amiga tiden. Spelen var mer genomtänkta då, speltillverkaren la ner sin själ mer i spelen förr. Nu är det ju miljon/miljard (?) industri. Kända skådisar som hyrs in för att göra voiceovers.

Fanns ju inget bättre känsla än att sitta hela natten vid sin 64:a, Amiga och lira äventyrsspel. Eller att stoppa in 5kr och på arkadliren för att få game over inom 20 sekunder

Sen personligen så tyckte jag att musiken mycket bättre på äldre spel, så att gå tillbaks till den tiden via emulatorer eller retromaskiner är riktigt härligt... speciellt med ett par öl i kroppen.
Citera
2011-11-20, 17:26
  #18
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Det man missar då är hypen kring spelen, snacket med kompisar och postandet på forums.

Har du några favoriter som du brukar komma tillbaka till TS?

Jag använder mina gamla nintento-konsoller på senaste, herregud vad mycket bättre spelen var då än nu!

Ja, det är lite synd att missa nya spel med hyperaktiva forum, smockfulla multiplayerservers och liknande. Men riktiga klassiker har ju fortfarande aktiva forum och stor aktivitet online.

Jag har många klassiker jag gärna spelar, t ex:

* Alla Lucasarts och Sierras klassiska äventyrsspel
* Tie Fighter
* Heroes 2-3
* Broken Sword-spelen
* Worms Armageddon
* Morrowind
* Battlefield 1942/Vietnam
* Railroad Tycoon 3
* Rise of Nations
Citera
2011-11-20, 17:29
  #19
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Va? systemkrav har väl alltid funnits.. gamla klassiska bilspelet Screamer krävde t.ex 8MB RAM för att kunna spelas i SVGA t.ex

EF2000 (gammalt flygspel) krävde en fin Pentiumprocessor för att kunna spelas jämfört med 486orna.

Och tar man lite nyare retrospel så kommer jag ihåg att Unreal var helt vansinnigt systemkrävande! (fortfarande en upplevelse att spela)

Du är för ny i gemet!

Jag syftar på spel på C64 och Amiga. Enda "uppgraderingen" som eventuellt behövde göras till 64:an var att skaffa en disketstation. En Amiga 500 kunde må bra av 1 MB extraminne för tyngre spel. Svårare än så var det inte på den tiden.
Citera
2011-11-20, 17:45
  #20
Medlem
Tror inte att det beror på att "spelen var bättre förr" utan mer om nostalgi känslan, jag som växte upp som tonåring under 2000-talet har tillexempel aldrig fastnat för Baldurs Gate spelen även fast dom är hyllade som dom bästa RPG spelen genom tiderna, kan helt enkelt inte komma in i spelen.
Däremot stoppar jag med glädje in lite nyare spel som Neverwinter Nights + expansioner, Diablo 2 och PS2 spel, även fast jag vet att kvaliten på spelen inte är särskilt stor.
Citera
2011-11-20, 18:03
  #21
Medlem
sweetpoisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Du är för ny i gemet!

Jag syftar på spel på C64 och Amiga. Enda "uppgraderingen" som eventuellt behövde göras till 64:an var att skaffa en disketstation. En Amiga 500 kunde må bra av 1 MB extraminne för tyngre spel. Svårare än så var det inte på den tiden.

Håller med, riktig retro för mig är spel som:

The great escape : spectrum 48k
Asteroid : Arkad
1942 : Arkad
Aufwidersehn monty
Airborne ranger
Citera
2011-11-20, 18:16
  #22
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetpoison

Sen personligen så tyckte jag att musiken mycket bättre på äldre spel, så att gå tillbaks till den tiden via emulatorer eller retromaskiner är riktigt härligt... speciellt med ett par öl i kroppen.
Ord.. Till och med jag som tillhör den yngre generationen hajar att gubbar som Martin Galway och Hubbard var bättre på musik-komposition till tv-spel än vad nutidens någonsin kommer att vara!
Citera
2011-11-20, 18:31
  #23
Medlem
ToreDenStores avatar
Jag spelar dem dels för nostalgin, dels för att det känns som om spelen var mer välgjorda förr, inte grafikmässigt såklart men de var mycket svårare och tog längre tid. Ta crash bandicoot 1 som exempel, inte nog att man ska klara alla banor sen ska man få alla gems också
Citera
2011-11-20, 20:16
  #24
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Du är för ny i gemet!

Jag syftar på spel på C64 och Amiga. Enda "uppgraderingen" som eventuellt behövde göras till 64:an var att skaffa en disketstation. En Amiga 500 kunde må bra av 1 MB extraminne för tyngre spel. Svårare än så var det inte på den tiden.

Du menar SÅ gamla spel alltså.. :P

tyvärr körde jag inte Amiga på ungdomens dar utan NES och SNES.. :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback