2011-11-13, 23:30
Medlem
NeWaks avatar
Tjenare Flashback!
Jag har nu lyckats råka ut för det förmodligen mest klumpiga i mitt liv på väldigt lång tid.
Förra veckan hittade jag ett par svarta chinos liknande brallor hemma som mest låg och damma, då dem tappat en hel del färg.
Bestämde mig för att färga dessa för att få tillbaka den riktigt svarta färgen, och bli av med den gråaktiga. Detta gjorde jag - och det gick alldeles utmärkt. Byxorna var tillbaka i sin gamla ursprungsfärg.
Idag när jag hade på mig byxorna och var ute och gick så upptäckte jag att det låg en hundralapp i bakfickan.
Självklart så har jag ju glömt att tömma fickorna under färgningen, och hundralappen låg i en av dem. Helt svart, förutom den silvriga remsan på sidan såklart.

Min fråga: är det någon som råkat ut för något liknande, eller någon som vet vad jag kan göra för att få tillbaka den gamla färgen? Hundralappen är helt svart, man kan dock se texten och alla detaljer under ljus. Har funderat på blekning, dock osäker. Vill inte ha svar som "måla tillbaka färgen!" osv, bara ute efter seriösa svar och/eller tips på vad jag kan göra.

Tack på förhand!
Citera
2011-11-13, 23:40
Gå in på ett bankkontor och be dem byta ut sedeln mot en ny, om man kan se att det är en riktig sedel och de tror på din historia så tror jag inte att det kommer vara något problem.

Att försöka med någon kemisk process för att få tillbaka färgen tror jag kommer leda till att sedeln förstörs eller att du måste lägga ut mer än värdet på sedeln för att få den okej igen.
Citera
2011-11-13, 23:44
Medlem
NeWaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Gå in på ett bankkontor och be dem byta ut sedeln mot en ny, om man kan se att det är en riktig sedel och de tror på din historia så tror jag inte att det kommer vara något problem.

Att försöka med någon kemisk process för att få tillbaka färgen tror jag kommer leda till att sedeln förstörs eller att du måste lägga ut mer än värdet på sedeln för att få den okej igen.

Tack så mycket för svaret! Blir att söka upp närmsta bankkontor imorgon.
Citera
2011-11-14, 00:01
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeWak
någon som vet vad jag kan göra för att få tillbaka den gamla färgen? Hundralappen är helt svart, man kan dock se texten och alla detaljer under ljus. Har funderat på blekning, dock osäker.
herregud det är en hundralapp >.< knappast värt besväret att gå till banken o tjafsa, eller blekning för den delen hur fattig får man va
Citera
2011-11-14, 16:13
Medlem
Quixotes avatar
Rätt så idiotiskt att kasta bort pengar. Vaskar/Plaskar du på krogen också?

Jävlar vad aegd du blev nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in