Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 02:51
  #1153
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Kina är nu 60% urbaniserad, men det finns många rurala områden som är väldigt urbaniserade men som fortfarande räknas som rural. Till exempel i Pearl River Delta området så räknas många områden i Dongguan, Foshan, Huizhou, Zhongshan osv. som rurala även om det är väldigt tätbebyggda. Så jag skulle säga att det är mer 65-70% urbaniserat.

Kinas BNP per capita köpkraftjusterat är idag $16,624 vilket ligger på samma nivå som Brasilien och Thailand. För att bli ett I-land krävs ett BNP per capita på ungefär minst $28,000. Gränsen ökar för varje år men Kina minskar också gapet för varje år.

Kina växer fortfarande relativt snabbt och enligt mina beräkningar kommer Kina bli ett I-land på slutet av nästa årtionde. 2027-2030 någon gång. Då kommer Kina vara på samma nivå som de fattigaste I-länderna. Så om drygt 10 år har Kina kommit ikapp. Kinas rikaste provins Jiangsu är redan nära att komma ikapp I-länderna.

Tier 2 städerna håller på att nå nivån som tier 1 städerna och just nu håller tier 3 städerna att bli bra. Det som återstår är mindre städer och landsbyggden. Men så småningom utvecklas även de.

Nej, forskare som forskar inom detta ämne tar inte upp att Kina idag är 65-70% urbaniserat. Utan snarare mellan 50-60%. Du kommer upp med några gissningar. Please. Subjektiva gissningar på forum är oerhört tröttsamt... Google finns idag. "China has about the same proportion of city dwellers as the U.S. did in 1940".

Dongguan och Foshan räknas som urbana områden inte rurala. Det är städer.

På samma nivå som Thailand. Thailand är inte ett rikt land och kineser själv verkar tro att de är själva mycket rikare än Thailand...

Vissa områden i Kina är dock redan på samma nivå som de fattigare i-länderna. T.ex. Shanghai har samma BNP per capita som Tjeckien.

Varför pratar du om "dina beräkningar"? Är du någon internationell erkänd forskare på området eller? Dina mått på att Kina kommer vara i kapp snart... Nja, inte riktigt:
"While 2012 per capita incomes in the U.S. were more than five times higher than in China, by 2060, they would only be 67% higher."

Alltså enligt nuvarande tillväxtmodeller så kommer Kina 2060 fortfarande bara vara nästan hälften så rikt som USA om man ser till per CAPITA.

Tier 1 och tier 2 städer utvecklas såklart men de håller långt ifrån den standard man ser t.ex. i Japan, Hong Kong och Singapore speciellt när det kommer till service för sina medborgare. Alltså långt ifrån asiatiska i-lands motsvarigheter. Jag väljer hellre att jämföra med asiatiska i-länder än västerländska i-länder då det skiljer så mycket åt annars.

När det kommer till quality of living och living standards så kommer Kina fortfarande vara långt efter många i-länder för en väldigt lång tid.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2017-12-07 kl. 03:00.
Citera
2017-12-07, 03:59
  #1154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Nej, forskare som forskar inom detta ämne tar inte upp att Kina idag är 65-70% urbaniserat. Utan snarare mellan 50-60%. Du kommer upp med några gissningar. Please. Subjektiva gissningar på forum är oerhört tröttsamt... Google finns idag. "China has about the same proportion of city dwellers as the U.S. did in 1940".

Dongguan och Foshan räknas som urbana områden inte rurala. Det är städer.

På samma nivå som Thailand. Thailand är inte ett rikt land och kineser själv verkar tro att de är själva mycket rikare än Thailand...

Vissa områden i Kina är dock redan på samma nivå som de fattigare i-länderna. T.ex. Shanghai har samma BNP per capita som Tjeckien.

Varför pratar du om "dina beräkningar"? Är du någon internationell erkänd forskare på området eller? Dina mått på att Kina kommer vara i kapp snart... Nja, inte riktigt:
"While 2012 per capita incomes in the U.S. were more than five times higher than in China, by 2060, they would only be 67% higher."

