Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-07, 22:14
  #13
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
För att svara på ämnet så är alla 2kronor och jubileums mynt giltiga som betalmedel i sverige. Detta gäller även 5kronor från 30-54, efterssom dom lixom 2 kronorna innehåller silver.
Silvret i en 2krona är värt 7kronor enligt dagens kurs det innebär att om mynten inte var giltiga skulle folk som samlat på sig dem kunna smälta ner dem och tjäna pengar. Därför är dom giltiga, för att det är olagligt att smälta ner giltiga mynt!


/Mvh
Citera
2012-08-07, 22:29
  #14
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
För att svara på ämnet så är alla 2kronor och jubileums mynt giltiga som betalmedel i sverige. Detta gäller även 5kronor från 30-54, efterssom dom lixom 2 kronorna innehåller silver.
Silvret i en 2krona är värt 7kronor enligt dagens kurs det innebär att om mynten inte var giltiga skulle folk som samlat på sig dem kunna smälta ner dem och tjäna pengar. Därför är dom giltiga, för att det är olagligt att smälta ner giltiga mynt!


/Mvh

Nu är det iof inte olagligt att förstöra svenska mynt och sedlar om man är den rättmätige ägaren...
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och...agor-och-svar/
__________________
Senast redigerad av ps870 2012-08-07 kl. 22:37.
Citera
2012-08-07, 22:58
  #15
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantamera12
Jag försökte handla med ett 200 kr mynt för några år sedan, Alla butiker vägrade låta mig handla för myntet.

Kan tänka det... Det måste vara upp till handlaren att acceptera vilken betalning han vill ha. Hade jag haft en affär och det kommit in någon och velat handla för ett mynt som jag inte kände igen så hade jag nog också nekat. För övrigt har jag har ett minnes mynt i silver över A. Hitler, undrar om det fungerar att handla med i tyskland
Citera
2012-08-08, 21:23
  #16
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Nu är det iof inte olagligt att förstöra svenska mynt och sedlar om man är den rättmätige ägaren...
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och...agor-och-svar/



Hmm, det visade sig stämma, får erkänna att jag hade fel på den punkten!

/Mvh
Citera
2017-01-14, 16:51
  #17
Medlem
polyuretans avatar
En urgammal tråd, men nu när alla gamla silverfärgade cirkulationsmynt snart blir ogiltiga är problemet med gamla 2-kronor som inte accepteras i butiker aktuellare än någonsin.

Har någon lyckats få handla för sina 2-kronor utan silverinnehåll från 68-71? Någon som vet en butik som faktiskt accepterar dem?

Jag har drabbats av ett 50-tal av dessa och hittills frågat i 2 butiker där de mest tittade på mig som om jag inte var riktigt klok när jag sa förklarade att de fortfarande var giltiga och att borde ta emot dem precis som de tar emot 1-kronor från samma tid utan problem.
Citera
2017-01-15, 20:14
  #18
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyuretan
En urgammal tråd, men nu när alla gamla silverfärgade cirkulationsmynt snart blir ogiltiga är problemet med gamla 2-kronor som inte accepteras i butiker aktuellare än någonsin.

Har någon lyckats få handla för sina 2-kronor utan silverinnehåll från 68-71? Någon som vet en butik som faktiskt accepterar dem?

Jag har drabbats av ett 50-tal av dessa och hittills frågat i 2 butiker där de mest tittade på mig som om jag inte var riktigt klok när jag sa förklarade att de fortfarande var giltiga och att borde ta emot dem precis som de tar emot 1-kronor från samma tid utan problem.
Haha...

Ska nog prova att handla för några. Har ett 20-tal, men de vill jag spara. Det sitter ju klistermärken vid de flesta kassor att de äldre 100 kr, 500 kr, 1 kr & 2 kr snart blir ogiltiga. Så peka på det klistermärket. Vet att det sitter sådana på Systembolaget i.a.f.

Jag har en del jubileumsmynt, bl.a. på 1000 kr, ser precis ut som en 10'a men är gjort helt i guld o det är präglat med 1000 kr.
Citera
2017-06-13, 17:59
  #19
Medlem
Quietdrives avatar
Jobbar i en butik och idag kom tiggaren utanför in som vanligt med sin säck med mynt och ville växla. Hon häver bland annat fram 16st 2-kronor, den äldsta från 1922. Jag blev självklart väldigt angelägen om att hjälpa henne växla pengarna.

Bör man sälja dessa mynt till en mynthandlare, eller är det inte värt prismässigt? Bättre att vänta 50 år till kanske?

Vad är det för människa som skänker bort 100 år gamla mynt till en tiggare...?
Citera
2017-06-14, 05:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Haha...

Ska nog prova att handla för några. Har ett 20-tal, men de vill jag spara. Det sitter ju klistermärken vid de flesta kassor att de äldre 100 kr, 500 kr, 1 kr & 2 kr snart blir ogiltiga. Så peka på det klistermärket. Vet att det sitter sådana på Systembolaget i.a.f.

Jag har en del jubileumsmynt, bl.a. på 1000 kr, ser precis ut som en 10'a men är gjort helt i guld o det är präglat med 1000 kr.

Tänk på att 1000 kronors mynten är värde mer än 1000. Guldvärdet är högre än det nominella värdet.
Citera
2017-06-15, 17:23
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Tänk på att 1000 kronors mynten är värde mer än 1000. Guldvärdet är högre än det nominella värdet.
Jo, de ligger i bankfack. Guld är bra att ha när kriget kommer eller när valutan kraschar!
Citera
2017-06-25, 15:59
  #22
Medlem
polyuretans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jobbar i en butik och idag kom tiggaren utanför in som vanligt med sin säck med mynt och ville växla. Hon häver bland annat fram 16st 2-kronor, den äldsta från 1922. Jag blev självklart väldigt angelägen om att hjälpa henne växla pengarna.

Bör man sälja dessa mynt till en mynthandlare, eller är det inte värt prismässigt? Bättre att vänta 50 år till kanske?

Vad är det för människa som skänker bort 100 år gamla mynt till en tiggare...?

2-kronor från före 1942 innehåller 80% silver och bör absolut avyttras hos mynthadlare eller liknande som betalar efter silvervärdet. Med nuvarande silverkurs bör man få 30-40 kr. För årgångar 42-66 är silverinnehållet 40% så de är värda hälften så mycket. Enstaka exemplar i exceptionellt bra skick kan dessutom ha ett samlarvärde högre än silvervärdet, men räkna inte med det om mynten varit ute i cirkulation.

Liknande gäller för 1-kronor, men där finns silver i alla till och med 67 och en del från 68. Enklast är att identifiera 68-or med silver genom den karaktäristiska silverklangen som man hör om man lägger myntet på fingertoppen och slår lätt mot kanten med ett annat mynt.

Många yngre människor nuförtiden är helt omedvetna om silverinnehållet i gamla mynt och det är antagligen därför de gett även gamla silvermynt till tiggare. Annars kunde de ju ha tagit omvägen förbi en mynthndlare och haft 5-20 gånger mer att ge.

När det gäller huruvida man ska sälja direkt eller behålla med hopp om ökat värde är det lite svårare att svara på. Spotpriset på silver ökade en hel del under första halvåret 1968, vilket kan förklara den abrupta övergången till kopparnickel mitt under ett präglingsår för 1-kronan och återupptagandet av tillverkningen av 2-kronan (men utan silver 68-71). Sedan steg spotpriset ganska markant 72-74 men sedan dess har silver varit en ganska tråkig och dålig placering sett över lång sikt, dock med undantag för 2 rejäla peakar då värdet mångdubblats för att sedan falla tillbaka till nästan samma nivå. Den första hade sin topp i början av 1980, den andra i april 2011. Även om det är frågan om uppgångsfaser på ca 1-3 år kan det vara svårt att sälja någorlunda nära toppen och man får dessutom räkna med att det bara är en del av rörelsen i spotpris som slår igenom på inköpspriset för fysiskt silverskrot som ju ska igenom flera led och hinna smältas om innan det när marknaden som fysisk råvara. Jag är inte insatt i vad som triggade de 2 stora peakarna för silvervärdet och man kan ju inte veta om det sker fler gånger, men silver är ju åtminstone en metall som har en del användingsområden inom industrin, så risken för stora värdeförändringar nedåt medan man väntar på uppgång är nog minimal.
__________________
Senast redigerad av polyuretan 2017-06-25 kl. 16:08.
Citera
2020-01-24, 03:40
  #23
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
2kronor

1910-1940 är det 12 gram silver i

1942-1950 är det 5,6 gram silver i

1952-1966 är det 5,6 gram silver i

Så silvervärdet är lite högre än 15kr

Stämmer men du missade en post det är 2kronor 1876- 1910 de innehåller också 12 gram silver

alla 1 och 2 kronor innehåller 80% silver ifrån 1875-1942

Märk 1942 finns även i 40% silver därfram innehåller de silver fram till 1966 för 2 kronorna och vissa 1 kronor fram till 1968 sen är det därefter kopparnickel

Även 10, 25 och 50 öringar har innehållit silver

Silvervärdet är en sak samlarvärdet ett annat en ocirkulerad 2 krona från slutet av 1800 talet kan vara värd över 20.000 kronor så den är inte smart att sälja till silverpriset även lite sämre 2 kronor tex i skick 4-7 är värda en hel del så relativt ofta är det värt att sälja som samlarobjekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback