Läser just nu D-uppsatsen Ekelund, Alexander En Fackla för världen Herbert Tingsten och Israel-Palestina-frågan.
Kände inte till att Tingsten var så inspirerad av Sorel. Saxar lite ur uppsatsen:
Kände inte till att Tingsten var så inspirerad av Sorel. Saxar lite ur uppsatsen:
Citat:
Sökandet efter illusioner levde ändå kvar hos Tingsten. Under sina studier på 30-talet av fascismens ideologi kom han att läsa Georges Sorel och Maurice Barrés och mötte då återigen en antiintellektualismens lockelse6 Sorels bok Refléxions sur la violence gjorde ett djupt intryck på honom. Tingsten vände sig visserligen kraftfullt mot den sorelska mytläran, där myter omfamnas för sitt värde som inspiration och eggelse för mänskligheten. I Sorels egen förkunnelse var det generalstrejken som predikades som myt. I sin analys och kritik av fascismen framhävde Tingsten just mytlärans betydelse; nazismen och den italienska fascismen framförde myter och förkunnade samtidigt myternas betydelse som just myter.
På det personliga planet fann dock Tingsten i Sorel en följeslagare genom livet. I många skrifter återkommer referenser till Sorel, visserligen både i form av skarp kritik och positiva omdömen, och det är tydligt att Tingsten starkt fascinerades av den franske filosofen. I sina memoarer skriver han:
det stora intryck som Sorel gjorde på mig berodde på hans förmåga att förena skepsis och glöd, genomskådande och patos, och att i en konstruktion, som liknar kinesiska askar, presentera en rad attityder, som jag kände, och delvis ännu känner, som vetenskapligt fruktbara och personligen väsentliga.
På det personliga planet fann dock Tingsten i Sorel en följeslagare genom livet. I många skrifter återkommer referenser till Sorel, visserligen både i form av skarp kritik och positiva omdömen, och det är tydligt att Tingsten starkt fascinerades av den franske filosofen. I sina memoarer skriver han:
det stora intryck som Sorel gjorde på mig berodde på hans förmåga att förena skepsis och glöd, genomskådande och patos, och att i en konstruktion, som liknar kinesiska askar, presentera en rad attityder, som jag kände, och delvis ännu känner, som vetenskapligt fruktbara och personligen väsentliga.
Citat:
Inga sidnummer, tyvärr.
Johan Lundborg fokuserar inte i sin teologiska avhandling på den sorelska mytläran men han framhäver Israels betydelse för Tingsten. Lundborg menar att Tingstens uppslutning och starka engagemang för staten Israel kan ses som ett uttryck för en längtan att kunna ansluta sig till ”ideologi och religion i kombination” och fokuserar på Tingstens framhållande av hur rationalismen och det mytiska förenas.286
Tingsten inbjuder själv till att definiera denna ”tro på Israel” som en tro av andra graden. I den tredje memoardelen då Tingsten beskriver sin omvändelse under 40-talets slut skriver han att intrycken av Israel ”inte stod långt från Sorels känsla för myter, från tron på tron”.287 Denna beskrivning av Israelbilden är inte på något sätt genomgående i Tingstens självreflexion, exempelvis kan den fjärde memoardelen nämnas där Tingsten istället väljer formuleringen att Israel var ”Sorels myt som en i tanke och handling betygad realitet”
Tingsten inbjuder själv till att definiera denna ”tro på Israel” som en tro av andra graden. I den tredje memoardelen då Tingsten beskriver sin omvändelse under 40-talets slut skriver han att intrycken av Israel ”inte stod långt från Sorels känsla för myter, från tron på tron”.287 Denna beskrivning av Israelbilden är inte på något sätt genomgående i Tingstens självreflexion, exempelvis kan den fjärde memoardelen nämnas där Tingsten istället väljer formuleringen att Israel var ”Sorels myt som en i tanke och handling betygad realitet”