Alltså enligt nuvarande tillväxtmodeller så kommer Kina 2060 fortfarande bara vara nästan hälften så rikt som USA om man ser till per CAPITA.

Tier 1 och tier 2 städer utvecklas såklart men de håller långt ifrån den standard man ser t.ex. i Japan, Hong Kong och Singapore speciellt när det kommer till service för sina medborgare. Alltså långt ifrån asiatiska i-lands motsvarigheter. Jag väljer hellre att jämföra med asiatiska i-länder än västerländska i-länder då det skiljer så mycket åt annars.

När det kommer till quality of living och living standards så kommer Kina fortfarande vara långt efter många i-länder för en väldigt lång tid.

Jag vet redan att Kinas urbaniseringsgrad är 57.4% 2016. Nu borde den vara kring 58-59%. Det jag ville säga att det finns många områden på landsbygden som är väldigt urbaniserade, speciellt i förorterna kring städer. Jag menade inte att Dongguan och Foshan är landsbyggd utan att det finns många områden i närheten av de som räknas som rural fast inte är det i verkligheten.

http://en.people.cn/n3/2017/0713/c90000-9241304.html

Jag har studerat Industriell Ekonomi och har ett väldigt stort intresse med ekonomisk statistik. Det är mitt största hobby. År 2030 kommer Kina vara ungefär 50% av USAs BNP per capita. Det räcker för att räknas som ett I-land. Ditt exempel talar säkert om nominal BNP vilket man inte ska använda när man jämför BNP per capita. Det är köpkraftjusterad BNP, alltså PPP Purchasing Power Parity som man ska använda. Jag säger inte att de är fel. Kinas nominala BNP per capita kommer ta lite längre än 2030 att bli 50% av USA. Det kanske tar till 2040 skulle jag säga. Men PPP BNP per capita så blir Kina 50% av USAs 2030. 50% av USA är de fattigaste I-länderna som är Lettland, Grekland, Ungern, Polen och Portugal. Malaysia är även där och spås bli ett I-land 2020.

Kina behöver inte bli lika utvecklat som Japan och Singapore för att klassas som ett I-land då dessa är bland de mest utvecklade I-länderna. Kina kommer så småningom att komma dit men det dröjer lite längre så klart.

Kina ligger idag på samma nivå som Sydkorea var 1988 och Taiwan var 1982. Sydkorea blev ett I-land 1997 och Taiwan blev ett I-land 1993, så det är inte så länge sedan. Så om allt går bra med Kina kan Kina mycket väl bli ett I-land 2026-2030. Om 10-15 år. Tänk vad stor utveckling som har skett i Kina senaste 10-15 åren. Jämför bara Kina 2017 och 2007 och 2002. Som dag och natt.

Källor, fram tills 2022 så har Kina gått om Thailand och Mexiko.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...PP)_per_capita
__________________
Senast redigerad av Mein.Neger 2017-12-07 kl. 04:04.
Citera
2017-12-07, 15:41
  #1155
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Jag vet redan att Kinas urbaniseringsgrad är 57.4% 2016. Nu borde den vara kring 58-59%. Det jag ville säga att det finns många områden på landsbygden som är väldigt urbaniserade, speciellt i förorterna kring städer. Jag menade inte att Dongguan och Foshan är landsbyggd utan att det finns många områden i närheten av de som räknas som rural fast inte är det i verkligheten.

http://en.people.cn/n3/2017/0713/c90000-9241304.html

Jag har studerat Industriell Ekonomi och har ett väldigt stort intresse med ekonomisk statistik. Det är mitt största hobby. År 2030 kommer Kina vara ungefär 50% av USAs BNP per capita. Det räcker för att räknas som ett I-land. Ditt exempel talar säkert om nominal BNP vilket man inte ska använda när man jämför BNP per capita. Det är köpkraftjusterad BNP, alltså PPP Purchasing Power Parity som man ska använda. Jag säger inte att de är fel. Kinas nominala BNP per capita kommer ta lite längre än 2030 att bli 50% av USA. Det kanske tar till 2040 skulle jag säga. Men PPP BNP per capita så blir Kina 50% av USAs 2030. 50% av USA är de fattigaste I-länderna som är Lettland, Grekland, Ungern, Polen och Portugal. Malaysia är även där och spås bli ett I-land 2020.

