2011-11-14, 13:44
Medlem
Hej jag älskar thai mat men jag få aldrig till samma smak som på thai resturangerna. Finns det någon erfaren kock som vet vilka ingredienser man ska ha i kyckling med cashewnötter för att få samma klass som på resturang har testat dom recepten som säger att man ska ha oyster sauce och fisk sås men får det aldrig att bli riktigt bra. vilka såser och vart köper man dom??
Citera
2011-11-14, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazerpenis
Hej jag älskar thai mat men jag få aldrig till samma smak som på thai resturangerna. Finns det någon erfaren kock som vet vilka ingredienser man ska ha i kyckling med cashewnötter för att få samma klass som på resturang har testat dom recepten som säger att man ska ha oyster sauce och fisk sås men får det aldrig att bli riktigt bra. vilka såser och vart köper man dom??
Du gör säkert inget fel. Saken är den att både kvalitén och arten av ingredienserna är A o O när det gäller du slutgiltiga smaken. För att du skall få fram den exakta smaken som du refererar till så måste du därför använda exakt samma råvaror och ingredienser som i krogen som du jämför med. Detta är förstås en omöjlighet .

Av denna anledning går jag därför inte in på det specifika receptet.

~Paul~
Citera
2011-11-14, 13:50
Medlem
har du inga tips alls kommer förmodligen aldrig att komma exakt lika nära som på resturang men så nära som möjligt vore ju trevligt. min samkar ju inte alls i när heten som på krogen.?
Citera
2011-11-14, 15:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Man köper såser och olika grejer på sin lokala Thai-shop. Det kan bero på var du bor
om det finns nån, men där jag bor finns det flera stycken Thai-butiker.

"Fish sauce" och "Oyster sauce" och vanlig soja är en bra bas när det gäller såser.
Man klarar sig långt med dom 3 och vanligt socker. Sen behöver du en bra currypasta,
det finns också att köpa färdiga.

Röd (gaeng phed) och grön (gaeng kaew whan) klarar du dig fint med. Sen en påse med
chilis och ett gäng vitlökar och kanske lite basilika. Det är skitjobbigt att göra egen curry-
pasta, men det går. Men prova köp röd och grön currypasta färdigt först.

Thailändsk chilipasta finns också att köpa på burk och fungerar väl.

Lycka till.

EDIT:
Du kan testa detta recept, det verkar bra.
http://www.thaifoodstyle.com/recipe/...en-cashew-nuts
Senast redigerad av Nostradumbass 2011-11-14 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in