Citat:
Att bara köra stenhårt på amortering känns ändå konstigt, det tar emot..
Det ska köttas på ganska bra för att bli av med ett högt bolån (tänk innerstad där du antagligen ligger med 2-2.5milj i lån).
Vi tar ett "bankexempel", jag antar att man lånar 80% vilket känns som standard eftersom det är väl max man får låna idag och det är inte många köpare i åldern 30-35 med 1.7 barn osv som inte följer strömmen.
Alright, lägenheten kostar 2.800.000 (en arbetskompis köpte nyligen en 2.5a för detta så väldigt "aktuel" summa).
80% = 2.240.000 i lån.
Säg att han är 30 prick.
35 år till pension, 2.240.000 att amortera bort, lite amatör-matte utan hänsyn till inflation, att du får "mer pengar över senare för att du har mindre räntekostnad" osv... men vi kör lite stenålder:
2.240.000/35=64000 att amortera per år, /12 = 5333 kr i månaden.
Seriöst, vem fan kan utöver boende-kostnad, mat, bil, el osv, punga ut säg 5500 i månaden i amortering? I mer eller mindre all framtid?
Ja, personen i exemplet lär ju inte vara i exakt samma situation och boende osv när han är 59, men, ändå.
Sen kommer vi till 65 års ålder, är då tanken att man ska sälja sitt boende och köpa billigare, och ha pengar över och leva på dessa pengar? Eftersom man tappar inkomst på att inte ha pensionssparat?
För även om boendet blir billigare utan lån så kommer det ju fortfarande finnas mycket fasta kostnader kvar som behöver betalas.
Exakt hur skulle ni tänka i detta exempel?
Det ska köttas på ganska bra för att bli av med ett högt bolån (tänk innerstad där du antagligen ligger med 2-2.5milj i lån).
Vi tar ett "bankexempel", jag antar att man lånar 80% vilket känns som standard eftersom det är väl max man får låna idag och det är inte många köpare i åldern 30-35 med 1.7 barn osv som inte följer strömmen.
Alright, lägenheten kostar 2.800.000 (en arbetskompis köpte nyligen en 2.5a för detta så väldigt "aktuel" summa).
80% = 2.240.000 i lån.
Säg att han är 30 prick.
35 år till pension, 2.240.000 att amortera bort, lite amatör-matte utan hänsyn till inflation, att du får "mer pengar över senare för att du har mindre räntekostnad" osv... men vi kör lite stenålder:
2.240.000/35=64000 att amortera per år, /12 = 5333 kr i månaden.
Seriöst, vem fan kan utöver boende-kostnad, mat, bil, el osv, punga ut säg 5500 i månaden i amortering? I mer eller mindre all framtid?
Ja, personen i exemplet lär ju inte vara i exakt samma situation och boende osv när han är 59, men, ändå.
Sen kommer vi till 65 års ålder, är då tanken att man ska sälja sitt boende och köpa billigare, och ha pengar över och leva på dessa pengar? Eftersom man tappar inkomst på att inte ha pensionssparat?
För även om boendet blir billigare utan lån så kommer det ju fortfarande finnas mycket fasta kostnader kvar som behöver betalas.
Exakt hur skulle ni tänka i detta exempel?
Skulle tro att det är rätt många i vårt land som kan lägga upp 5 500 per månad på sparande. Och då är det bättre att amortera av sina lån än att köpa fonder eller annat skräp på en bank med höga avgifter.
Visst, det är mycket pengar för en ung barnfamilj. Men när folk blir äldre ökar också lönerna. Det tar du inte hänsyn till i din kalkyl. I en del yrken är det en hög årlig lönetillväxt. Många flyttar också och då realiserar de värdetillväxten i sitt boende. Det kanske är ett bättre råd att hitta ett billigare boende först, bo ett tag och sälja och dra nytta av värdetillväxten. Att kliva in på 2,8 miljon-nivån direkt kostar. De flesta som köper sådant säljer ett annat boende och har således en högre kontantinsats.
Ett råd när du skall köpa ett boende är att inte betala högre än vad nyproduktionskostnaden är för boendet. Men det kanske kostar 2,8 miljoner att bygga en 2,5:a i en storstad?
Själv har jag amorterat av alla mina lån. Jag bytte jobb till ett högavlönat jobb, jobbade hårt ett tiotal år så var det löst. Det betyder att jag inte har många fasta kostnader när jag blir pensionär. I princip bara fastighetsskatten, el och sophämtning. Underhåll av kåken gör jag själv. Jag tycker det är ett bra pensionssparande, att se till att man inte behöver stora inkomster när man blir pensionär för att betala sitt boende. Det gör också att man inte behöver vara rädd för att bli av med jobbet, jag vet att jag klarar mig utan lön! Det tycker jag är frihet!