Kina behöver inte bli lika utvecklat som Japan och Singapore för att klassas som ett I-land då dessa är bland de mest utvecklade I-länderna. Kina kommer så småningom att komma dit men det dröjer lite längre så klart.

Kina ligger idag på samma nivå som Sydkorea var 1988 och Taiwan var 1982. Sydkorea blev ett I-land 1997 och Taiwan blev ett I-land 1993, så det är inte så länge sedan. Så om allt går bra med Kina kan Kina mycket väl bli ett I-land 2026-2030. Om 10-15 år. Tänk vad stor utveckling som har skett i Kina senaste 10-15 åren. Jämför bara Kina 2017 och 2007 och 2002. Som dag och natt.

Källor, fram tills 2022 så har Kina gått om Thailand och Mexiko.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...PP)_per_capita

Var läser du för fakta om att områden runt Dongguan o.s.v. ter sig urbana men räknas som rurala i statistiken? Är du forskare på detta område eller var har du snubblat över denna fakta?

Jag rör mig över hela Kina och, ja, väldigt många bor i städer idag men den officiella statistiken låter riktig utifrån vad jag har sett.

Okey, men nu finns det faktiskt analytiker och forskare som jobbar med denna statistik på heltid jämfört med dig som har det som en hobby på sidan. Jag tar deras ord framför dina gissningar.

Som sagt, Kina är stort, vissa områden kommer aldrig bli i-länder medan vissa kommer helt klart bli det. Och som sagt, vissa områden är redan på i-lands status om man ser till BNP per capita. Vet att Shanghai har samma BNP per capita som Tjeckien. Men men, Kina är enormt och skiljer sig enormt och så kommer det även vara 2050. Qinghai och Gansu kommer direkt inte bli några high-tech hubbar om vi säger så.
Citera
2017-12-09, 00:08
  #1156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Var läser du för fakta om att områden runt Dongguan o.s.v. ter sig urbana men räknas som rurala i statistiken? Är du forskare på detta område eller var har du snubblat över denna fakta?

Jag rör mig över hela Kina och, ja, väldigt många bor i städer idag men den officiella statistiken låter riktig utifrån vad jag har sett.

Okey, men nu finns det faktiskt analytiker och forskare som jobbar med denna statistik på heltid jämfört med dig som har det som en hobby på sidan. Jag tar deras ord framför dina gissningar.

Som sagt, Kina är stort, vissa områden kommer aldrig bli i-länder medan vissa kommer helt klart bli det. Och som sagt, vissa områden är redan på i-lands status om man ser till BNP per capita. Vet att Shanghai har samma BNP per capita som Tjeckien. Men men, Kina är enormt och skiljer sig enormt och så kommer det även vara 2050. Qinghai och Gansu kommer direkt inte bli några high-tech hubbar om vi säger så.

Ja, de rikaste städer kan man söga är redan utvecklade, de rikaste provinserna som Jiangsu och Zhejiang håller också på att bli utvecklade. Shenzhen är faktiskt den rikaste storstaden i Kina och har samma BNP per capita som Sydkorea, Spanien och Italien.
Citera
2017-12-11, 02:21
  #1157
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Ja, de rikaste städer kan man söga är redan utvecklade, de rikaste provinserna som Jiangsu och Zhejiang håller också på att bli utvecklade. Shenzhen är faktiskt den rikaste storstaden i Kina och har samma BNP per capita som Sydkorea, Spanien och Italien.

Jag har varit ute på landsbygden i Jiangsu... Det är lika fattigt där som på landsbyggden i Sichuan i princip. Jag såg inga stora skillnader. Det är enorma skillnader mellan landsbyggd och stad i Kina och det meningslöst att nämna att provinser kommer bli utvecklade. De urbana centrumena i dessa provineser kanske kommer bli utvecklade men inte hela provinserna.

Alltså Kina eller Shenzhen är varken eller. Om du har varit i Shenzhen har du även sett alla fattiga bönder som är där. Kina är ett delat land och Shenzhen kan verkligen inte jämföras med Sydkorea, Spanien och Italien. Shenzhen är betydligt mer ojämlikare och Shenzhen har en betydligt större migrant population som inte räknas in i dem dära siffrorna, i verkligheten är det en fattigare stad om man räknar in den stora migrant populationen. Det är lite som om att man skulle räkna STHMLs BNP per capita utan att inkludera Tensta, Rinkeby o.s.v. Shenzhen känns fortfarande inte som en first world city så som t.e.x Hong Kong eller Seoul gör. Må de fortfarande ha en hög BNP per capita men det känns fortfarande inte som ett i-land så som HK känns.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2017-12-11 kl. 02:26.
Citera
2017-12-11, 12:05
  #1158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Shenzhen känns fortfarande inte som en first world city så som t.e.x Hong Kong eller Seoul gör. Må de fortfarande ha en hög BNP per capita men det känns fortfarande inte som ett i-land så som HK känns.
Du kan ta Kinesen ur Kina men aldrig ta Kina ur Kinesen. Det här med finess och stil är som jag skrev tidigare bristvaror. Ett slumområde i Paris är ändå Paris. Kinas ekonomi utvecklas snabbt och som Mein.Neger skriver kommer Kina under 20-talet att ekonomiskt gå om många mellanklassländer men dels kommer denna rikedom vara förbehållet det fåtal som har position nog att roffa åt sig, resten kommer att vara lika fattiga som förut, dels kommer dessa nyrika fortfarande att sakna klass.

Den yngre generationen i Shanghai som vuxit upp med en hyfsad levnadsstandard är annorlunda men det krävs alltså att du växer upp under hyfsade förhållanden och får ett anständigt beteende med dig från unga år för att du i vixen ålder skall bete dig som en I-landsmänniska, annars kommer du för evigt att förbli en Tony Montana. Titta på de som växer upp i Svenska förorter och hur de brukar bete sig.

Detta kommer att leda till att yngre människor i Södra Kina under 30-40-talet kommer att bete sig med hyfs men ett stort problem är att norr om Gula Floden verkar god stil betraktas som något bögigt som bör undvikas.
Citera
2017-12-13, 12:40
  #1159
Medlem
OT: Kan man något om ekonomi så använder man sig inte av BNP. Det är en ren politisk siffra som inte har ngn betydelse i det verkliga livet. HDI är ett bättre verktyg i så fall.

OnT: Vad som förvånar mig är att ingen har nämnt bakelser. Inga kan göra så vackra tårtor som kineser, samt att inga kan göra så vidriga tårtor som kineser. Alla bakverk smakar exakt lika, även kakor. Då grädde knappt existerar gör man sin egen variant. och det smakar så jävla illa att surströmming luktar godare än vad dessa bakelser smakar.
Citera
2017-12-14, 07:09
  #1160
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
OT: Kan man något om ekonomi så använder man sig inte av BNP. Det är en ren politisk siffra som inte har ngn betydelse i det verkliga livet. HDI är ett bättre verktyg i så fall.

OnT: Vad som förvånar mig är att ingen har nämnt bakelser. Inga kan göra så vackra tårtor som kineser, samt att inga kan göra så vidriga tårtor som kineser. Alla bakverk smakar exakt lika, även kakor. Då grädde knappt existerar gör man sin egen variant. och det smakar så jävla illa att surströmming luktar godare än vad dessa bakelser smakar.

Den grädde som används i 90% av alla tårtor är typ inte ens grädde. Fake-grädde, säkert inte ens gjort på mjölk. Smakar förjävligt. Men vissa tårtor är ju fina.
Citera
2017-12-14, 12:21
  #1161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Den grädde som används i 90% av alla tårtor är typ inte ens grädde. Fake-grädde, säkert inte ens gjort på mjölk. Smakar förjävligt. Men vissa tårtor är ju fina.
Jag bor i Beijing och kan intyga att det mesta är skit, speciellt den s k "grädden". Holiland är en kedja som jag tycker har bra bakverk med då kostar det. Tricket är att undvika grädde, citronkakor och liknande kan vara väldigt goda.

Chengdu har dock väldigt bra utbud och klass på bakverken men så är det också enligt mig den internationella matkulturens huvudstad i Kina. Jovisst, Shanghai har mer utbud men i Chengdu har du bredd och bra klass utan att det kostar skjortan.
Citera
2017-12-14, 13:38
  #1162
Medlem
Stämmer bra att det inte är mjölk i den. Den görs på äggvita, socker och något annat skit. Smakar fan.
Citera
2017-12-15, 07:18
  #1163
Medlem
Jag gissar att fettet i gradden till storsta del ar vegetabiliskt fett, aven om den kan innehalla mjolkprodukter ocksa. Sa ar det i Japan, om det nu har nagon baring pa kinesisk "gradde".
Citera
2018-01-30, 06:20
  #1164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Jag har varit ute på landsbygden i Jiangsu... Det är lika fattigt där som på landsbyggden i Sichuan i princip. Jag såg inga stora skillnader. Det är enorma skillnader mellan landsbyggd och stad i Kina och det meningslöst att nämna att provinser kommer bli utvecklade. De urbana centrumena i dessa provineser kanske kommer bli utvecklade men inte hela provinserna.

Alltså Kina eller Shenzhen är varken eller. Om du har varit i Shenzhen har du även sett alla fattiga bönder som är där. Kina är ett delat land och Shenzhen kan verkligen inte jämföras med Sydkorea, Spanien och Italien. Shenzhen är betydligt mer ojämlikare och Shenzhen har en betydligt större migrant population som inte räknas in i dem dära siffrorna, i verkligheten är det en fattigare stad om man räknar in den stora migrant populationen. Det är lite som om att man skulle räkna STHMLs BNP per capita utan att inkludera Tensta, Rinkeby o.s.v. Shenzhen känns fortfarande inte som en first world city så som t.e.x Hong Kong eller Seoul gör. Må de fortfarande ha en hög BNP per capita men det känns fortfarande inte som ett i-land så som HK känns.

Det stora problemet du har i Kina är vad jag kallar för "domestic braindrain". Vet inte om det finns något annat uttryck för det. Migrant workers är inte ngtproblem. De tjänar pengar, håller huspriser uppe mm. Det stora problemet är "domestic braindrain". Invånare i first tier vill flytta till ngn av de stora metropolerna, Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Hong Kong (big five). Det gör att det blir en viss arbetskraftsbrist i first tier. Detta fylls upp av intellektuella från second tier. Second tier tar utbildade från third tier.

De bästa studenterna kommer till slut alltid hamna i ngn av "Big five". Det gör att den intellektuella nivån generellt sjunker i takt med stadens storlek och läge, vilket ger sämre förutsättningar för innovationer och avancerade industrier.

Nu kan man ju hävda att detsamma sker i Sverige. Många flyttar till Stockholm. Men här finns en skillnad. De flesta flyttar till Stockholm när de är unga. När de närmar sig 50 flyttar de ofta ut och startar upp eget, vilket gör att intellektuell kapacitet finns spritt över Sverige (även om nu alla getknullare håller på att sätta det ur spel). I Kina flyttar man inte tillbaka. Det get en för stor nedgång i personliga ekonomin. Lägg till på detta att skolsystemet i Kina uppmuntrar inte i kreativt tänkande ellet att ta egna initiativ. Tvärtom, där lär man sig att lyssna och göra som de överordnade säger.

Jag brukar lite skämtsamt tänka att i Kina behöver man inte oroa sig för piloter som begår självmord med planet. De kinesiska piloterna klarar inte av att göra ngt om inte chefen noga instruerat dem.

Allt detta är mycket pga kulturrevolutionen. Konsekvenserna av den ligger tungt över Kina än idag och kommer ha konsekvenser för det kinesiska samhället i många generationer framöver. Missförstå mig inte, det finns flera intelligenta personer i Kina, men de hålls i mångt och mycket tillbaka av Kinas variant av jantelag.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1713068

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback