Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 17:56
  #8941
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikkiki
Häromdan var jag några dagar i gbg . Fruktansvärt . Himmeln såg ut som ett nät , 5 små flygplan flög nära varandra och släpper skiten ovanpå Göteborg . Då flög en passageraplan i riktning mot Oslo ( jag gissar) och släpper ingenting . Pratade med en bekant om det och han säger att för två år sedan förbjöds alla passageraplan landa i Säve ( en liten flygplats i norra Gbg) där brukade landa Wizzair och Ryanair . Gissa vilka som trafikerar där . I en utländsk sajt läste jag om varför blev så mycket tjafs om Miljöparti föra året . Det var därför en representant från MP ställde frågan till regeringen angående det med chemtrails . Regeringen skulle svara i feb 2017 men de gjorde inte det . Inte än


Möjligt trollande, men om inte så handlar det om tänkande som vill finna orsaker och mönster.

I själva verket är det nog dock så att de som tror på denna konspiration har rapporterat chemtrails från Göteborg redan före det att flygplatsen lades ned, och kanske kan man även läsa om det i tråden.

Sedan är det väl så att många orter inte har någon nedlagd flygplats. Kommer då planen till dem också från Säve, eller finns där andra förklaringar?

Att dessa flygplan var små är lätt att förstå, för orsaken till att Säve lades ned var att Swedavia behövde investera 250 miljoner för att kunna fortsätta köra större flygplan där, så textens information har förmodligen inget med någon observation på himlen att göra, utan är kanske ursprungligen en läsefrukt.

Förövrigt, hur kan man som lekman ens avgöra storleken på ett plan?

Men kondensstrimmor och flygplan finns det här förstås.
Citera
2017-04-10, 22:53
  #8942
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förövrigt, hur kan man som lekman ens avgöra storleken på ett plan?

Man kan omöjligen avgöra hur stort ett plan är när man befinner sig en mil därifrån.
Vilket plan är störst?
https://www.flickr.com/photos/120683727@N06/27087434291


Citat:
Ursprungligen postat av pikkiki
5 små flygplan flög nära varandra
Du kan inte heller avgöra hur nära de är varandra.
Hur nära är dessa plan varandra?
https://www.flickr.com/photos/franhr/5591925124

Och nej, det är inte chemtrails vi ser. Det är contrails.
Citera
2017-04-11, 06:28
  #8943
Medlem
Bertil85s avatar
Nu börjar chemtrailsen bli jobbiga.
Varenda plan jag ser på himmelen har en strimma chemtrail bakom sig.
Plan som flyger lågt har inte det konstigt nog.
Citera
2017-04-11, 07:01
  #8944
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nu börjar chemtrailsen bli jobbiga.
Varenda plan jag ser på himmelen har en strimma chemtrail bakom sig.
Plan som flyger lågt har inte det konstigt nog.
Varför tror du att det är chemtrails?
Citera
2017-04-11, 09:19
  #8945
Medlem
Kan det vara att moderna jet motorer tål smutsigare bränsle
Billigt men smutsigt
Citera
2017-04-11, 09:46
  #8946
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nu börjar chemtrailsen bli jobbiga.
Varenda plan jag ser på himmelen har en strimma chemtrail bakom sig.
Plan som flyger lågt har inte det konstigt nog.

En strimma contrails menar du säkert...

Och nej, det är inte ett dugg konstigt att k-strimmor endast bildas på hög höjd. För att det ska bildas k-strimmor krävs fuktig och mycket kall luft. På lägre höjder (under 8km) är luften nästan alltid för varm för att vattnet ska bilda iskristaller. Typisk sjunker temperaturen med 6 grader per kilometer vilket innebär att det är cirka 36 grader kallare på 12 km höjd jämfört med 6 km.

K-strimmor bildas därför typisk endast på höga höjder där luften är tillräckligt kall.
Citera
2017-04-11, 09:55
  #8947
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galiza
Kan det vara att moderna jet motorer tål smutsigare bränsle
Billigt men smutsigt

Det är inte smuts vi ser, det är vatten.

Den största orsaken till att det att det finns fler strimmor idag än för 20 år sedan är att flygtrafiken har ökat samt att moderna jetmotorer lättare skapar k-strimmor pga av kallare avgaser (större luftflöde pga high bypass).

Intressant i sammanhanget är att chemtrails-troende felaktigt fått för sig att moderna motorer inte kan skapa contrails när det i själva verket är precis tvärtom: moderna motorer med hög "bypass" skapar kondensationsstrimmor på lägre höjd jämfört med äldre motorer. Moderna motorer har lägre avgastemperatur - vattnet i avgaserna behöver inte kylas ned lika mycket.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-04-11 kl. 10:51.
Citera
2017-04-11, 16:13
  #8948
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man kan omöjligen avgöra hur stort ett plan är när man befinner sig en mil därifrån.
Vilket plan är störst?
https://www.flickr.com/photos/120683727@N06/27087434291


Det är inte så lätt ens på den bilden. Ska man fixa det på en mils avstånd får man nog vara hämtad ur Tolkiens sagovärld.
Citera
2017-04-11, 16:49
  #8949
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nu börjar chemtrailsen bli jobbiga.
Varenda plan jag ser på himmelen har en strimma chemtrail bakom sig.
Plan som flyger lågt har inte det konstigt nog.
Contrails uppträder inte på låg höjd eftersom det är kylan på hög höjd som gör att iskristallerna bildas. Det är inte chemtrails.
Citera
2017-05-01, 17:58
  #8950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikkiki
Häromdan var jag några dagar i gbg . Fruktansvärt . Himmeln såg ut som ett nät ,
Här också. Kan inte tro att kommersiell flygtrafik är såhär omfattande i mitt område. Blir lite orolig. Kan det vara så kallad "cloud seeding"? För grundvattenstånden kanske?

Är samtliga komersiella flygplan registrerade på sidor som https://www.flightradar24.com/?
Citera
2017-05-01, 18:23
  #8951
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Här också. Kan inte tro att kommersiell flygtrafik är såhär omfattande i mitt område. Blir lite orolig. Kan det vara så kallad "cloud seeding"? För grundvattenstånden kanske?
Det borde du i sånt fall märkt genom kraftig nederbörd och höjda grundvattennivåer...

Citat:
Är samtliga komersiella flygplan registrerade på sidor som https://www.flightradar24.com/?

Du länkar själv till sidan som har svaret på din fråga...
Flightradar24 combines data from several sources including schedule and flight status databases from airlines and airports around the world. These databases includes most regular and scheduled flights but some minor airlines and charter airlines may be missing. Flightradar24 is working continuously to acquire as much route data as possible.
Citera
2017-05-01, 18:55
  #8952
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Här också. Kan inte tro att kommersiell flygtrafik är såhär omfattande i mitt område. Blir lite orolig. Kan det vara så kallad "cloud seeding"? För grundvattenstånden kanske?

Är samtliga komersiella flygplan registrerade på sidor som https://www.flightradar24.com/?
Under dom rätta atmosfärliga förhållandena kan kondensstrimmor bli liggande i luften ganska länge och då kan det bli mycket strimmor i luften. Är fortfarande inget mer än iskristaller och avgaser i strimmorna. Det är inte chemtrails bara för att strimmorna är många.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-01 kl. 18:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback