Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-29, 01:46
  #13
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför kallades han för Skepparn?

Han sommarjobbade på en amerikabåt som servitör.
Citera
2014-06-29, 01:57
  #14
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Den här mannen borde ju kunna berätta ett och annat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sid_Jansson

Kanske dags att skriva ett brev till honom?
Citera
2014-06-29, 01:59
  #15
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonkrans
Nej han var inte med i Cornelisfilmen. Har läst en del skrönor om honom i en bok av Bengt Sändh. Han hade tydligen en svartklubb i mitten av 60-talet. Drack mycket o tog en del droger. Han och Cornelis körde tydligen en del Ritalin och dylikt.

Hade hepatit och krökade friskt. Satt på freden och drack o skakade och höll sig för stället där levern sitter.

Fanns det mycket tjack i Stockholm på 1960-talet?
Citera
2014-06-30, 14:55
  #16
Medlem
Taget ur "Lyssnarens guide till Cornelis" :

"När Cornelis kom till Storken i maj 1964 förde Cervin befälet ombord. Han kallades "Skepparn" fast de sjömansmässiga meriterna inskränkte sig till ett sommarjobb som servitör på en Amerikabåt. Han var arbetarunge från Stockholm som redan i späd ålder upptagits i den fina släkten Cervin, full av rådmän, godsägare, bankirer och fabrikörer.
Skepparn var årsbarn med Cornelis, hade etablerat sig som vistolkare och utövade programledarskapet på Storken med stor pondus.

Den erfarne Skepparn blev en vägvisare, till både musikbranschen och den dunkla halvvärld där Cornelis fann tacksamt stoff till sina sånger. Snart nog var Cornelis lika rund och rusig som förebilden. Hösten 1969 dog Skepparn, bara 32 år gammal."
Citera
2014-07-01, 19:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Fanns det mycket tjack i Stockholm på 1960-talet?

Mycket vet jag inte. På fest kunde man bli erbjuden ett piller om man ville gå hem för att sova. "Det står P på, det betyder att du blir pigg av det!" (Preludin). Ritalin etc togs nog ganska lätt till Sverige från Spanien.

(doktor Åströms försöksverksamhet med receptförskriven amfetamin och rena sprutor ägde rum på 60-talet också. Vad jag hört kunde man lätt gå tillbaka till doktor Å. och dra en vals om att man glömt grejorna i t-banan - då fick man nya recept och kunde sälja vidare).
Citera
2014-07-01, 22:44
  #18
Medlem
Mikojans avatar
I 60-talets Stockholm fanns mycket mods och Kenta och Stoffe och Gyllene Cirkeln på Sveavägen. Och förstås Skepparns Vispråmen Storken.

Det fanns definitivt jazztobak, men också tyngre saker.
__________________
Senast redigerad av Mikojan 2014-07-01 kl. 22:47.
Citera
2014-07-02, 00:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
I 60-talets Stockholm fanns mycket mods och Kenta och Stoffe och Gyllene Cirkeln på Sveavägen. Och förstås Skepparns Vispråmen Storken.

Det fanns definitivt jazztobak, men också tyngre saker.

Jazztobak - är det var Hansson (i Hansson & Karlsson) med flera rökte?

LSD vågade en del prova, bland andra någon psykolog i studiesyfte...
Citera
2014-08-05, 03:19
  #20
Avstängd
Googlade Cornelis idag och fann info om denna underbara legend.

Lyssna på den här låten.

VULGO?

https://m.youtube.com/watch?v=zksoP4or2AY

Det låter som Evert, en Evert som sjunger om knark och att knulla.

Är det Evert på Tjack? Eller Gösta på tjack?
__________________
Senast redigerad av Svartfeldt 2014-08-05 kl. 03:23.
Citera
2017-12-08, 00:46
  #21
Medlem
Kanske dags att ruska liv i denna tråd, särskilt med tanke på Skepparn omnämns i senaste avsnittet av podden "Snedtänkt med Kalle Lind" där Bengt Sändh är huvudperson. Kan tillägga att han även omnämns som hastigast i det avsnitt som har Finn Zetterholm som gäst.

Så mycket nytt om hans liv och leverne får man inte reda på, men man får några intressanta glimtar av hans personlighet och den verkar inte ha varit alltför trevlig. Sändh blev inte poppis hos Skepparn sedan han tagit lite för mycket plats på en fest och Zetterholm kallar honom för vresig och otrevlig om jag inte missminner mig.

På frågan varför han inte blev lika stor som Fred och Cornelis så är nog det enkla svaret att han inte ägnade sig särskilt mycket åt komponerande utan mest spelade andras alster. Sändh berättar att Skepparn en gång sa att "jag spelar hellre andras bra låtar än mina egna dåliga", varpå Sändh replikerade "jaså, jag tänker precis tvärtom, jag spelar hellre mina bra än andras dåliga".

En livsstil fylld med sprit, amfetamin och således många sena nätter blev spikarna i kistan för Skepparn redan vid 32 års ålder. Lägg därtill diabetes och övervikt så kommer leversvikten som ett brev på posten.

Jag har mailat Kalle Lind och önskat ett helt program tillägnat Skepparn, vi får se om det blir något av det. Maila gärna och önska samma sak på helstbarapositivrespons@gmail.com
__________________
Senast redigerad av england666 2017-12-08 kl. 00:48.
Citera
2018-02-10, 05:07
  #22
Medlem
Tack för ett intressant inlägg. Jag ska Maila Kalle i helgen.... ja Skepparn verkar haft det lätt för att bli grinig? Men han och Cornelis verkar ju ha klickat iaf... såg på dödboken att han bodde i Vasastan när han dog.
Har luskat reda på att han var gift med en holländska några år, de var dock skilda vid hans frånfälle.
Hade varit intressant att höra hennes berättelse, om hon nu lever....
Citera
2018-03-02, 09:41
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonkrans
Tack för ett intressant inlägg. Jag ska Maila Kalle i helgen.... ja Skepparn verkar haft det lätt för att bli grinig? Men han och Cornelis verkar ju ha klickat iaf... såg på dödboken att han bodde i Vasastan när han dog.
Har luskat reda på att han var gift med en holländska några år, de var dock skilda vid hans frånfälle.
Hade varit intressant att höra hennes berättelse, om hon nu lever....

Se där ja, det var verkligen intressant information. Ja hennes perspektiv på Skepparn hade varit guld värt för den nyfikne. Vet du möjligtvis vad hon heter/hette?
Citera
2018-03-10, 08:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av england666
Se där ja, det var verkligen intressant information. Ja hennes perspektiv på Skepparn hade varit guld värt för den nyfikne. Vet du möjligtvis vad hon heter/hette?

Hon heter/hette Jacoba van Langevelde
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback