2011-11-16, 21:11
Medlem
ews avatar
Jag ska skaffa ett bolån på 1,6 milj och har ett deal med Skandiabanken som jag tänkte ta nu kortsiktigt bara för att det är så himla brottom. Det är drygt 4% ränta och jag struntar i att amortera tillfälligt för att bygga upp en liten levnadsbuffert igen. Jag tänkte binda allt till 3 månader.

Nu är frågan om jag enkelt kan flytta det här till en annan bank senare? Finns det nån fördel med att ha pengarna i en bank redan när man ska förhandla med en annan bank eller är det mycket bättre man skaffar rätt bank på en gång, spelar det någon roll alltså?

Vad jag har hört så är det kostnadsfritt att flytta ett obundet lån mellan banker. Men är det samma sak som ett bundet i 3 månader? Kan jag räkna med att jag kan flytta det här lånet kostnadsfritt sen senare i vår?
Citera
2011-11-16, 21:26
Medlem
SuperBlaes avatar
Vad jag vet så när du har ett obundet lån rullar det på 3 månader åt gången.
Så alltså binda i 3 månader, går inte.
Utan när du har obundet, så ändras räntan var 3:e månad, om räntan nu ändras, vilket den oftast gör.
Citera
2011-11-16, 21:30
Medlem
eiskalls avatar
Vad jag märkt har inte bankerna riktigt rörligt lån längre.

Jag har en del av mitt bolån "rörligt", som egentligen är tremånaders, som egentligen har ett års avtalstid.

Jag tror inte att du kan byta bank efter de tre första månaderna. Kolla med Skandiabanken.
Citera
2011-11-17, 10:02
Medlem
ews avatar
Kan jag inte byta först efter tre månader eller kan jag inte byta när det gått tre månader? Det senare låter konstigt tycker jag.
Citera
2011-11-17, 10:07
Medlem
ett lån där räntan är bunden i 3-månader kan ( normalt ) lösas när som helst men kolla med banken först för säkerhets skull...
Citera
2011-11-17, 12:48
Medlem
Crashs avatar
Bostadsrättsföreningen kan ta ut avgift när du byter bank också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in