Det är väl den judiskt-kristna traditionen av syndafall och föreställningen om ett allmänt mänskligt fördärv som under nationalismens och de politiska ideologiernas epok splittrats och delats upp på andra idékomplex. Det är ju t.ex. påfallande hur den politiska "högern" framför allt mässar om synderna avundsjuka och lättja medan "vänstern" predikar mot högmod och girighet som de värsta lasterna - här har ju den religiösa moral(ism)en och karaktärsetiken definitivt färgat av sig på de förment "politiska" analyserna. På samma sätt har väl nationerna under nationalismens tidsålder kommit att identifiera särskilda "nationalsynder" och lastbara "nationalkaraktärer" som får skulden för alla upplevda brister i det egna samhället. (Rolig svensk läsning på området är Lasternas bok - Våra kulturfel från 1946, där det är fascinerande att känna igen en del retorik som fortfarande dagsaktuell, medan annan - t.ex. rörande vår "titelsjuka" - blivit helt inaktualiserad.)
Att Sverige kanske ändå odlar ett större mått av självkritisk retorik än andra länder har väl att göra med att kyrkan fått en så obetydlig roll i samhällsdebatten här, så det har i stället blivit medias uppgift att gå till rätta med våra synder, att välsigna och förbanna.