Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-11-23, 06:43
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, nån länk till lite förslag? Tror inte jag råkat ut för detta. Eller så har jag det utan att veta att det var pastabuffé. Hjärnan funkar nog inte som den ska på lunchen alltid. Har inte hunnit få i mig 3 liter kaffe ännu
jag tänkte lite såhär:
ställ fram spaghetti, skruvar, snäckor, penne etc...
se till att det finns riven ost och andra tillbehör (men inte ketchup!!!)
ställ fram köttfärssås, ost/skinksås, "laxsås", pesto, carbonara etc.
rör ihop några kalla pastasallader med creme fraise och ärtor/majs tex.

klart!
Citera
2011-11-23, 06:59
Medlem
Honungsmelonklyfta inlindad i lufttorkad skinka
Minipizzor
Mozarella, soltorkad tomat och basilika på tandpetare
Vitlöksbröd
Grönsakstallrik med div dip.

Allt detta på bordet och din afton är räddad, ja om du kompletterar med dryck d.v.s.
Citera
2011-11-23, 17:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
jag tänkte lite såhär:

klart!

Mmm, kan nog funka om man fixar varmhållningen. Men utan ketchup äter inte jag pasta, därmed basta!

Mina föräldrar hade glömt ta med det till stugan när jag var i tonåren, provade med salt, peppar och lite annat (alltså inte tomat av något slag inom flera mil) och det går inte att äta stekt falukorv och makaroner utan detta. Konstaterat för 30 år sen. Misstänker att det fortfarande stämmer, jag får lite konstiga blickar på restaurang när jag vill ha ketchup till min lasange. Men jag får den i alla fall.
Citera
2011-11-23, 19:33
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
jag tänkte lite såhär:

klart!

Pasta måste hållas varm, annars är det inte mycket till mat. Med undantag av pastasallader, förstås.
Citera
2011-11-23, 20:40
Medlem
christerys avatar
Precis, men kan tänka mig att man råkar ut för ett till problem. Varmhåller man den så tappar den "al dente", och låter man den kallna utan en massa olja på sig så klibbar den. Ska väl serveras direkt, men med lita av kokvattnet tillbakahällt. Åsså röra om.

Men om idén funkar så är det ju ett alternativ. Behövs ju bara skruvarna egentligen och så pillar man i den sås/det tillbehör man gilllar. Dom är ju duktiga på att slurpa i sig sås. Men jag upplever dom som lite svåra att fånga om man oljat sås/pasta med gaffeln. brukar övergå till sked. Känns inte riktigt rätt - men utan så skulle jag inte få i mig så mycket. Hälften far utanför...

Jag gillar idén, men anar (utan att testat) problem med realiseringen.

Göra samma med nån tålig potatis/kall potatissallad av lite varierande sorter borde vara enklare.

Skulle jag kört på 40 års kalaset istället för grill i kåta... Rökigt, sittandes på marken på renfällar, ätandes ur papperstallrikar.... Men fan så bra det blev i alla fall.

Det beror på sällskapet, inte maten. Nåja, råkade få med mig en kallskänka för dom marigare delarna: sallad å sånt, kaffet (hon är utbildad barrista åxå) om jag inte kommer ihåg fel. Jag brände bara köttet.

3 olika marinader, men jag visste inte vad som var i vilken när jag grillat färdigt, flyttade dom så dom skulle steka jämnt - inge grillkol. vanlig ved som fått brinna ner (tja, var på väg att göra det i alla fall).

Skulle lätt göra om den födelsedagen. Blev helt underbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in