• 1
  • 2
2011-11-15, 12:24
Medlem
Boxis avatar
Jag har satt in aurorix nu, det är en MAO-hämmare vars effekt är att det minskar kroppens naturliga nedbrytning av serotonin, noradrenalin och till viss del dopamin. Jag har tagit det i några dagar nu och än så länge är jag nöjd trots biverkningarna.

Jag har fått ökad insomni av det alla dagar utom en, och den dagen jobbade jag sent vilket kan förklara varför jag var trött nog att somna naturligt. Överlag blir jag gladare, nöjdare och framförallt kan jag fortsätta mina studier relativt ohindrat. Jag har upplevt en viss trötthet som är övergående, då och då kan jag krasha en stund men vissa biverkningar får man räkna med, det kunde ha varit många gånger värre.

Jag har provat cipralex, wellbutrin/voxra, edronax, valdoxan och benso vid behov. Förhoppningsvis får jag ingen poop out som med wellbutrin eller överdrivna bieffekter som med cipralex. Valdoxan hjälpte mig främst med sömnen, någon effekt på ångesten märkte jag inte.

MAO-hämmare kan dock inte kombineras med dom vanligaste ångest- och depressionsläkemedlen eftersom man riskerar serotonergt syndrom vilket kan vara livshotande. Benso är okej fast effekten kan förändras, men det är inte livshotande som SSRI m.m är.

En bieffekt som jag hoppas går över är att jag kan bli överdrivet nöjd och nästan vårdslös på kvällen, jag bryr mig inte om andra på samma sätt som jag brukar. Jag kan bli nonchalant och arrogant eftersom jag mår så bra och inte riktigt bryr mig på samma sätt.

Inlägget är främst menat för dom som är nyfikna på aurorix eller som letar efter ett läkemedel som kan funka efter att ha provat dom vanliga läkemedlen mot ångest/depression. Aurorix är inte det första man sätter eftersom det har många interaktioner att akta sig för så det kan vara okänt för dom flesta.
Citera
2011-11-15, 16:22
Jag har haft Aurorix, men märkte inget särskilt av det. Ett tag tog jag det samtidigt som Venlafaxin, men det är bara en onödig risk man tar.

Nu har jag bara Venlafaxin som antidepressiv o det hjälper lika bra som när jag tog båda.
Citera
2011-11-15, 21:15
Medlem
drbondos avatar
Har faktiskt funderat på att be om att få testa antingen MAO-hämmare eller Tricyklika (Anafranil), då varken SSRI/SNRI, Remeron eller Voxra riktigt bitit på min depp.
Citera
2011-11-16, 01:36
Medlem
Hur är det med diet och MAO-hämmare? Mycket krångel?
Citera
2011-11-16, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av LuxExterior
Hur är det med diet och MAO-hämmare? Mycket krångel?
Nä, inte med Aurorix, då den bara hämmar MAO-A, MAO-B finns fortfarande som kan bryta ner t.ex tyramin. Men med de licsensbelagda icke-reversibla MAO-hämmarna, t.ex Nardil, Parnate o Marplan, så måste man vara mycket noga med vad man äter.
Citera
2011-11-17, 12:05
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, inte med Aurorix, då den bara hämmar MAO-A, MAO-B finns fortfarande som kan bryta ner t.ex tyramin. Men med de licsensbelagda icke-reversibla MAO-hämmarna, t.ex Nardil, Parnate o Marplan, så måste man vara mycket noga med vad man äter.
Frågan är inte vilken monoaminoxidastyp som hämmas utan hur länge och till vilken grad. Aurorix har en halveringstid på typ 2 timmar vilket bidrar till att det är ett läkemedel som gör att man slipper oroa sig över maten man äter. Sen att aurorix är reversibelt hämmande är också bra.

I övrigt tänkte jag säga att jag inte har några problem med dicken eller sexlusten alls. Fortfarande insomni men det kan bero på att jag röker också... Jag har fått ett större känslospann och jag plågas inte av ångest hela jävla tiden längre. Knappt en vecka efter att jag började ta det och redan funkar det bra =)

Enda nackdelen som jag stör mig på är att jag inte blir motiverad eller får lättare att studera av det. Jag funderar nästan på att halvera eller rent ut sagt skippa en dos när jag ska plugga. Jag blir väldigt nöjd och ångestfri så jag får lätt att prokrastinera.
Citera
2011-11-18, 12:12
Medlem
Boxis avatar
Jag sover helt värdelöst av aurorix, eller så är det för att jag inte tar valdoxan. Hur som helst gick jag upp precis före 12 idag och vid 11-tiden igår. Jag känner mig som en zombie när jag vaknar, med valdoxan var jag typ vaken när jag vaknade, inte halvdöd som jag är nu. Det funkar så länge jag lever la vida pensionär
Citera
2011-11-18, 15:24
Trist... Nått sånt märkte inte jag av. Men det kanske bara är insättningssymptom?
Citera
2011-11-18, 22:11
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Trist... Nått sånt märkte inte jag av. Men det kanske bara är insättningssymptom?
Jag har alltid sovit dåligt (10 timmar minst) men jag hoppas att det löser sig.
Citera
2011-11-18, 22:57
Jaa... Ska man se det så, så sover jag fortfarande dåligt. Jag måste ha minst 10 timmars sömn varje natt, o då vaknar jag varannan timme o går upp o röker. Men jag går numera upp vid 09-10-tiden.

Men något som kan vara intressant när det gäller MAO-hämmare, är att Aurorix (Moklobemid), bryter ner det MAO (MonoAminoOxidas) som produceras i transmittorn. I detta fall MAO-A, sen det där Seligilin eller vad det heter bryter ner MAO-B. Alltså har man alltid lite MAO kvar (såvida man inte tar båda samtidigt), som kan bryta ner tyramin.

Men, de icke-reverrsibla MAO-hämmarna (t.ex Nardil), gör så att systemet helt slutar att producera MAO. Därför är det så farligt!
Citera
2011-11-23, 13:14
Medlem
Boxis avatar
Transmittor? MAO-hämmare brukar såvitt jag vet inte hämma bildningen av enzymet utan aktiviteten av enzymet.

Jag har fortfarande insomni from hell, jag tog 15mg oxazepam, det är en rejäl dos för mig men ändå somnade jag efter en timme i sängen. Jag provade 2.5mg stesolid dagen innan utan märkbar effekt, och att röka monsterdoser hasch hjälper inte för fem öre. Ikväll ska jag ladda med 5mg stesolid innan jag tar aurorix och se om det gör någon skillnad, annars har jag tagit benson efter aurorix-pillret.
Citera
2011-11-24, 11:31
Medlem
Boxis avatar
Insomni from hell nu. Jag knockade mig till sömns med 5mg stesolid och 15mg oxazepam igår, hästdoser för mig. Ändå vaknade jag 5 och somnade först klockan 9 igen. Nu mår jag anus och jag ska ringa och höra mig för vad jag ska ta mig till, jag börjar tappa lusten nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in