Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2002-11-25, 21:21
  #25
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. Är det viktigt att det är 2 påståenden? Svart och vit? Skulle det inte kunna vara bara svart då t.ex. och ändå ha samma funktion? För om det inte finns någon motsägelse mellan att vara det ena och det andra samtidigt så förstår jag inte meningen med att det ska vara 2 st.
Och sen borde det gå bra med andra attribut än färger också va? Jag är en gnu? Jag är en gnu och en elefant?
Jag vet inte hur man kan bevisa något sådant. De är ju atomära satser, för att ta reda på om de är sanna eller falska måste man titta på hur verkligheten ser ut.
Citera
2002-11-26, 10:18
  #26
Medlem
Gionass avatar
Jag har bett cp calle att komma till detta forum för att förklara hur det ligger till.....
Citera
2017-01-19, 10:38
  #27
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Lögnarparadoxen är ett klassiskt problem inom semantiken när det gäller att analysera språket betydelse. Om jag inte missminner mig var det Tarski som försökte upplösa paradoxen genom att använda ett metaspråk för logisk betydelse i syfte att tilldela satser olika sanningsvärde. Det försöket misslyckades dessvärre i slutändan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback