Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-17, 22:48
  #13
Medlem
ChristerNs avatar
Jag tycker att man nästan aldrig lär sig nått av värde i många spel. T.ex. krigar-spel.

Kanske man tränar nervtråden från ögat till ryggmärgen till mus-tryckar-fingret?

Men det är möjligt att göra lärorika spel. T.ex. simulator-spel.

Undantag finns:
Man kan lära sig mycket om marknadsekonomi i spelet Entropia Universe.
Mer en virtuell värld än ett spel, med riktiga pengar.
Det är ingen simulation av marknadsekonomin. Det är riktig marknadsekonomi. Där köpare/säljare bestämmer priset. Det är enkelt överblickbart och man kan spekulera i vad verkliga värdet är och hur priser kan ändras. (Varning: håll hårt i plånboken). Man kan spela för små-pengar.
(Vanligen sysslar spelarna med jakt, leta mineraler, tillverka prylar i en jättelik cyberrymd på 4 planeter nu.)
Ekonomiska systemet är intressant, handel via auktioner, men kan ske mellan spelare.

Bil-flyg-simulatorer kanske kan vara lärorikt?

Konflikt-spelen och krigar-spelen är för enkla för att lära nått av värde.
I verkliga konflikter finns många fler möjligheter än att döda. T.ex. finns det säkert inget spel som simulerar Mahatma Gandhis kamp, där hans metod och väg ledde till att information spreds till omgivningen, motståndare och tredje part, samt påverkade konflikt-dynamiken.
I verkligheten kommer de som är för brutala, och dödar i onödan, att förlora sitt anseende att vara kloka och goda människor. Det kan leda till att människor förändrar sin inställning, t.ex. till diktaturer mm. En motkamp kan födas i värsta fall gerilla eller terrorism. Information och censur inverkar kraftigt på konfliktdynamiken, vilket de mäktiga vet. Därför försöker de lura folken. En del länder har även flygburna militära förband för psykologisk krigföring.
Det kan tänkas det finns smådelar av detta i nått spel, men har aldrig sett nått lärorikt om konflikt-dynamiken mm.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2011-11-17 kl. 23:00. Anledning: rättelse
Citera
2011-11-17, 23:01
  #14
Medlem
Kokmästarns avatar
Lärde mig rätt mycket om Tysklands karta genom att spela German Truck Simulator
Citera
2011-11-17, 23:02
  #15
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Men historiska spel som t ex Civilization, Total War och liknande då? Då lär man sig ju både historia och geografi!

Har också tänkt såhär, Civilization har inget med länders geografi att göra, eftersom att den skapar en egen karta ej lik vår värld.

Men total war riktigt världskartor. DOCK har jag märkt att min geografi förvridits lite på grund av Total War, eftersom att vissa länder delvis bytt position eller blivit större/mindre under åren. Men för att lära sig kartan är det perfekt.

Kan säga att jag som barn lärde mig olika länders flaggor från Red Alert 1
Citera
2011-11-23, 22:18
  #16
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Snabba reflexer och taktiskt tänkande har dock inte mycket med allmänbildning att göra.
Däremot kan datorspel säkert vara mer stimulerande för hjärnan än vad många filmer eller dokusåpor är iom att det kräver ett mått av interaktion....men det har som sagt inte med allmänbildning att göra.

Nu vill jag egentligen inte snöa in mig allt för mycket i den här diskussionen men allmänbildning tänker jag är att man har kunskap om lite allt möjligt, lite av varje liksom. Nu kommer ett tveksamt exempel då det var länge sen jag spelade spelet men anyways, om du spelar GTA IV så kan du snappa upp och lära dig någon fras på bosniska/sebiska t.ex.

Inte för att språkkunskap måste vara någon garanti för att man är allmänbildad men min poäng är att det finns något nyttigt att lära sig från de flesta spel. Ett så meningslöst spel som Guitar Hero är ju att likna med en grundkurs i rockhistorien. I Civilization kan du lära dig vilka de stora ledarna för olika nationer var. Om du spelar Battlefield så kan du lära dig om vapen och annan militär utrustning om du är lagd åt det hållet. När du spelar The Sims så märker du att kvinnor är några riktiga slynor som raggar på alla i hela grannskapet.
Citera
2011-11-23, 22:52
  #17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
Nu vill jag egentligen inte snöa in mig allt för mycket i den här diskussionen men allmänbildning tänker jag är att man har kunskap om lite allt möjligt, lite av varje liksom. Nu kommer ett tveksamt exempel då det var länge sen jag spelade spelet men anyways, om du spelar GTA IV så kan du snappa upp och lära dig någon fras på bosniska/sebiska t.ex.

Inte för att språkkunskap måste vara någon garanti för att man är allmänbildad men min poäng är att det finns något nyttigt att lära sig från de flesta spel. Ett så meningslöst spel som Guitar Hero är ju att likna med en grundkurs i rockhistorien. I Civilization kan du lära dig vilka de stora ledarna för olika nationer var. Om du spelar Battlefield så kan du lära dig om vapen och annan militär utrustning om du är lagd åt det hållet. När du spelar The Sims så märker du att kvinnor är några riktiga slynor som raggar på alla i hela grannskapet.

Det förutsätter ju 1. att informationen i spelet är korrekt, något man kanske inte alltid ska lite på och 2. att du kan skilja på vad i spelet som är sant och korrekt och vad som inte är det.

Att man lär sig namnen på vissa historiska ledare i civ. vägs ju snabbt upp om man också får för sig att städer försvara sig med en räckvidd på två rutor. Och det är ju inte direkt någon historielektion som erbjuds...man får reda på namnen på ganska få historiska ledare men inte när de levde eller vad de är kända för.
Citera
2011-11-23, 23:09
  #18
Medlem
DrSpankels avatar
Tror det är lite för mycket fiktion i de flesta spel för att man egentligen ska lära sig speciellt mycket allmänbildade.
Jag kan ärligt talat inte komma på några exempel där jag tycker att jag lärt mig någonting direkt viktigt. Däremot börjar det väl tillhöra allmänbildning att veta vad fps, dota och wow osv. är
Citera
2011-11-24, 11:46
  #19
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det förutsätter ju 1. att informationen i spelet är korrekt, något man kanske inte alltid ska lite på och 2. att du kan skilja på vad i spelet som är sant och korrekt och vad som inte är det.

Att man lär sig namnen på vissa historiska ledare i civ. vägs ju snabbt upp om man också får för sig att städer försvara sig med en räckvidd på två rutor. Och det är ju inte direkt någon historielektion som erbjuds...man får reda på namnen på ganska få historiska ledare men inte när de levde eller vad de är kända för.

Men kritisk till källorna måste man alltid vara, även om du lånar facklitteratur på biblioteket så kan man inte ta för givet att allting i boken stämmer, right? Samtliga av mina påstående kräver väl av spelaren att den själv tänker vad som är logiskt eller jämför mot andra källor.

För att ge ett annat exempel så är ju spel i utbildningssyfte som t.ex. Backpacker eller något körkortsspel enligt mig ganska pedagogiska pga den interaktiva biten. Frågesportsspel (som dock inte är särskilt poppis) är ju på samma nivå som Trivial Pursuit där man kan lära sig allt möjligt onödigt vetande.
Citera
2011-11-24, 12:23
  #20
Medlem
ICanHass avatar
Spel i sig behöver ju inte vara speciellt allmänbildande, även om de självklart kan vara det. Precis som någon påpekade så är det väl framförallt engelska som man nöter in genom att sitta timme in och timme ut framför datorn/TV-spelet. Jag har väldigt svårt att se att min engelska vokabulär skulle vara så stor som den är utan en uppväxt där jag spelat TV-spel.

Det som dock gör TV-spel till något allmänbildande i mina ögon är att man kan få upp intresset för ett ämne, framförallt i yngre åldrar. Säg att Nisse, 12, spelar ett bilspel. Nisse tycker att bilspelet är jätteroligt, och spelar det dag ut och dag in. Allt eftersom tiden går så lär sig Nisse mer och mer om bilar i allmänhet, och börjar titta på bilklipp på Youtube och köpa tidskrifter om bilar. Helt plötsligt så kan Nisse mer om bilar än vad både mamma och pappa gör, och Nisses TV-spelande har lett till att han numer har full koll på allt vad som har med bilar att göra.
Nu är det väl inte riktigt allmänbildande, utan mer ett specialintresse, men ni förstår hur jag tänker.
Citera
2011-11-25, 12:49
  #21
Medlem
Ruttenkleggs avatar
Engelska är väl det jag har lärt mig mest från spel och också dialekter när det faktiskt är riktiga dialoger i spelet.

En sak som inte riktigt nämnts än är väl att man känner till många vapen efter alla FPS man har spelat. Med lite vett i skallen kanske man också kan sålla bort att de flesta militärer i världen inte använder sig av Rayguns

Efter att ha lett guilds och lirat i klaner i CS och WoW så har jag lärt mig ledarskap genom att arrangera raids och lägga upp taktiker.
Nu är inte det här något man skulle skriva som referens i sitt CV men det är ändå sånt man lärt sig utan att riktigt tänka på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback