Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-18, 14:06
  #1
Medlem
heiss avatar
Har inom framtiden tänkt börja träna igen men är mindre sugen på att betala gymkort och pallra min röv till gym och bösa runt.

Räcker det inte med att man investerar i att skaffa en bänk och en bra skivstång + tillräckligt med vikt för att träna alla muskelgrupper? Vad jag kan komma på är det dessutom de bästa övningarna. Basövningar som marklyft, benböj, bänkpress. Sen har vi ju militärpress och de vanliga curlsen för bicep, tricep och alla möjliga mer övningar.
http://www.rusta.se/skivstang___hant...p75101227.html

Varför gör inte fler såhär?
Citera
2011-11-18, 14:10
  #2
Medlem
svampdamps avatar
För att man vill variera sin träning.

Och alla har inte lust att ha 200+kg i vikter i källaren.
Citera
2011-11-18, 14:11
  #3
Medlem
Zvis avatar
För att det blir väldigt enformigt
Citera
2011-11-18, 14:19
  #4
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Har inom framtiden tänkt börja träna igen men är mindre sugen på att betala gymkort och pallra min röv till gym och bösa runt.

Räcker det inte med att man investerar i att skaffa en bänk och en bra skivstång + tillräckligt med vikt för att träna alla muskelgrupper? Vad jag kan komma på är det dessutom de bästa övningarna. Basövningar som marklyft, benböj, bänkpress. Sen har vi ju militärpress och de vanliga curlsen för bicep, tricep och alla möjliga mer övningar.
http://www.rusta.se/skivstang___hant...p75101227.html

Varför gör inte fler såhär?

Det blir faktiskt rätt dyrt i längden, man behöver ju en bänk och en bra ställning också. 50 kilo vikter räcker inte särskilt länge heller. Då känns 169 kr i månaden som jag betalar för gymkort som rätt billigt. Sen kan det vara skönt att gå iväg någon stans med för att träna så att man inte bara hänger hemma.

Men du har helt rätt om själva övningarna, alla som börjar träna borde börja med att bygga upp styrka genom knäböj, marklyft, bänkpress samt stående press. Det ger en bra grund för att senare isolera bröstmuskler och biceps hit och dit.
Citera
2011-11-18, 14:19
  #5
Medlem
Hade jag haft plats och pengar så hade jag absolut gjort det, använder inget förutom skivstång ändå.
Citera
2011-11-18, 14:30
  #6
Medlem
pezrulezhaakons avatar
heis

Om du har tillräcklig kunskap så kommer du rätt långt på endast en stång med vikter. Finns massor med övningar man kan göra. Men då krävs det att du har tillräckligt med viktskivor för att kunna öka.
Citera
2011-11-18, 15:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Har inom framtiden tänkt börja träna igen men är mindre sugen på att betala gymkort och pallra min röv till gym och bösa runt.

Räcker det inte med att man investerar i att skaffa en bänk och en bra skivstång + tillräckligt med vikt för att träna alla muskelgrupper? Vad jag kan komma på är det dessutom de bästa övningarna. Basövningar som marklyft, benböj, bänkpress. Sen har vi ju militärpress och de vanliga curlsen för bicep, tricep och alla möjliga mer övningar.
http://www.rusta.se/skivstang___hant...p75101227.html

Varför gör inte fler såhär?



"Skivstångssetet" du länkade till är inte något att satsa på . "Skivstången" gängar du ihop med en längre hylsa bara, inte något att du kan / ska köra med när du vill börja lasta på lite vikter. Visst funkar den till vissa övningar med när du tränat ett tag och vill lasta på lite så kommer inte stången att hålla.

Håller dock med dig (och andra) som har ett gymkort, men endel dagar orkar man inte ta sig in till stan eller så kommer det något annat för. Då är det ganska fint att kunna gå ut i garaget o lyfta av sig lite. Håller just på med att meka ihop lite egna saker, en smithställning bla.


/ V
Citera
2011-11-18, 16:33
  #8
Medlem
General.Maximus.s avatar
Hade jag haft en källare eller passande rum samt massa jävla pengar (50kg för 800kr räcker inte långt) så hade jag säkert gjort något liknande.
Citera
2011-11-18, 18:18
  #9
Medlem
vivalamexicos avatar
köp bumperplates förfan.
Citera
2011-11-18, 18:24
  #10
Medlem
Jodå! Det blir inte alls enformigt eller för lite variation, skivstång går alldeles utmärkt att jobba med. Jag kör själv inga hantlar eftersom jag fokuserar på att få upp min styrka istället och basövningar som marklyft, overhead press, benböj, bänkpress, stångrodd och liknande räcker gott och väl om du följer ett bra program som t.ex. Starting Strength av Mark Rippetoe eller Stronglifts av Mehdi.
Citera
2011-11-18, 18:56
  #11
Medlem
Pipharens avatar
50kg :/ Lightweight baby...

Alla har inte källare heller eller liknande. Skulle jag börja marklyfta där hemma skulle jag inte ha något golv kvar.
Citera
2011-11-18, 19:00
  #12
Medlem
ALXALXs avatar
Kolla blocket efter begagnade men riktiga grejer (20 kgs stång) istället för att köpa skit från rusta.
Kan omöjligt vara bra att göra knäböj med en sådan stång om den har en hylsa i mitten, det är ju redan ganska obekvämt som det är med knäböj.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback