2011-11-14, 17:05
Medlem
Beckets avatar
Vi kommer ha en dansk gäst under julen i år och han är lite ledsen för att han missar deras traditionella anka. Jag tänkte överraska honom genom att laga till en. Jag har hittat några recept där ankan fylls med äpplen och katrinplommon. Därtill serveras den med brunsås, sockerbrynt potatis, rödkål och vinbärsgelé. Är detta det sätt man vanligtvis serverar den? Kan tänka mig att det finns lika många olika sätt enligt dansk tradition att tillaga den som vi har variationer på Jansson's.

Alla tips, idèer och förslag är välkomna.
Citera
2011-11-14, 17:10
Medlem
MulleMecK.s avatar
Kan du inte prata med någon som han brukar fira jul hos och be om receptet?
Citera
2011-11-14, 17:12
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MulleMecK.
Kan du inte prata med någon som han brukar fira jul hos och be om receptet?

Sant! Vill bara att det ska bli en så stor överraskning som möjligt.
Citera
2011-11-14, 17:19
Medlem
tzjs avatar
Vinbärsgelén kan du skippa om din danske gäst inte uttryckligen gillar det.

Rödkålen är nog det bästa tillbehöret, och du har redan koll på det andra. Ser ut att bli en fin julmiddag för er och er danske gäst!

Jag äter vanlig kokt potatis till anka, men det är ju en smaksak.
Citera
2011-11-14, 18:27
Medlem
christerys avatar
Jamen kör på det, det är ju tanken som räknas. Men det finns bara en Jansson, å det är mammas.
Samma med köttbullar och julskinka. Allt mäts mot dessa...

Det ska smaka som hemma, men fan vet exakt hur hon gjorde. Å nu har hon fått en stroke, så nu vet hon det inte själv heller.
Citera
2011-11-14, 20:16
Medlem
011235813s avatar
Till anka eller fläskstek serveras vanlig kokt potatis, karamelliserad potatis, brunsås och givetvis rödkål. Något så exotiskt, som vinbärsgelé har jag aldrig sett eller hört talas om i samband med anka eller fläskstek i samband med julafton.

Ifall du måste välja mellan kokt eller karamelliserad potatis, så välj vanlig kokt potatis, då den karamelliserade potatisen endast är god i mindre mängder.

Angående ankans fyllning, så är det korrekt att den består av äpplen och katrinplommon.

Ifall du tänker i banor som "and, hvide kartofler, brune kartofler, rødkål og brun sovs", så kan det inte gå fel.

I övrigt håller jag med tzj om att rödkålen är det bästa tillbehöret.
Citera
2011-11-14, 22:07
Medlem
Beckets avatar
Gött! Tack så mycket för hjälpen allesammans.
Citera
2011-11-14, 22:10
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 011235813
Till anka eller fläskstek serveras vanlig kokt potatis, karamelliserad potatis, brunsås och givetvis rödkål. Något så exotiskt, som vinbärsgelé har jag aldrig sett eller hört talas om i samband med anka eller fläskstek i samband med julafton.

Ifall du måste välja mellan kokt eller karamelliserad potatis, så välj vanlig kokt potatis, då den karamelliserade potatisen endast är god i mindre mängder.

Angående ankans fyllning, så är det korrekt att den består av äpplen och katrinplommon.

Ifall du tänker i banor som "and, hvide kartofler, brune kartofler, rødkål og brun sovs", så kan det inte gå fel.

I övrigt håller jag med tzj om att rödkålen är det bästa tillbehöret.

Då hoppar jag vinbärsgelén. Men är det vanligt att man serverar båda sorters potatis, kokta och en mindre mängd karamelliserad?
Citera
2011-11-14, 23:30
Medlem
011235813s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Då hoppar jag vinbärsgelén. Men är det vanligt att man serverar båda sorters potatis, kokta och en mindre mängd karamelliserad?

Ja det är vanligt att servera båda sorters potatis, men oavsett om din vän enbart är till karamelliserade potatisar eller ej, så se till att också servera några kokta potatisar ifall någon annan finner dem karamelliserade potatisarna för söta i smaken.

Jag har skrivit lite om dansk mat generelt i en tråd som användaren John-Otto startade, ifall det kan vara till någon hjälp på traven. https://www.flashback.org/t976132
Senast redigerad av 011235813 2011-11-15 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in