Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-14, 19:42
  #1
Medlem
Tekannas avatar
Såg just den här artikeln i SvD som jag tyckte var ganska intressant:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...nd_6634508.svd

Citat:
Sorseles önskan att locka ryssar till kommunen för att öka sin befolkning kan bli en succé. Mer än 900 ryska familjer har redan anmält intresse för att flytta till Västerbottens inland, rapporterar SVT:s Västerbottensnytt.

Tanken är att ryssarna ska lära sig svenska innan de kommer till Sorsele. Förhoppningen är att de ska söka jobb inom kommunen, som har stora pensionsavgångar framför sig.

Sorsele söker nu EU-pengar för projektet.

Vad tycker ni som normalt inte gillar invandring? Ryssar ser ju för det mest ut som svenskar så är det här något positivt?
Citera
2011-11-14, 19:42
  #2
Avstängd
Ryssfamiljer vallfärdar till Lappland (ämne sammanfogade / Mod)


Intresset är förstås, inte helt oväntat, mycket stort bland ryssarna. Det jag slås av är att man ställer krav på ryssarna INNAN de ens har anlänt. Nu krävs det helt plötsligt att de lär sig språket innan de får sätta sin fot här. Hur kan det komma sig? I dagens läge ställer man inte ens krav på att medborgare som har bott här i 20 år ska kunna språket, varför går man då så hårt åt ryssarna? Rasism?
Citera
2011-11-14, 19:52
  #3
Avstängd
-Napoleon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxback

Intresset är förstås, inte helt oväntat, mycket stort bland ryssarna. Det jag slås av är att man ställer krav på ryssarna INNAN de ens har anlänt. Nu krävs det helt plötsligt att de lär sig språket innan de får sätta sin fot här. Hur kan det komma sig? I dagens läge ställer man inte ens krav på att medborgare som har bott här i 20 år ska kunna språket, varför går man då så hårt åt ryssarna? Rasism?

Det skulle inte förvåna mig om dessa ryssar var zigenare/muslimer. Moskva är den europeiska stad med flest muslimer.
Citera
2011-11-14, 19:53
  #4
Avstängd
Rhododendrons avatar
Positiva nyheter, norra delen av vårt land behöver bli lite mer tätbefolkat
Citera
2011-11-14, 19:53
  #5
Medlem
Bara de sköter sig och jobbar och betalar skatt så ser jag inge hinder med det.

Men när det är 900 familjer så tror jag nästan att det kan bli en massa problem.
Ryssar -> Dricker vodka -> blir ännu mer galna än vad de är -> startar krig. Eller något.
Citera
2011-11-14, 19:55
  #6
Avstängd
Rhododendrons avatar
Positivt! Norra Sverige är just nu alldeles för glesbefolkat!
Citera
2011-11-14, 20:02
  #7
Medlem
Otems avatar
Visst, Ryssar är väl okej, men att ta hit dom för att sedan låta dom söka jobb tycker jag är fel
Låt först alla arbetslösa svenskar få jobb. Dra inte hit massa annat folk, dels tar det ett tag för dom att lära sig svenska-.-' Varför göra det värre och omständigare förstår jag inte........
Citera
2011-11-14, 20:07
  #8
Medlem
porterpottys avatar
jag ser detta som ett problem, ryssar är väl kända för att inte se ett värde i en människa.
Citera
2011-11-14, 20:08
  #9
Avstängd
Zahra83s avatar
Det är bara bra om de kan locka en del bra invandrare till sådana områden i Sverige. Idag är det väl bara en del thailändare som flyttat upp dit och det räcker inte.
Citera
2011-11-14, 20:59
  #10
Medlem
Heladageniskogens avatar
Varför inte försöka locka svenskar istället? Även om ryssar är vita så är det ingen hållbar lösning att fylla upp glesbygden med dem.
Citera
2011-11-14, 21:07
  #11
Avstängd
Snabb koll

Sorsele kommun:
Folkmängd 2 699

=LOL

Dom kunde lika gära skicka irländska asfaltsläggar eller svenska zigenare som redan kan svenska dit.
Alvarligt det här är diskriminering.

Eller är det ett sätt av staten att visa, att den omtalade arbetskraftinvandring existerar ens?

Missförstå mig rätt nu, det här är så fel det kan bli. Då det finns både arbetskraft om inte svensk så från EU, och det finns ingen jävla brist på arbetare i Sverige för den delen heller.

Bara ynkligt sätt från statens sida att locka hit behövande som täckmantel för sin arbetskrafts-invanding-politik. Alternativ 2 plocka poäng för alliansen, att nu minsann ställer man krav på invandrare.

Sist men inte minst kommer det inte att fungera, tror inte dessa kommer stanna i lappland utan söka sig vidare till storstäder.

Tummen ner.
Citera
2011-11-14, 21:09
  #12
Medlem
Hur skulle det vara positivt? De vill alltså att ryssar skall jobba inom kommunen och det i Sorsele som ligger på riksgenomsnittet vad gäller arbetslöshet, såvitt jag förstår. Hur kom den briljant idén till?

Citat:
- Redan 2012 så börjar våra pensionsavgångar. Det handlar om cirka 20 personer per år och de ska ersättas på något sätt. Men om vi nu får en arbetskraftsinvandring så har inte de förtur till jobben. Ryssarna får söka och tävla om jobben som alla andra, säger Sorseles kommunchef Göran Wikström till SVT Västerbottensnytt.

Projektet kostar cirka sex miljoner kronor och kommunen hoppas på projektpengar från EU. Även Malå, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Åsele, Norsjö och Lycksele ska söka nya kommuninvånare i Ryssland.

http://www.östran.se/sveriges_nyhete...rist_i_sorsele
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback